Waarnemend huisarts of wachten tot eigen huisarts weer beschikbaar is?

Discussie in 'De lounge' gestart door Elena22, 3 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.108
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Goedemorgen dames, ik heb even jullie advies nodig wat jullie zouden doen.

Begin december ben ik ziek geworden, griepje niet lekker. Niks ergs. Na 5 dagen thuis weer gaan werken en sindsdien beetje blijven kwakkelen. Verstopte holtes, weinig energie, veel hoesten etc. Vlak voor kerst kregen mijn man en kinderen buikgriep, dit heb ik niet gehad maar voelde me wel uitgeblust. Nu ben ik in dezelfde week dat man en kinderen ziek waren niet lekker geworden op het werk, bijna flauw gevallen. Ditzelfde gebeurde gisteravond op mijn werk bijna 2 keer. Ik wordt dan echt helemaal niet lekker, moet even een break nemen. Polsen onder de koude kraan en echt een poos bijkomen. Uiteindelijk voel ik me daarna weer prima. Ik heb veel hoofdpijn, echt bonkend en soms wordt ik echt wakker en voelt het alsof er allemaal messen in mijn hoofd zitten. Zo ook vanochtend. Ik dacht ik bel toch even met de huisarts om te overleggen, heb begin van dit jaar ook behoorlijke tekorten gehad oa vit D. Mijn eigen huisarts is met vakantie. Is dit toch belangrijk genoeg om naar de waarnemend arts te gaan of zouden jullie wachten op je eigen huisarts?

2. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    waarnemend arts is net zo goed een goede huisarts. mss denkt hij weer net even anders dan je eigen arts en wordt je op iets anders getest. ik zou er geen probleem van maken en gewoon gaan.

Kanarie en Athina vinden dit leuk.
  3. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.797
    8.466
    113
    Vrouw
    Voor de klachten die je nu hebt is het niet perse noodzakelijk dat je een arts treft die je goed kent.. ik zou dus gewoon naar de waarnemend huisarts gaan.

En ik wil nog even zeggen dat ik me erg herkende in wat je schreef en ik bleek een groot ijzertekort te hebben (ferritine te laag) dus misschien zou je daar ook naar kunnen laten kijken. Even bloedprikken kan geen kwaad.

4. Winter30

Winter30 Niet meer actief

Ik zou zelf alleen bij mijn eigen huisarts gaan als het om privezaken zou gaan of iets wat ik al eerder en langer met mijn huisarts heb besproken, zodat ik niet het hele verhaal opnieuw hoef te doen. Dit zou ik gewoon bij mijn eigen arts doen.

5. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Voor mijzelf geld; ik ga alleen naar de huisarts als het echt niet anders meer kan. En als ik al zover ben, zo ziek, dan boeit het mij niet wie mij helpt.

Als ik dus nu ziek zou zijn en mijn "eigen" huisarts is op vakantie, dan ging ik naar die ander.

Syane, floppie888, Marchella en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
    Het belemmert je functioneren, dus ik zou gaan. Je werkgever zou het ook fijn vinden dat je zo snel mogelijk opknapt.

Syane vindt dit leuk.
  7. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.173
    10.702
    113
    Wat zegt je eigen gevoel: is dit een kwestie van uitzieken (dan zou ik niet gaan, wat verwacht je dan precies van de huisarts) of moet er mogelijk verder gekeken worden? En is dat nu nodig of kan het volgende week ook?

Kijk de waarnemend huisarts is er niet voor niets. Maar de waarneem-patienten komen wel bovenop de eigen werkzaamheden. Dus het is beter om de waarnemer niet onnodig te belasten als het ook kan wachten.

8. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik zou naar de waarnemend huisarts gaan. In onze praktijk werken alle huisartsen part-time, dus ik heb al vaker een andere huisarts gehad, heb daar persoonlijk geen moeite mee.

9. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.656
    113
    Ik zou gewoon naar een waarnemend arts gaan. Zo vaak kom ik niet bij de huisarts dus ik ken mijn eigen huisarts niet eens goed en hij mij vast ook niet. Tegenwoordig is het niet meer zo normaal dat je eigen huisarts er altijd is.

10. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.173
    10.702
    113
    Denken jullie erover na dat je een extra belasting bent voor een waarnemend huisarts, en stel je het bezoek dus uit as dat kan, of verwacht je "gewoon" net zo uitgebreid en snel gezien te worden als wanneer je eigen arts er is?

11. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Ik ga alleen als het niet anders kan dus tja heel vervelend voor de waarnemend huisarts maar andersom gebeurt het ook. Ook de waarnemend huisarts gaat wel eens met vakantie dan moet mijn huisarts zijn patiënten opvangen als dat nodig is. Dus ja ik verwacht dat als ik een huisarts bel dat ik ook gewoon gezien wordt of in ieder geval advies kan krijgen.

Typicalme, Jessi79, Syane en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Bezoek aan een huisarts is hier sowieso een soort luxe. Meestal wordt het telefonisch afgehandeld door de assistente in overleg met de huisarts. Heb de afgelopen 3 jaar 1x de huisarts zelf gezien. Verwacht dat t bij een waarnemend arts hetzelfde gaat.

Vind vaak (bijna) flauwvallen wel een reden om niet te wachten.

Oceanna vindt dit leuk.
  13. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Net als anderen hier aangeven ga ik alleen naar de huisarts als het nodig is. Naar de huisarts ga ik niet voor de lol, of als ik denk dat het vanzelf wel overgaat. Dus ja, als ik een afspraak wil maken met een huisarts verwacht ik ook dat een vervangende huisarts me net zo zorgvuldig ziet als mijn eigen huisarts.

Overigens is dat bij mijn huisartsenpraktijk ook geen enkel probleem. Er zitten 5 huisartsen in een praktijk, en zij houden rekening met vakanties met elkaar. Je kunt dus altijd bij een andere huisarts terecht wanneer het nodig is. Dat geldt niet alleen bij vakanties, maar ook op dagen dat iemand niet werkt ivm part-time werken. Wel overlegt de assistente met je, aangezien sommige mensen het prettiger vinden dan te wachten tot de eigen huisarts terug is.

14. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Een waarnemer kan ook gewoon de hele dag ingehuurd zijn om één praktijk waar te nemen hoor. Dus als vervanger van de vaste arts. Er zijn genoeg husartsen zonder eigen praktijk die niet anders doen dan dat. IDan valt het met de drukte vaak juist wel mee, aangezien mensen met sommige klachten liever wachten op hun vaste arts. Als je er voor naar een andere praktijk moet bellen of gaan is het waarschijnlijk wel extra voor die arts naast de gewone werkdag met eigen patienten.

15. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Ik zou gewoon nu gaan. Een huisarts kent toch niet alle patiënten. Als je maar geholpen wordt, toch?! Sterkte!

16. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier is de waarnemer gewoon volledig waarnemer; zijn werk bestaat uit waarnemer zijn voor 3 praktijken en dat overlapt niet. Dus als hij hier zit, dan ga ik niet wachten tot mijn eigen ha er weer is. Laatst ben ik zelfs bij hem geweest met een blaasontstekinkje - iets wat de assistente normaal gesproken afhandelt, maar hij had niks te doen ;)
    Dus nee; ik zie mezelf niet als extra belasting voor de waarnemend ha, ik bel de ha als dat nodig is. En dan word ik net zo behandeld als bij mijn eigen ha; dezelfde dag nog, net zo lang etc.

Met de klachten van TS zou ik ook bellen.

17. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.156
    113
    Waarom extra belasting tov eigen huisarts?

18. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Omdat de vervangend huisarts ook gewoon zijn/haar eigen praktijk moet draaien. Alle patiënten uit de waarneming, zijn dus extra werk, extra belasting voor een waarnemend huisarts.

19. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    #19 Liekje81, 4 jan 2018
    Laatst bewerkt: 4 jan 2018
    Over het algemeen is dat niet zo hoor. Ik werk bij een huisarts, en hier in de stad nemen we allemaal voor elkaar waar. Dus wij 6 weken voor een ander, die ander 6 weken voor ons. En zo zijn alle praktijken wel verdeeld. (Dat zal miss anders zijn bij de gezondheidscentra.) Dan is dat zeker wel extra belasting. Wij hebben altijd een hekel aan de waarneemweken.

20. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Uhm, wij wel hoor... Ik weet precies als we waarnemen wie niet bij ons in de praktijk zit. We hebben 2800 patiënten, 1 huisarts.

Deel Deze Pagina