Ik ben vandaag lid geworden van het forum omdat ik tegen veel dingen aanloop. Hoop dat jullie mij kunnen helpen. Eerst even de afgelopen 2 maanden;.... Onze zoon had na 10 dagen last van extreme darmkrampen waar we alles voor gedaan hebben. Het consultatiebureau vond hem overprikkeld en oververmoeid. Maar ja, wij waren veel met hem bezig met de krampen en hij kon daardoor niet slapen. Op hun advies begonnen met inbakeren. Vanwege de krampen maar ook omdat hij zichzelf wakker maakte met zijn maaiende armen. De osteopaat heeft zijn darmkrampen aardig weg gekregen en ik denk ook dat hij er nu wat overheen gegroeid is. De problemen met slapen bleven, evenals dezelfde symptomen als de kramp. Opeens bedachten wij dat hij verborgen reflux kon hebben. Het consultatiebureau en de huisarts waren het met ons eens en nu heeft hij medicatie hiervoor (zantac). Toen we zijn bedje wat ophoog zetten en de medicatie aansloeg, kregen wij een ander ventje. Hij was veel vrolijker en minder aan het huilen. Wat het probleem nu is dat we er niet echt een ritme in krijgen en dat hij dagen heeft waarop hij veel huilt, slecht drinkt en korte slaapjes doet. Ik weet zelf niet hoe dit komt. Als we ergens zijn geweest, heeft dit invloed op hem. Vooral omdat hij alleen slaapt als hij ingebakerd is, dus niet in de maxi cosi als we bv bij mijn moeder zijn. Maar dagen dat we thuis zijn verlopen soms ook slecht. Ik ben kapot en zit er vaak echt helemaal doorheen. Mijn vragen; 1. moet ik bij korte slaapjes van ongeveer 45 minuten, ook gelijk (borst)voeding geven zoals ze overal schrijven; wakker worden = voeden, dan samen spelen en dan in de box spelen tot de eerste slaapsignalen. Ik weet niet of hij wel echt wakker wordt omdat hij dorst heeft. Aan het eind van de dag kan hij wel langer slapen. 2. kan het zijn dat mijn kind niet na een uur of 75 minuten slaapsignalen laat zien? Ik zie ze namelijk niet (meer), voorheen zag ik hem wel gapen, nu niet meer. Op bed is het dan gelijk weer huilen. 3. heeft iemand ervaring met een onrustig kind dat naar de bso moet? ik ben bang dat dit veel te druk voor hem is waardoor hij bij thuiskomst niet te genieten is. 4. er zijn dagen dat hij alleen in slaap komt als ik hem wakker op bed leg. maar ook regelmatig moet ik hem in slaap wiegen en half slapend op bed leggen omdat hij anders keihard gaat huilen. Hoe kan dit? Het bedritueeltje doe ik elke keer. 5. hoe lang drinkt jullie kind aan de borst? Mijn zoontje stopt vaak na 5 minuten en trekt dan krom of draait zijn hoofd weg. Wil dan echt niet meer. De tweede borst aanbieden heeft dan geen zin. Soms pakt hij deze wel maar doet dan steeds 2 of 3 zuigbewegingen waarna hij weer loslaat. Overal lees ik dat hij 15 minuten zou moeten drinken. Ik heb nog wel meer vragen, maar dit zijn even de belangrijkste. Alvast bedankt.
Hoi, Hopelijk heb je wat aan mijn antwoorden en het wordt echt beter. Wat betreft het in bed leggen. Ze adviseren bij eerste gaapje/ wrijf door de ogen kind wakker in bed te leggen. Dit werkte bij ons goed. Ook heel even laten huilen en dan in bed troosten en weer gaan. ( ik weet dat veel er tegen zijn maar hier heeft het goed gewerkt en liet hèm maximaal 5 min huilen) heb nu een kind wat super slaapt. Drinken aan de borst, ieder kind verschillend. De een 20 min ander 5 min. Jou kindje geeft het zelf aan helemaal goed. Ik deed of uit bed drinken of voor het in bed gaan drinken. Ret van ritme hetzelfde.
