Onzeker door opmerking cb over aantal voedingen.

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MommyA, 26 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    nou mijn zoontje heeft tot 7 maanden op 6 a 7 voedingen gezeten... en ik heb me nooit druk gemaakt...

2. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Je doet het geweldig, is helemaal niet abnormaal veel. Je kindje blijven volgen zolang jij en kindje daar blij van worden dan is dat dus helemaal goed!!!

3. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28
    Ik had het precies hierover met een vriendin van mij vandaag! De bv loopt hier niet helemaal lekker, productie is terug gelopen en ik vertelde dat het cb eigenlijk me alleen onzeke rmaakte en me aanstuurde op flesvoeding. Toen vertelde mijn vriendin dat ze tegen haar hadden gezegd dat er minimaal 2 uur tussen voedingen moest zitten. Dus soms zat ze echt te rekken als ie na 1,5 uur alweer kwam. Nu, na 6 maanden heeft ze zoiets van; het was mn eerste kindje en je luistert teveel naar mensen waarvan je 'denkt' dat ze het goed weten. Je trekt je teveel aan van boekjes en folders.. omdta je het allemaal goed wil doen. Maar als je naar je gevoel luistert en naar je baby kijkt weet je zelf echt wel of het goed met hem/haar gaat.

Als ik jouw verhaal zo lees dan zijn jij en je baby gewoon tevreden met hoe het nu gaat. Prima toch? Niet tevele van aantrekken hoor. Je baby groeit toch goed? Ze zeggentoch niets voor niets voeden op verzoek. Kijk als het sabbelen wordt, dan is het iets anders. Maar als ie een beetje wil drinken, en jij vindt dat geen probleem... dan zou ik het gewoon lekker doorzetten. Ik heb echt gemerkt dat ze bij het cb uitgaan van 'standaard' kindjes. Standaard maten, standaard adviezen. Gelukkig bestaan die standaard kindjes niet! ;) Niet zo onzeker laten maken hoor!

4. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Je doet het hartstikke goed! Die 4, 5 voedingen zijn gebasseerd op FLES voeding. Ze kunnen bij het cb wel zeggen dat dit met BV ook zo moet maar dat is niet zo. Wat jij doet is prima. Juist heel goed! Lekker aanleggen als jij denkt dat het moet of als je kind honger heeft en al zijn dat 8 voedingen, dan is dat prima. Bv is niet te vergelijken met flesvoeding en werkt compleet anders. Je kunt niet zeggen doe maar max 5 voedingen, want je weet niet wat ze drinken per keer. Precies wat je zegt, de ene keer drinken ze een beetje, de andere keer heel veel. Terwijl flesvoeding altijd de zelfde hoeveelheid heeft.

Kortom, ga door zoals je doet, je doet het, zo te horen, super!

x

5. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Mijn dochter is vandaag 7 maanden oud en drinkt nog 7 keer per dag bij mij.....daarbij eet ze 's ochtends een broodkorst, later op de dag fruit, om 12 uur broodkorsten later op de dag fruit en rond 18 uur groente.....een vreetzak dus! Durf je baby is regie te geven.

6. Vagans

Vagans Niet meer actief

Yara is nu bijna een jaar en komt nog zon 5 -6 x voor BV!

echt het CB weer... pfff

7. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Meiden enorm bedankt, ik voel me gelijk weer beter. Apart he hoe onzeker zo'n gesprekje van een paar minuten je kan maken!

Dus ik hoef ook niet wat zij zegt af te gaan wachten tot hij zich huilend meldt of duidelijke hongersignalen afgeeft? Ik vind het namelijk veel makkelijker om hem even aan te leggen en te kijken wat hij doet. Soms weigert hij, dan weer drinkt hij een beetje en dan weer een volledige voeding. Ik zou het zelf fijn vinden als ik het zo kan blijven doen.

Maar die beste dame zegt dus dat het niet de bedoeling is dat hij naast volledige voedingen soms ook maar een beetje of een aantal slokken drinkt. Want dan krijg je een onregelmatige/slordige drinker zei ze. Dus moet ik hem pas aanleggen bij duidelijke hongersignalen of huilen.

