Hoi allemaal, Sinds 4 weken ben ik mama en geef ik borstvoeding. Dit gaat vanaf het begin al perfect. Mijn zoontje kwam overdag om de 3uur en snachts laat ie er tussen de 5 en 7 uur tussen. Maar sinds een paar dagen wil ie soms overdag soms na 1,5 of 2 uurtjes weer. Dan leg ik hem gewoon aan. Hij drinkt erg gulzig en onrustig. Drinkt een paar slokken en stopt weer en word een beetje bozig of verslikt zich. Soms vraag ik me af of hij wel genoeg binnen krijgt. Maar mijn melk gutst eruit en met kolven heb ik met een minuut of 5 al wel 100cc. Word er zo onzeker door. En hoe zit het nou met welke borst je moet geven? Gewoon steeds 1 borst en dan de volgende keer de andere? Of eerst even de ene borst en dan de andere en dan de volgende keer waar je geeindigd bent? Wie helpt me?
Ik denk dat je zoontje aan het regelen is. Lekker er aan toe geven en lekker niets doen. Gaat ook weer over Ik weet niet wat je normaal voedt. Ikzelf voedt mijn dochter van 4 maand vanaf het begin met 1 borst. Dus eerst de ene borst en de volgende voeding de andere. Voedt jij 2 borsten dan moet je idd zoals je zelf al beschreven hebt
In elk geval 1 borst goed leeg, als hij nog wil de 2e als toetje. Verschilt dus per kindje en per moeder of 1 of 2 borsten nodig zijn. Kan ook zijn dat nu 1 borst voldoende is en over een tijdje 2. Als je kindje vaak wil drinken en je blijft erg volle borsten houden, kindje verslikken en borsten niet goed leeg na een voeding. Dan zou ik blokjes van bijv. 3 uur aanhouden en binnen die 3 uur dezelfde borst aanbieden. Zijn die 3 uur om, start je met de volgende borst.
Ik doe altijd op verzoek voeden. Dus als na 1,5 of 2 uur wil, dan geef ik dat ook. Ik bied altijd 2 borsten aan. Dus eerst 1 borst, verschonen, wordt hij een beetje wakker, dan een tweede borst. Hij deed het ook altijd bij mij erg langzaam. B Was toch al gauw 1 hele uur bezig met voeden. Dus bijv eerst links geven, dan rechts. Dan de volgende voeding beginnen met rechts en daarna links. Dus je begint altijd met de borst waar je het laatst bent geëindigd. À heb ik dat van mijn kraamzorg geleerd. Je hebt ook een blauw strikje in 1 van die gratis boxen gekregen, zodat je weet welke borst je voor het laatst hebt gegeven. Of je kan het bijhouden in een schrift dat deed ik altijd. Ik hield bij hoe laat hij at, en welke borst ik eerst gaf, ik vergat dat altijd en kon gewoon niet helder denken, dus ik had echt een schrift nodig. En waarschijnlijk wil hij eerder eten, misschien heeft hij een regeldag en moet je productie opgekrikt gaan worden. Ik geef liever overdag lekker veel en vaak, dan dat hij savonds vaak komt Dat hij bozig word, of verslikt klinkt meer alsof hij het er niet uit krijgt. Heb je harde borsten? Misschien dat hij het niet goed eruit krijgt, dan moet je op je borst duwen op de harde plek en wegmasseren, zodat de melk vrijkomt. Als hij zich verslikt, even laten rusten, misschien heeft hij een biertje, even laten boeren en daarna weer verder laten eten.
Dank je wel voor jullie reacties! Ik probeer nu zoveel mogelijk 1 borst leeg te laten drinken. En dan de volgende keer de andere borst. Heb het idee dat ik er soms zelf een potje van maak. Ik doe maar wat. Heb idd een armbandje om die ik altijd om de pols deed waar ik geeindigd was. Maar zelfs dat vergeet ik nu steeds Mn zoontje was vandaag weer wat huilerig en wou vaak aan de borst. Heb niet het idee dat hij het er niet makkelijk uit krijgt want de melk spuit eruit en hij heeft zn mondje wel goed vol lijkt het. Wat doen jullie als jullie kindjes in slaap vallen?
Dat het een rommeltje is is heel normaal voor de periode waar jullie inzitten. Maak je daar niet veel zorgen over. Zo te horen heb je een sterke toeschietreflex en ook meer dan genoeg melk. Ik had dit ook en mij is aangeraden te gaan blokvoeden. Dan voed je met 1 borst binnen de 3 uur. Na 3 uur verander je dan van borst, en zo ga je verder. Mijn dochter verslikte zich hierdoor niet meer en kreeg goed de vettere achtermelk binnen. Laat het hem maar regelen, des te eerder zul je merken dat er echt een ritme in komt. Wij hadden met 12 weken opeens een droomritme
Als hij in slaap alt aan de borst, streek ik altijd op zijn wang of in zijn handjes of zijn voetjes, zodat hij weer doordrinkt. Misschien helpt dat
Ja, opstarten is wel lastig. Wordt wel makkelijker, na een paar maanden, dan regelt het zich meer. Ik denk dat het verslikken misschien ook wel een functie heeft. Spieren sterker maken ofzo? Om later echt te kunnen hoesten ofzo. Misschien kan je je andere borst een klein beetje kolven? Deed ik ook wel eens, als babietje in kwestie weer eens regeldagje had en er van enig ritme totaal geen sprake meer was. Net effe 10 ml ofzo, scheelde in elk geval natte kleren....
Hoi, Speciaal voor dit topic een account aangemaakt omdat ik het verhaal herken. Ik had ook een sterke toeschietreflex. Hierdoor verslikte zoontje zich ook. Hij was ook erg snel klaar met drinken en dan ook verzadigd. Maar...de vette melk kreeg hij niet binnen, waardoor hij toch snel weer honger had. Hier liet ik wat melk weglopen totdat het er niet meer uitspoot, daarnaast ben ik ook gaan blokvoeden (4u lang de linkerborst, daarna 4u lang de rechterborst). Zo kreeg hij de vette melk binnen en was hij rustiger aan de borst en langer verzadigd. Ik gaf ook altijd 1 borst, zoontje is nu bijna 4mnd en af en toe heeft hij nu behoefte aan 2 borsten. Als hij in slaap valt aan de borst laat ik hem lekker slapen Waarom zou ik hem wakker maken? Oh ja, onzekerheid heeft elke jonge moeder, gewoon lekker aan toe geven Komt vanzelf goed.
ik denk ook regeldagen. in het begin spoot het er ook uit bij mij.. nog steeds wel als het onder spanning staat. wat ik dan doe is liggend op me rug voeden.