Radeloos. Onrustige bv, en start kolven?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door lucymila, 9 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lucymila

lucymila Niet meer actief

Hallo Heidi,

Ik geef mijn dochtertje (nu bijna 4 weken oud) volledige bv.
    Maar op sommige dagen merk ik dat ik helemaal gesloopt ben. Meestal is ze erg rustig en tevreden. Maar wanneer ze onrustig is ben ik dat ook en wordt ik chagerijnig en radeloos.

Op die dagen krijg ik geen enkel uurtje rust. Wanneer ze slaapt, lukt dat alleen in mijn armen/op schoot/in draagdoek. En anderhalf uur later begint ze te jengelen en probeer ik haar aan te leggen.

1. Soms als ik haar aanleg, blijft ze onrustig, huilen. Ze hapt wel naar mijn tepel maar begint niet te zuigen. In plaats daarvan gaat ze harder huilen en met haar hoofdje schudden... Wat moet ik hieruit afleiden?

2. Om mezelf wat meer rust te geven zit ik eraan te denken om te beginnen met kolven zodat mijn man een keer een voeding kan overnemen. Kan ik incidenteel kolven en haar de fles geven of moeten we dit op bouwen? Is het iets waar ze aan moet wennen? En welke fles / speen raad je aan?

Alvast bedankt voor je reactie.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Ja, onrust is een veelgehoord iets bij jonge kindjes. Je kindje zit nog in de vraag en aanbod fase van borstvoeding, is nog op jou aan het afstemmen en jij op haar. Fijn dat er goede dagen tussen zitten!
    Wanneer kindjes schudden kan het zijn dat er iets niet fijn voelt in het mondje, of dat de melk niet snel genoeg naar haar zin stroomt. (hebben we het over een meisje wat weet wat ze wil? ;) )
    In dat geval kun je proberen wat druk te geven op het borstweefsel, zodat de melk gaat stromen. Probeer het toeschieten op te wekken voor je haar aanlegt.
    Soms ook willen kindjes liever in een andere houding: speel hier eens mee. Rechtop bijvoorbeeld, of in de rugby. Anderen liggen liefst tegen je aan geleund.
    Verder gewoon toegeven, dit gaat over!
    Een keer kolven is prima: kolf af voor dat je verwacht dat ze komt drinken, of kolf een keer wanneer ze aan de andere kant drinkt. (bijv. in de ochtend: dan heb je vaak wat ruimer melk en stroomt het makkelijk)
    Dit kun je dan geven op een ander voedingsmoment, waarbij jij dan wel weer moet kolven, om je balans in vraag en aanbod te houden natuurlijk. Heb je een flesje in huis? probeer het dan eerst daar mee. Houd zelf in de gaten hoe snel het loopt en stop eventueel voor pauze.
    Veel succes!

3. lucymila

Bedankt voor je tips, Heidi.

We hadden sinds donderdag wat spruw maar direct medicijn gehaald, en lijkt nu over te zijn.
    Dus dat schudden zal dan inderdaad met het toeschieten van de melk, de houding of mijn (dubbele) tepel te maken hebben. Aan de andere kant is dat schudden minder sterk. Ik ga het proberen.

Als ik bijvoorbeeld een avond weg moet en haar niet mee kan nemen, zou ik gekolfde melk klaar willen zetten.
    Hoeveel moeten we haar dan geven?
    En hoeveel moet ik vervolgens kolven op het voedingsmoment?

Ik heb heel veel gekregen flesjes. Oa een van avent. Waar moet ik opletten welke speen erop zit?

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Neem een speen die niet te snel loopt. En houd het flesje zo horizontaal mogelijk, dat houdt ook een te sterke melkstroom tegen.

Verder reken je als volgt:
    150 x kilo's wat ze weegt. Dat delen door aantal voedingen wat ze op een dag drinkt. Dat is ongeveer wat ze per flesje aangeboden kan krijgen.
    Heb je een beetje een richtlijn ;)
    En kolven doe je dan op het moment dat je anders zou voeden. (vaak geven je borsten dat dan wel aan;) Wacht niet te lang, dat maakt het kolven onnodig lastig door stuwing.
    Succes!

5. lucymila

Hoe weet ik hoelang ik moet kolven?
    Bepaalde tijd of hoeveelheid?
    Of tot het stopt?

6. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Wanneer het makkelijk loopt, tot het stopt, of tot je zelf voelt dat je borsten weer soepel zijn. Ergens tussen de 10-15 minuten per borst (of ongeveer die tijd wanneer je dubbelzijdig kolft) kan iets meer zijn. Meestal heb je meerdere toeschietreflexen. Wacht dat af, kijk of je wanneer je melkstroom afneemt kunt masseren, compressie geven en dan nog eens. Komt er niets meer, prima. Later nog eens proberen.

7. lucymila

Dankjewel het is gelukt en het voeden zelf gaat ook goed!!

Ik realiseer me nu ook dat je waarschijnlijk express geen merken/namen van spenen mag noemen ivm reclame maken.

Ik heb twee verschillende gebrobeerd en de tweede pakte ze gelukkig goed aan. Nogmaals bedankt voor je advies!

8. lucymila

*mag op slot*

Deel Deze Pagina