Tot nu toe heb ik altijd bv gegeven, maar ik heb steeds meer moeite om genoeg te voeden/kolven. Drinken aan de borst is vaak lastig geweest, dus ik kolf vaak na een voeding om dit later in een fles te geven. Nu heb ik alleen het idee dat ik steeds minder kan kolven en dat ze minder snel tevreden is. Kan het zo zijn dat het gewoon op is?? Ik heb wel eens gehoord van iemand die dat zei, maar geloofde er nooit zo in ... nu begin ik toch te twijfelen ....
Ik weet niet of het zomaar op kan zijn, volgens mij moet dat onder invloed van hormonen of stress gebeuren. Verder zou ik een lk raadplegen over jullie routine voeden-kolven-fles want het brengt waarschijnlijk alleen meer verwarring bij je. Doe je wel aan clustervoeden? Bij mij helpt dat als ik het gevoel heb dat er weinig in zit.
Ik heb bij mijn oudste meegemaakt dat het kan. Toen ze 4 maanden was was het gewoon op. Ze kreeg niets meer uit de borst en met kolven kwam er ook niets meer uit. Maar dat had wel een oorzaak. Ze was prematuur geboren en mocht pas na 3 weken voor het eerst aan de borst toen ze allang aan flesjes gewend was en heeft nooit meer echt goed de borst gepakt. Dus ze dronk maar kort en daarna kolfde mijn ex de rest en gaf dat in een flesje. Op die manier kregen haar borsten het signaal dat er minder melk nodig was en gingen ze steeds minder melk aanmaken. Toen mijn ex ging werken kon ze niet genoeg kolven en kwam er kunstvoeding bij. En toen was het binnen 2 weken helemaal gedaan. Als je niet wil dat het op is kan ik je dus op basis van mijn ervaring aanraden een lactatiekundige mee te laten kijken om te zorgen dat ze de volledige voeding aan de borst drinkt. Dat stimuleert namelijk de borsten om melk aan te maken. Een kolf stimuleert maar heel weinig.
Het is niet dat dl niet goed aan de borst kan drinken, ze wil het gewoon niet altijd. Ze heeft al snel in het ziekenhuis flesjes gekregen (achteraf boos dat ze dat hebben gedaan, maar als je net bevallen bent is het lastig tegen een arts in te gaan) en sindsdien drinkt ze liever uit een fles. Bovendien heb ik 's ochtends veel melk en 's avonds weinig, dus kolf ik 's ochtends al af zodat ik 's avonds wat meer kan geven ... Ik zit nu te denken om de laatste voeding van 22.30 aan te vullen met kv, maar ik ben ergens ook bang dat het dan heel snel gedaan is met de bv en ik wil eigenlijk helemaal nog niet stoppen.
Nee ik zou zeker niet gaan aanvullen met kv, toen wij dat gingen doen bij onze oudste was het binnen 2 weken helemaal gedaan met de borstvoeding. Dus als je nog wil blijven voeden, dan zou ik geen kv erbij geven.
Komt je menstruatie weer op gang? Ben je begonnen met sporten? Sommige dingen hebben invloed op je productie en kunnen een dip veroorzaken. Neem rust en idd clusterkolven. Wat naar dat meteen een fles is gegeven.. dat maakt het voor jou vast moeilijker. Het is trouwens niet erg als je kindje in de ochtend meer drinkt dan in de avond, dat is vaak zo. Als je kindje teweinig binnen krijg zal ze zelf zich weer melden om weer te drinken, en misschien weer vaker drinken. Hierdoor gaat de productie weer omhoog en lost het proleem zichzelf op. Als je kindje nonstop gaat huilen na de borst klopt het natuurlijk niet, dan is er idd iets.. Wellicht een vrijwilliger van LLL of VBN bellen voor advies? Succes ermee!!!
Ik was na 4.5 maand leeg. Van de een op de andere dag besloten te stoppen met stimuleren en heb zelfs geen stuwing gehad. Io merkte het al aan het onrustige drinken, kolf opbrengst werd steeds minder en ineens bijna niks meer.. Ik denk dat het dus wel kan.
