Onzeker geworden

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Meisje012, 16 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meisje012

Meisje012 Actief lid

28 okt 2016
    214
    1
    18
    #1 Meisje012, 16 apr 2017
    Laatst bewerkt: 16 apr 2017
    Hallo Dames,
    Mijn dochter is 3,5 maand en krijgt uiteraard borstvoeding. Bij de geboorte woog zij 2600 gr, vorige week bij CB 5100 gr.
    Ik kreeg het commentaar dat ze niet hard genoeg zou groeien en ik gaf te weinig voedingen.
    Ik voed volledig op verzoek, op dit moment neemt ze 4-5 voedingen. Ik weet dat het niet veel is, mijn zoon deed het precies hetzelfde dus ik heb mij daar geen zorgen over gemaakt. Totdat het CB begon te zeuren vorige week. Toen ik aangaf dat bij vaker aanleggen, mijn dochter begint met spugen, heeft ze het geaccepteerd en was het oké.
    Maar het zit mij toch niet lekker:(
    Ze was 2600 gr bij 39 weken zwangerschap dus dat 'klopte' ook al niet dus zou ze nu gewoon ook anders groeien? Het was niet duidelijk waarom ze niet zo goed groeide in de buik.

Overigens heeft ze wel mooie natte luiers & poept flinke spuitluiers;) Ze is vrolijk en actief.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Vier of vijf voedingen is ook echt weinig, zeker als ze niet goed groeit.

Heb je haar lengte en gewicht al eens op een WHO curve uitgezet? Volgt ze daarop een lijntje? Je kan dat bijvoorbeeld met de app Growth doen.

3. Lysta

Lysta Bekend lid

4 sep 2015
    585
    64
    28
    Vrouw
    Ik zou ook even kijken of ze wel haar eigen curve volgt (vooral omdat ze al met een laag gewicht geboren is). Hoor wel eens dat het cb geen rekening houdt met een laag geboortegewicht.
    4-5 voedingen kan weinig zijn, maar je geeft al aan dat ze bij meer voedingen gaat spugen. Geloof dat de norm ongeveer 8-12 is, maar hier heeft ze ook altijd maar weinig voedingen gewild. Wel gunstig dat ze gewoon vrolijk en actief is (met de nodige natte luiers). Misschien kun je ook een lactatiekundige raadplegen.

4. Meisje012

Meisje012 Actief lid

28 okt 2016
    214
    1
    18

Dankje voor de app! Ik heb alle metingen ingevoerd en de lijn gaat omhoog, gestaag maar omhoog. De lijn zit tussen gemiddeld en de onderlijn, maar dat komt natuurlijk door geboortegewicht.

Maar ja wat is niet genoeg groeien? geboortegewicht was ook al laag natuurlijk

5. Meisje012

Meisje012 Actief lid

28 okt 2016
    214
    1
    18
    ja ik weet dat 8-12 voedingen normaal is, was bij mijn zoon ook altijd gezeur. Ze hebben denk ik inderdaad geen rekening gehouden met geboortegewicht. De vpk die erbij was rekende een gemiddelde uit. Ze is na de geboorte afgevallen tot 2600 gr. Dus ze is 2420 gr gegroeid, en dat is 175 gr er week gemiddeld en dus prima
    Maar eerlijk gezegd is dat ook vreemd rekenen toch?

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je moet helemaal niet streven naar de gemiddelde lijn natuurlijk. Een gemiddelde is enkel een gemiddelde doordat er waarden onder en boven zitten. Zolang ze dus een lijntje kiest en netjes volgt, is er niets aan de hand.

7. Meisje012

Meisje012 Actief lid

28 okt 2016
    214
    1
    18
    Ja dat is ook zo! Stom gedoe ook altijd met CB. Ze hebben een curve voor kv dus dat is ook niet rieel.
    Maar ze volgt een lijn omhoog! De lijn buigt niet af

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dan is er geen probleem, denk ik. Volg gewoon dat lijntje op en toon het eventueel volgende keer op het cb ook.

9. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.185
    113
    Ik woog bij de geboorte 2700 gr en was gewoon helemaal gezond.
    Zo'n curve is het gemiddelde, ieder kindje is anders toch?

10. Meisje012

Meisje012 Actief lid

28 okt 2016
    214
    1
    18
    Ja absoluut! Meestal ben ik degene die dit roept haha. Nu was ik stiekem ook bang dat ik te druk ben geweest en signalen gemist heb ofzo

11. Lysta

Lysta Bekend lid

4 sep 2015
    585
    64
    28
    Vrouw
  12. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Mijn zoontje zat met 1 maand nog maar op 5/6 voedingen per dag. Ja, dat was wel een beetje weinig vond het CB, dan moest ik hem maar wakker maken. Ik was allang blij als hij eindelijk sliep!

Hij groeit er tot nu toe goed op en ik krijg er echt niet meer in.

Als ze gewoon haar eigen lijntje volgt zou ik me er niet druk om maken.
    Moet zeggen dat ik nu bij de tweede er ook veel relaxter mee omga.

Deel Deze Pagina