Niet zo raar natuurlijk dat je kindje oververmoeid raakt als hij continue wakker gehouden wordt door de darmkrampen... Wil het inbakeren wel iets helpen of doet het helemaal niks? En gaan alle dagen slecht, of zijn er ook dagen dat hij wél goed slaapt overdag? Hoe ziet voor jullie een gewenst ritme eruit? Hier is er ook geen ritme als het gaat om vaste tijden. Maar we doen wel altijd alles in dezelfde volgorde. Op die manier creëren we zelf wel een zekere regelmaat. Maar kindjes, zeker als ze zo jong zijn, blijven wel 'onvoorspelbaar'. Je schrijft dat hij veel last heeft als hij ergens geweest is. Misschien is het gewoon een gevoelig kindje dat snel overprikkeld raakt door alle indrukken. Ergens ook wel logisch omdat hij niet slaapt wanneer hij niet ingebakerd is. Kun je bij bezoekjes niet de wandelwagen meenemen en hem daarin ingebakerd wegleggen? Dat doen wij nu steeds. En als we op andere plekken zijn blijven we ook dezelfde regelmaat aanhouden. Bij aankomst voed ik hem, dan even boeren en knuffelen en als hij moe wordt dan baker ik hem in en slaapt hij in de wandelwagen. Net zoals thuis. Ik kan me goed voorstellen dat je het helemaal gehad hebt. Herken dat ook wel. Het is gewoon slopend als je continue in de weer moet zijn en zelf niet aan rust toekomt. Als ons zoontje na 45 min weer wakker wordt, dan probeer ik hem eerst weer in slaap te krijgen (bijv. met speentje) als dat niet lukt, haal ik hem eruit en voed ik hem. Omdat hij dan vaak wel moe is doordat hij kort geslapen is, leg ik hem wel vrij snel weer terug om te slapen. Dat je de slaapsignalen nu niet ziet, komt wellicht ook doordat hij gewoon oververmoeid is. Ik zou daarom gewoon max 75 minuten aanhouden omdat dat normaal is voor zijn leeftijd. Het kan ook zijn dat hij niet in slaap komt doordat hij zo moe is. Hier geen ervaring met opvang en onrustig kind. Ik heb bij onze dochter (die erg gevoelig was) toen de keuze gemaakt thuis te blijven. Ik zou proberen het in slaap komen elke keer hetzelfde te doen. Dus niet de ene keer op de arm, de andere keer wiegend, etc. Gewoon één manier kiezen. Hier leg ik hem altijd wakker in bed. Als hij gaat huilen krijgt hij een speentje. Werkt dat niet, dan haal ik hem even uit bed (laat hem wel ingebakerd), breng hem even tot rust en leg hem dan weer (wakker) terug in bed. Ons zoontje drinkt heel wisselend aan de borst. De ene keer 5 minuten de andere keer een half uur. Die 15 minuten zijn echt een gemiddelde. Het gaat er vooral om dat je kindje goed groeit. De duur van het drinken boeit wat dat betreft niet. Hoop dat je wat aan m'n antwoorden hebt en dat er snel rust komt! Kleine tip trouwens: kolf anders een keer de late voeding en laat je partner dit met de fles geven. Dan kun je zelf een keer wat eerder naar bed. Ben dat hier nu ook aan het doen en dat scheelt echt! Verder zo goed mogelijk voor jezelf zorgen. Gezond eten, en waar mogelijk een beetje rusten! (weet dat dat heel lastig is hoor met een onrustig kindje... ervaar het zelf ook...)
Enige waar ik je mss een tip voor kan geven is het langer slapen dan 45 mim. Afgelopen week van iemand van het forum voor mij DE tip gekregen. Babys hebben slaapcyclussen. Vaak 45 min per keer. Rond 35/40 min worden ze langzaamaan wakker. Dan ga je naar je kindje, doe je speen in aai over de bol en buik en zeg ssshhh... Evt knuffel erbij en dan weg. Ik ben nu 3 dagen zo bezig en siem heeft ipv steeds maar korte slaapjes van 45 min, 2 lange 2,5/1,5 uur en soms valt ie rond 16/17uur nog even in de box in slaap. Om 20:00 is het bedtijd en slaapt ie tot de volgende ochtend.
Bedankt voor al jullie tips. Nu ik dit allemaal lees zie ik dat ik het eigenlijk best wel goed doe. Alleen ga ik nu eerder voeden als hij maar kort slaapt. Dan laat ik hem niet meer wachten ook al huilt hij niet. De verloskundige en de kraamzorg zeiden dat je niet eerder moet voeden dan 2 uur na de vorige voeding. Dus dat hield ik aan. Ik heb het idee dat hij niet zo goed dronk omdat hij dan alweer te moe was. Oja ook nog een voorkeurshouding. Dan moet ik zijn hoofd draaien als hij slaapt van de fysiotherapeut. Zo lastig als hij veel wakker is en als hij dan slaapt durf ik niet aan hem te komen. En sinds gisteren een tepelkloof. Zo dat doe zeer!
