Doordat ik gisteren twee voedingen achter elkaar gekolft heb, en dus bij de tweede keer beide borsten leeg waren en even lang geproduceerd hebben kwam ik erachter dat de ene borst echt op knappen stond, zo hard, en de ander nog wel meeviel, bij het kolven er dus ook 60 tegen 30 cc uitkwam. Hoe los je dit het beste op bij een gewone borstvoeding? Steeds de volle geven, steeds de lege geven en daarna de volle of hoe precies?
Ik had bij m'n dochter een aardig productie verschil tussen links en rechts. Dacht toen dat het kwam omdat zij een voorkeur voor m'n rechterborst had. Maar ook nu bij de tweeling is de productie van rechts groter dan links. Het schijnt veel voor te komen, is ook niet erg zo lang je in totaal maar genoeg melk hebt.. Je kunt proberen door wat vaker aan te leggen aan de minst producerende borst de productie wat op te krikken maar op zich kun je ook met 1 borst volledig voeden dus echt nodig is het niet.
Ik had hetzelfde. Je kindje kan heel goed aangeven wanneer ze genoeg heeft. Heeft ze aan je mindere borst niet genoeg, dan de volgende, heeft ze wel genoeg dan ook prima. Inmiddels is het zo dat ik niet eens meer weet welke nou ookalweer altijd voller was. Trekt zich blijkbaar op een gegeven moment toch recht
Misschien kolf je de ene ook gewoon iets makkelijker als de andere? Hier kolf ik nl zo'n 150/175ml als ik eens kolf en dan komt 2/3 uit de ene en 1/3 uit de andere. Krijg die ene borst gewoon niet lekker gekolfd.. Ook niet bij de ochtendvoeding na een nacht niet drinken. Zitten dan beiden echt vol en zijn zo op het oog even groot en vol, maar blijft dat verschil in zitten dat 2/3 uit borst a komt en 1/3 uit b. Stuwingverschil zit er de voeding na het kolven dan wel(!), terwijl als dochter drinkt ik nooit een echt heel duidelijk stuwingsverschil heb en ze ook even lang verzadigd is of ze nu de mindere borst (met kolven) of de borst met meer drinkt. Wel is het zo dat ze over het algemeen op verzoek eerst à dan b krijgt en voeding erna b dan à dus ze het misschien zelf compenseert door meer te drinken uit de borst met meer en makkelijkere toegankelijke melk. Maar zal er niet achter kunnen komen of er nu echt veel minder melk zit in de ene borst of dat die echt alleen slecht kolft.
Het schijnt wereldwijd zo te zijn dat bij de meeste vrouwen de rechterborst het meest produceert. Hier in het begin links de meeste melk gehad maar nu al heel lang dat ik daar minder uit kolf. Die borst kolft ook minder gemakkelijk, ik start eigenlijk altijd met rechts zodat ik al een tsr heb gehad. Als ik heel lang de kolf eraan laat, dan krijg ik links soms 2x een tsr en krijg er dan ook meer melk uit. 't Gekke is dat ik links het meest aanleg. Jongste drinkt meestal voor het slapen gaan links en ik kolf dan later beide borsten (doneer moedermelk). 's Avonds drinkt ze ook alleen links (na een papflesje) en als ze wat onrustig blijft, leg ik haar soms wel een paar keer aan die borst. Als er veel tijd tussen zit, heb ik links ook minder stuwing dus ik denk wel dat die ook daadwerkelijk wat minder produceert. Als ze s nachts lang doorslaapt, moet ik na links vaak rechts ook nog even geven terwijl andersom ze genoeg heeft aan alleen rechts.
Goed om te lezen dat meerdere vrouwen dit hebben. Het is even puzzelen hoe ze dan altijd genoeg krijgt..
Gewoon haar laten aangeven wanneer ze wil stoppen met drinken en altijd een tweede borst aanbieden. Wil ze niet dan heeft ze duidelijk genoeg gehad en wil ze wel, dan dus nog niet. Hier overigens rechts soms 150 tegenover links 50, het hoort erbij hoor.
Hier altijd links meer gekolfd gekregen dan rechts, en nog steeds merk ik bij het voeden dat rechts sneller 'op' is dan links. Verder nooit een probleem geweest, dochter kreeg (en krijgt) genoeg. Vertrouw op je lichaam, het is heel normaal dat je borsten niet evenveel melk produceren. Je kan proberen je 'mindere' borst telkens als eerste aan te bieden, maar bij mij maakte dat helemaal niks uit.
Met kolven kwam er altijd 2 keer zoveel uit mijn rechterborst, dan mijn linker... Is altijd zo geweest en zal dus altijd wel zo zijn. Kinderen geen last van gehad, die dronken altijd 2 borsten per keer (uit beide dus).
Hier kolfde ik ook veel meer rechts en rechts zit ook altijd 'voller'. Dochter heeft er nooit problemen mee gehad, ik blokvoed altijd en ze heeft aan 1 borst altijd genoeg gehad.
Ik heb juist links de 'beste' borst Maar wat de anderen ook al zeggen, maak je er geen zorgen over en laat je kindje beide borsten drinken totdat ze aangeeft vol te zitten, dan komt het altijd goed.
Kindje heeft genoeg hoor! Ik heb het lijd gehad. Links 100 cc rechts 50 cc Is ook altijd zo gebleven. Ik bied altijd 2 borsten aan. Hij weet zelf wel wanneer hij naar de volgende moet
Haha, bij mij is juist mijn linkerborst mijn supertiet! Ik heb bij mijn vorige dochter een jaar lang gekolfd en dat is altijd zo geweest en nu weer.
Hier ook rechts altijd meer opbrengst, en voller als beide tegelijk een tijd geleden geleegd zijn. Al in de kraamtijd werd dochter soms boos aan de borst, en dat kon zowel links als rechts zijn. Mijn theorie achteraf is dat ze rechts boos werd als ze verzoop in de tsr, en links als de tsr niet opschoot