6 maanden is typsch zo'n moment voor regeldagen. Meestal regelt kind, maar als dat niet opschiet, organiseer dan zelf een regelweekeindje.
Borstvoeding is niet zomaar op. Door te vermageren, te minderen, te vervangen of door medicatie kan de bv wel afnemen en dan uiteindelijk stoppen. Maar van de 1 op andere dag op, nee, dat kan eigenlijk niet.
Bedankt iedereen voor de reacties ... ik hoop dat het weer eens een dip is (de zoveelste), maar ik word er wel eens wat onzeker van! Mijn dochtertje drinkt niet graag aan de borst en extra aanleggen is dan ook geen optie. Ze drinkt maar een aantal keer per dag en wil niet tussendoor nog wat drinken, ook al zit ze nog niet vol. Dus ik kolf na veel voedingen nog. Niet altijd handig wanneer je veel onderweg bent. Gister voor het eerst wat kv aangeboden, maar dl vind het totaal niet lekker en weigert het dan ook te drinken ... Daardoor maar weer veel nachtvoedingen (zaten op 1 keer). In ieder geval probeer ik het nog maar zo lang mogelijk vol te houden, maar ik merk wel dat ik het steeds moeilijker vind! Zeker wanneer er weer zo'n dip komt en dl haast onverzadigbaar is. Helaas, want ik vind het wel erg waardevol en zou het liefst nog tot 1 jaar doorgaan
Waarom drinkt ze slecht aan de borst? Groeit en plast/poept ze wel goed? Als je niet wilt stoppen met ce bv, moet je geen kv gaan geven, dan heeft ze nog minder redenen om goed aan de borst te drinken!
Groeien, plassen en poepen gaat allemaal prima, gelukkig geen problemen. Ze kan ook heel goed uit de borst drinken, maar wil het vaak gewoon niet. Slapend doet ze het perfect, alleen wanneer ze wakker is doet ze het de ene keer wel en de andere keer niet. Sinds ze al heel vroeg flesjes heeft gekregen in het zh, wil ze gewoon liever de fles. Waarom weet ik niet, maar het schijnt dat het tegenovergestelde van flesweigeraars de borstweigeraars zijn, al komt het veel minder voor. Ik heb me er maar bij neer gelegd dat ik regelmatig moet kolven, maar zoals ik al zei heb ik de laatste tijd het idee dat het wat lastiger wordt om voldoende melk te krijgen. Ze drinkt dus eerst uit de borst en in het uur erna kolf ik vaak nog de borst waar ze als laatste uit heeft gedronken. Wanneer ze 'klaar' is met drinken wil ze niet meer langer of nogmaals aan de borst, ook al heeft ze na een kwartiertje toch nog wel zin in iets. En wanneer we een drukkere dag hebben gehad of wanneer we niet thuis zijn wil ze alleen voor het hongerige gevoel even drinken, maar zeker niet haar buik vol. Ik heb al geprobeerd om een tijd helemaal geen flesjes meer te geven etc. maar dan sliep ze bijna niet meer omdat ze steeds toch nog wel wat honger had, maar niet meer wilde drinken. (ze bleef overigens wel gezellig, alleen moest ik haar veel meer bezig houden) kv lust ze dus blijkbaar niet, dus niet eens meer een optie Heb het hiervoor ook nooit gegeven, maar ze was zo hongerig gister en bij mij kwam er niks meer uit ... gelukkig uiteindelijk in slaap gekregen en later heeft ze weer gedronken, maar is niet zo fijn! Troosten aan de borst heeft ze trouwens ook nooit gedaan, zoeken naar de borst eigenlijk ook nooit. Die tekenen die je vaak ziet, het 'op zoek zijn' dat heeft ze nog nooit gedaan ... Vanaf het begin dus al niet echt een grote fan van de borst.
Kennelijk dus een jong aangeleerde speenvoorkeur. Die je zelf in stand houdt door na te kolven en die fles weer te geven! Het is wat jij wilt! Ik heb bijna 4 jaar gevoed. Nooit gekolfd, nooit gewogen, nooit gemeten. Er is dus niks mis het haar drinktechniek, ze is zo geconditioneerd dat ze weet dat ze na de borst de fles krijgt.