1. Voeden doe je bij honger. Bij korte slaapjes kun je soms bij moe zijn dus gewoon eerst weer laten slapen en pas daarna weer voeden, als hij nog geen honger heeft. Of je voed hem voor het volgende slaapje aan pas weer. Dat daarin af en toe afgeweken wordt, maakt niet uit, als zijn slaapritueel verder maar gelijk blijft, (uiteraard niet wakker gaan maken als hij dan drinkend in slaap valt: als dat af en toe gebeurt, maakt ook dat niet uit ). 2. Ja, een oververmoeid/overprikkeld kind laat geen vermoeidheidssignalen meer zien. In dat geval dus na een standaard-tijd op bed gaan leggen. Het boek "baby in een droomritme" heeft mij erg geholpen met een aantal tricks and tips (Stephanie Lampe is de schrijfster). Kan zijn dat hij dan (stevige) hulp van jou nodig heeft om in slaap te vallen. Voor een oververmoeid kind geldt dat slapen het allerbelangrijkste is en de manier waarop je dat bereikt maakt dan niet uit: je kind moet eerst bijtanken, voordat je dan aan een ritme kunt gaan werken! 3. Geen ervaring, hier gaan beide meiden naar de gastouder en dat gaat wel goed. Ikzelf denk dat KDV of BSO totaal niet gewerkt zou hebben bij onze prikkelgevoelige (door pijn hier) meiden. 4. Er zijn een hoop factoren die invloed hebben op het slapen. Als hij je hulp nodig heeft, ben je ofwel al te laat met op bed brengen, ofwel voelt hij zich niet lekker. 5. 15 minuten drinken bij 2maanden deed onze oudste ook echt niet meer, (jongste krijgt KV). Die dronk mega-efficient in 5 minuten 1 borst leeg en hoefde dan ook niet meer. Als ze dat zelf zo regelen: lekker laten gaan! Voor wat betreft inbakeren misschien nog een tip: de doeken van mum2mum kun je van onderen openritsen als ze ingebakerd liggen, om te verschonen. Mogelijk dat je er zelf dan nog een gat in kunt maken voor de gordels van de MC, zodat je hem ingebakerd daarin kunt hebben?
Juist wel hoofdje draaien als hij slaapt!!! Krijg je alleen maar meer problemen van als hij een erge voorkeurshouding krijgt en hij slaapt vast door! Of hij wordt licht wakker, maar slaapt ws zo weer verder! Grtz.
Sluit me aan bij soefdeboef, hoofdje zeker draaien. Ik heb dat toen niet gedaan en mijn zoon moest een helmpje op hierna. Dus zeker doen. Wat betreft signalen missen van moeheid. Het hoef geen gaapje etc te gaan, mijn zoons teken dat hij moe wordt is als hij drukker begint te worden. Hij geeft het niet aan met gapen en als je de signalen niet duidelijk kunt herkennen hou dan een gemiddelde tijd van wakker zijn per leeftijd aan.
Een eerste kan overweldigend zijn, dat was bij mij ook het geval. Maar geloof me het wordt beter en je went er langzaam aan. 1 ding is zeker je leert zelf ook ongelooflijk bij in een korte tijd
Helemaal eens met soefdeboef. Je doet het prima en probeer te ontspannen en dingen los te laten. Ik herken veel van je verhaal. De ongelofelijke stress die het met zich meebrengt als je kleine zo veel zorg vraagt. Ik kon me niet ontspannen en kon t ook allemaal niet loslaten en maakte me om alles druk. Met name om het slapen (elke 45 minuten wakker.....aaaargh, soms ook snachts!) Maaaaaar het komt goed. Er komt een eind aan deze periode waarbij alles 1 grote vraagteken en onvoorspelbaar is. Snel of wat minder snel gaat ook jouw kindje een ritme ontwikkelen, wat leefbaar is. Zoals jij je kindje beschrijft zijn er nogal wat kindjes. (blijkt uit diepgravend onderzoeken in mn omgeving....en ja hoor, daar kwamen de verhalen. Hoor je nooit iemand over, want iedereen trekt zich terug in zijn eigen cocon) En dat is gewoon tobben en snoeihard werken. Leuk? Ik vind er geen reet aan, die eerste maanden. En ja, er zijn ook megamakkelijke babys, en er zijn er ook die nog moeilijker zijn. Hou vol, twordt beter. Wisten we maar wanneer he? Dan kon je aftellen. Ps: ik werd ook bloednerveus van al die goedbedoelde en soms goedwerkende tips en opties. Voordat je dé tip gevonden hebt!? Ik heb op een gegeven moment alles losgelaten en mn onervaren moederinstinct gevolgt. Baby werd er niet slechter van maar ik werd niet krankjorem van alle opties meer.