Wat ik van jullie begrijp doe ik het dus niet fout door hem gewoon aan te leggen en te kijken wat hij wil/doet? En af en toe (ookal is dat pas een uur of 1.5 uur later) een beetje drinken is ook geen punt?

8. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Het CB vertelde mij dat ik de afgekolfde (!) BV flessen ook wel kon minderen, naar 4 flessen per dag...
    Mijn dochter had nog (8!) flessen op dat moment :$!
    Daarbij moeilijk drinkend en minimale intake van 400 ml...

Anyway, heb me hier heel boos over gemaakt en natuurlijk het advies niet opgevolgd!
    Ik merk dat ik nu weer boos wordt als ik het typ...:x
    Manlief gaat de volgende x mee naar het CB... voor het geval ik me niet in kan houden...:)...

Ohw en wat ik hiermee wil zeggen;
    niets van de "adviezen" van het CB aantrekken alsjeblieft!

9. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Heb niet alles gelezen dus misschien is het dubbel, maar mijn meisje krijgt ook nog 6/8 voedingen en het cb hier zij dat dit prima is zolang wij ons bijde er goed bij voelen. Je moet vooral doen wat goed voeld met bv zit er geen. Max aan aantal voedingen, je doet het prima.

10. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    En over die paar slokjes drinken ik ben er geen fan van omdat ik het daar te druk voor heb om telkens aan te leggen met 3 kinderen maar dat jeb jij niet dus als jullie dat fijn vonden dan doe je dat toch. T is niet fout hoor je mag je kind zovaak aanleggen als jij wil ( maar misschien is hij ook tevreden als je hem even knuffels of met hem speeld, je moet gewoon uitproberen) wat jij doet os prima lijkt me hoor!

11. Alita

Alita Niet meer actief

Ja eigenlijk zou je wel eens moeten onderzoeken of hij wel honger heeft...dat zou ik ook wel doen ...;)
    Om hem nu iedere keer aan te leggen als hij huilt...nee...je moet je kindje ook leren kennen en dat gaat niet als je hem iedere keer gelijk aanlegt;)

Het is ook niet fijn voor hem om de hele dag maar vol te zitten natuurlijk:)

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.889
    113
    Je doet het hartstikke goed joh! Gewoon zo doorgaan. Ik legde ook bij elk geluidje aan vaak en dat ging altijd prima, dochertje tevreden, ik tevreden, wat wil je nog meer? Heb haar 26 maanden gevoed en pas na het 1e jaar ben ik wat meer structuur in de voedingen gaan brengen, daarvoor altijd lekker op verzoek.

en wat is er nu mis met een paar kleine slokjes? Zelf drink je toch ook wel eens een half glas drinken?

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik maakte het mezelf vaak zo makkelijk mogelijk, als ik niet wist wat er was, probeerde ik de borst en als ze dat niet wilde, ging ik verder kijken.
    Als je kindje huilt van de honger, heb je al een hoop hongersignalen gemist. Borst werkt ook prima als troost, voor de zuigbehoefte, slokje voor de dorst, even dicht bij mama zijn, etc.
    Vindt dit een mooi gedichtje:

Een slokje bij het ontwaken,
    een slokje om je slaperig te maken,
    een slokje tegen de pijn,
    een slokje om dicht bij mama te zijn,
    en natuurlijk een slokje tegen de dorst,
    duizenden slokjes op een dag,
    wat ben ik blij dat ik jou dat geven mag!

14. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Dit is echt de grootste onzin. Je kindje is pas 4,5 maand. Als je kindje een keertje 's nachts honger heeft dan geef je hem toch gewoon wat ie wil. In mijn ogen kunnen kinderen ook niet verwend worden als ze nog baby zijn.
    Mijn zoontje (4mnd) krijgt ongeveer 8/9 voedingen per dag(ook 's nachts). Ik merk gewoon dat hij daar behoefte aan heeft dus ik vind het ook niet erg. 4 voedingen bij deze leeftijd is gewoon een fv advies, heel raar dus.
    Als je borstvoeding op verzoek geeft dan ben je eigenlijk bij huilen al te laat, dit is namelijk het allerlaatste signaal wat ze geven als ze echt wanhopig zijn.
    De enige reden om er meer dan 2 uur tussen te laten is omdat je het zelf niet aan kunt, een hele begrijpelijke reden. Ik vind het niet erg om snel te voeden. Ik vind het juist fijne momentjes.

15. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    @cindy24 het is niet zo dat ik hem steeds bij huilen aanleg hoor. Het is meer dat ik zelf een beetje kijk van goh het is nu zolang geleden dus even kijken of hij alweer honger heeft. De andere keer merk ik het weer op uit hongersignaaltjes maar meestal doe ik het op eigen gevoel moet ik zeggen. Dan pak ik hem even en probeer hem aan te leggen. De ene keer wil hij niet, de andere keer een aantal slokken en dan weer een volledige voeding.

Kan ik gewoon op deze manier door blijven gaan dan? Want zelf vind ik dit erg makkelijk. Je bied "even" je borst aan en kijkt wat hij ermee doet. Nu is het trouwens niet zo dat ik hem elk uur aan het aanleggen ben hoor haha.

@suus1983 bedankt voor je reactie. Fijn om te weten dat jij het zo deed en dat dat goed ging! Het is sowieso fijn om van andere moeders te horen dat je het gewoon goed doet. Want de beste dame van het cb had me toch best wel onzeker gemaakt.

@red88 wat een mooi en lief gedichtje zeg!

@Anne09 ook jouw reactie doet me weer goed :) En ik vind het ook onzin om in de nacht maar wat water te geven. Waar slaat dat nou op? We hebben het hier over baby's..... en het lijkt me ook niet handig in regeldagen bijv. om maar vooral niet de borst aan te bieden wanneer ze wakker worden in de nacht.

16. Alita

Alita Niet meer actief

als l jij je hier lekker bij voelt zeker doen!

17. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ja, gewoon doen hoor! Niet ingewikkelder maken dan strikt noodzakelijk ;)

18. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Mama en kind zijn op elkaar afgestemd qua melkproductie en melkbehoefte en dat is bij elke moeder en kind anders.
    Laat je productie zeker niet om zeep helpen door zo'n muppet van het CB die een lijstje met standaarden in haar hoofd heeft welke waarschijnlijk ook nog ontwikkeld zijn voor kinderen die flesvoeding krijgen. Dat werkt heel anders.

19. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Wat ik zo lees, doe je het juist prachtig! je volgt je kindje in zijn behoefte, en op gevoel! Helemaal goed! Je moet maar zo denken, Fv mag een kindje maar 1 liter van hebben, als je dan flessen van 200cc geeft, heb je inderdaad maar 5 drink momenten. Maar heb jij ooit een vrouw gezien met maatstreepjes op dr borsten? Je weet toch helemaal niet hoeveel 1 hele voeding is? Voor het zelfde geld is 1 voeding voor jou borsten 130cc, dan zit je dus op hele andere aantallen! Nog even afgezien van het feit dat je dus absoluut neit aan die 1 liter hoeft te houden. Sommige kindern drinken misschien wel 1200 op een dag (weet je niet, want tja geen maatstreepjes, maar stel) een kv kind zou dan voeding voor hongerige babys krijgen, wánt mag niet meer dan 1 liter.. ofte wel, tis niet eens appels met peren vergelijken, maar meer appels met bananen, tis allebei voeidng, en daar houd het op....;)

20. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Haha jullie hebben gelijk meiden. Ben blij dat ik een topic geopend heb en me dus niet van de wijs heb laten brengen door de beste muppet zoals ratatosk dat zo mooi zegt.

Ik vind het wel apart dat sommige mensen bij het cb er schijnbaar zo weinig van weten. Ze horen toch ook van bv wel het een en ander te weten? En in ieder geval niet met van die rare adviezen aan komen zetten. Ervaren moeders weten wel beter maar ik was er echt even onzeker van geworden.

Deel Deze Pagina