Ze valt steeds in slaap...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door DCJ83, 4 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DCJ83

DCJ83 Niet meer actief

Hoi meiden,

Tijdens de zwangerschap heb ik alleen meegelezen op dit forum, maar ik heb nu toch een vraag aan jullie. Mijn dochter is drie weken en ik heb vanaf haar geboorte moeite met haar wakker te houden tijdens de voeding. De eerste paar minuten is ze wakker en drinkt ze goed, maar na drie/vier minuten valt ze in slaap. Ik krijg haar een paar minuten nog enigszins wakker door haar handjes/voetjes te kriebelen, stevig over haar rug te wrijven, etc. Maar daarna is ze helemaal weg en krijg ik haar niet meer wakker. Ik moet haar van de borst halen, verschonen en soms wordt ze dan wakker, maar meestal niet. Ze wordt echter wel wakker als ik haar wegleg in de box of in haar bedje, omdat ze nog honger heeft. Als ik haar dan weer aanleg, valt ze binnen een minuut weer in slaap. En zo gaat het een uur door tot ze eindelijk na tig keer aanleggen vol zit. Maar een uur of twee uur later kan ik weer omdat ze weer honger heeft. En ook 's nachts. Het is echt niet vol te houden zo, terwijl ik juist zo graag bv wil geven... Ik heb genoeg melk, het loopt eruit als ik haar eraf haal. Borstcompressie doe ik trouwens ook, maar ja, als ze slaapt, dan helpt dat natuurlijk niets. Wel in de minuten waarin ze wakker is, zodat ze dan wat meer binnen krijgt.
    Wie weet een manier om haar beter wakker te houden?

2. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    Zo te lezen doe je al een hoop om haar wakker te krijgen maar het is voor zo'n kleintje in het begin best hard werken, ik weet uit ervaring dat het na een poosje als ze wat ouder worden steeds beter gaat, de eerste 6 tot 9 weken zijn sowieso echt niet grappig qua borstvoeding, het is zowel voor moeder als voor kind heel intensief en veel vrouwen stoppen ook in deze periode maar het wordt echt beter;)

3. DCJ83

DCJ83 Niet meer actief

Dankje voor je reactie. Ik kan het me van mijn zoontje niet herinneren dat hij zoveel sliep in het begin. Maar dan zal ik dus nog wat geduld moeten hebben...:)

4. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    Ik denk het wel, Madou had het de eerste weken ook maar na een tijdje ging dat vanzelf over, het is wel vervelend idd maar even volhouden;)

5. DCJ83

DCJ83 Niet meer actief

Ze drinkt inmiddels overdag steeds beter, ze slaapt zo'n 2,5 tot 3 uur en drinkt dan in een half uur tot drie kwartier haar buikje vol en slaapt dan weer verder. Ze is echter 's avonds nog steeds erg wakker en onverzadigbaar. Ze heeft erge honger, maar valt bij mij steeds in slaap waardoor ze niet vol raakt. Het begint meestal rond zes uur en houdt pas op tegen twaalf uur 's avonds. Ik probeer haar af en toe in bed te leggen als ze slaapt of als ze wakker is, het maakt niets uit. Na een paar minuten begint ze te huilen en wil ze weer drinken. Het begint mij inmiddels een beetje uit te putten, omdat ik overdag niet kan bijslapen. Heeft iemand dit ook meegemaakt?

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Google maar eens op clusteren.
    Heel herkenbaar trouwens! Hier van 17.00-22.00u.
    Gingen hier 's avonds om 21.30u naar boven, douchen met papa en daarna voeden op bed en slapen.
    Het gaat vaak met 12 weken weer over en dat was hier ook zo. Ze is toen een maandje 's avonds gewoon wat wakker geweest, rond 21.00u op bed.
    Met 4 maanden ging ze om 19u de nacht in.
    Maar 't is erg vermoeiend en toen ik er midden in zat en las dat het 3 maanden kon duren, klonk dat heeeel lang!

7. DCJ83

DCJ83 Niet meer actief

Het is inderdaad clusteren. Nu het een naam heeft, vind ik het niet erg, het is blijkbaar heel normaal. Echter, anderen denken er niet zo over: ze moet leren dat er vaste voedingsmomenten zijn, laat haar anders maar huilen, je gaat toch niet de hele avond op de bank zitten, etc. Belachelijk! Ze heeft haar moeder nodig, dan ben ik er toch?

8. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Dat is de juiste instelling! Laat je niet gek maken door je omgeving, jij weet wat het beste is voor je kindje en je doet het hartstikke goed!

9. DCJ83

DCJ83 Niet meer actief

Dankjewel! :)

10. Bri

Bri Niet meer actief

Ik herken het van m'n zoontje (oudste). Hij viel na een paar minuten altijd in slaap. Tussendoor verschonen, voetjes kietelen, hielp allemaal niks.
    Wat ik toen deed om hem maar genoeg te laten drinken was niet erg handig: namelijk door laten sabbelen terwijl hij eigenlijk sliep. Dat heeft me een paar erg pijnlijke kloven opgeleverd.
    Gelukkig is dat goed genezen en na hulp van een lactatiekundige met aanleggen is het helemaal goed gekomen. Ik heb hem gevoed tot hij bijna 1 jaar was.

Dochterlief (jongste) was veel makkelijker met drinken. Zij dronk veel en gulzig (soms te gulzig, wat resulteerde in enorme spuugpartijen) en hapte meteen helemaal goed aan.

Fijn om te lezen dat het bij TS ook goed gaat. Lekker bezig, geniet ervan! (heerlijk toch, uren samen op de bank...)

11. dolfijn1982

dolfijn1982 VIP lid

1 apr 2010
    7.023
    0
    0
    NULL
    Flevoland
    Heel herkenbaar! en vooral die onzekerheid of het allemaal wel vol te houden is op die manier.. en ja, het is vol te houden.. want geloof me; het wordt beter!
    Je krijgt samen een ritme wat vol te houden is..

Hou gewoon vast aan wat jij en je kleintje nodig hebben, woorden van anderen doen er echt even niet toe..

Heel veel succes en ik hoop dat je snel een beetje bij kunt komen!

12. fafa

fafa Niet meer actief

Hier precies hetzelfde meegemaakt: ik werd er op een gegeven moment ook moedeloos van: ze was te slaperig om goed te drinken en had vervolgens te veel honger om lang te slapen, waardoor ze weer te slaperig was om te drinken etc etc...

En inderdaad: een paar keer helpt kriebelen, wrijven enzovoorts wel, maar op een gegeven moment doet dat ook niks meer. Verschonen werkt ook, maar dat kun je ook niet blijven doen ;)

Wat hier heeft gewerkt: ten eerste wisselvoeden: eerst ene kant, dan andere kant, weer terug naar de eerste, en weer terug naar de tweede kant. Door wisselende stimulatie krijg je vaker dan 1x een TSR en blijft de flow gaande, waar ze hier wat wakkerder van bleef. En daarna nog nakolven en dat in een flesje geven. Niet zo leuk, maar dat dronk ze makkelijker weg en dan was ik dus niet ellenlang aan het voeden, en kreeg ze net wat meer binnen.

En vervolgens: geduld hebben! Je kindje wordt steeds groter en sterker en leert steeds beter aan de borst te drinken. Inmiddels ben ik ook van het kolven af omdat ze hier nu aardig wakker kan blijven en goed drinkt (meesttijds dan toch ;)).

Dus hou vol... het zou zonde zijn als je nu opgeeft vanwege iets wat misschien snel voorbijgaat.

13. DCJ83

DCJ83 Niet meer actief

@ fafa: Wisselvoeden kan hier niet. Ik deed het met mijn zoontje ook en dat werkte goed, maar bij mijn dochter nu niet. Ze doet er zo 3-4 minuten over voor ze haar mond ver genoeg open doet. Dat is bij twee borsten al om gek van te worden, zeker 's nachts vind ik dat moeilijk. Telkens een klein mondje. met het tongetje eruit...

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    O, herken ik, irritant he?
    Hier hielp het om met de tepel tegen het neusje te tikken. Dan ging het mondje opeens wijdopen!

15. DCJ83

DCJ83 Niet meer actief

Helaas, hier werkt het niet :( ik heb er net (serieus!) 7 minuten over gedaan. Ik word er inmiddels toch echt een beetje gek van.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dan zou ik toch eens bellen met iemand van VBN of LLL (gratis) of een lactatiekundige voor wat meer tips!

(bij ons was een tepelhoedje de oplossing, daarmee kon ik de mond een beetje openkrijgen - maar dat is een hulpmiddel dat ik niet zonder advies van een lactatiekundige zou inzetten).

Deel Deze Pagina