Lijkt me een typisch voorbeeld van zuigverwarring. Ben het met Beatissimam eens, je houdt het zelf in stand. Als een kind niet vol zit en toch niet meer uit de borst wil drinken, dan heeft het vaak te maken met je toeschietreflex. Daar moet voor gewerkt worden, en als er toch een fles komt, is die motivatie om te werken er minder. Probeer eens om, als ze niet verzadigd lijkt, niet een fles te geven, maar opnieuw aan te leggen, maar dan kort te voren de tsr op te wekken door borstmassage of kolf er op. Of door de syntocinon neusspray te gebruiken. Je maakt het jezelf echt stukken gemakkelijker als je je kind meer aan de borst laat doen!
4,5 maand is een moeilijke periode en een beruchte lastige bv-tijd. Baby's zijn met van alles bezig, behalve drinken. Snel afgeleid zijn en maar korte voedingen. Dan kan het zijn dat daardoor je productie inderdaad achteruit holt. Je kan er dan voor kiezen om te stoppen. Maar gelukkig kan je wel ook verder gaan, wat extra kolven,extra aanleggen. Meestal zie je dat na een paar weken de boel weer terug naar normaal is
Ik snap dat ik het zelf in stand hou, daarom heb ik ook geprobeerd om hele periodes geen flesjes meer te geven. Helaas zat ik dan tot 3 weken lang met een zeer prikkelbaar en hangerig kind dat niet meer wilde slapen. Ik probeer nu zoveel mogelijk uit de borst, zodra ik denk dat ze niet goed drinkt kolf ik het zodat mijn productie niet hard achteruit gaat, maar ik geef het niet meteen (spaar het op in de koelkast). Meestal komt ze dan 's nachts wat vaker. Ik ben momenteel in het buitenland, dus de neusspray is hier niet te vinden. Zodra ik in NL ben naar de huisarts ... Maar terug op mijn vraag? Het kan dus niet zo zijn dat er steeds minder bv beschikbaar is? Het kan niet op raken? Misschien gewoon een hele grote dip, ben de laatste dagen erg moe van gebroken nachten, dat zou ermee te maken kunnen hebben? Ik heb wel eens mensen horen vertellen dat het op gegeven moment gewoon op was en er niks meer kwam, maar ik geloofde het nooit. Alleen ging ik nu toch wel wat twijfelen ...
Helaas wil ze dit dus absoluut niet. Ze probeert het niet eens, ze duwt zich enkel heel hard af en wordt zelfs boos.
Nee, bv is niet ineens op, tenzij er sprake is van eerder genoemde feiten. Als je zit met een hangerig kind, dan moet je gewoon even meer aanleggen en niet meer gaan kolven. Deze leeftijd is een tijd van onrust en ontdekken. Ga voeden in een rustige, halfdonkere prikkelarme omgeving en neem je tijd! Rust voldoende en eet en drink goed. Bv is een zaak van investeren en het wordt echt alleen nog maar makkelijker! Succes!
Misschien is ze dan wel genoeg verzadigd. Of wacht ze op die fles met afgekolfde melk. Een kind dat honger heeft, pakt die borst wel, maar als je steeds een fles geeft, kan dat op gegeven moment wel het einde betekenen.
In jouw geval zou ik toch een lk benaderen. Het is inderdaad niet zo dat het ineens op is, maar er kan wel regelmatig een dip komen ivm menstruatie cyclus enz. Ik heb deze dip rond de 3 maanden gehad, van de een op de andere dag kon ik van de ruim 200cc nog maar 80cc kolven uit beide borsten. Bij mijn dochter was dit ook en door gebrek aan goede begeleiding is het toen dus mis gegaan. Deze keer wilde ik het dus niet zover laten komen en ik geef nu nogsteeds bv. Dus ik zou voor een lk gaan, zij kennen "trucjes" en manieren om je productie weer op te krikken zodat je toch weer fijn bv kan blijven geven