Onze dochter is van maart 2013 dus nu 2 jaar en 3 maanden. Sinds kort bijt ze op haar vingernagels! We zeggen haar dat het niet mag maar ze luistert niet. Iemand tips? Oh en net pakte ze papavinger en ging aan zijn nagels bijten
Bijt een van jullie zelf nagels? Of zit je vaak met je handen in je mond? Vaak kopiëren ze dit gedrag van ouders.
Hier ook een nagelbijtertje. Ik blijf herhalen dat het niet mag en dat wij de nageltjes er wel afknippen. Het gast nu iets beter. Mijn vriend bijt weleens achteloos op nagelvelletjes, dus daar heeft ze het van gezien. Ze begon op het Aankleedkussen ook op haar teennagels te bijten. Zucht. Er schijnt ook middeltje te zijn met een vies smaakje, maar daar vind ik mijn dochter nog te jong voor.
Misschien iets van een beloningssysteem maken. Per dag kan ze een sticker verdienen als ze niet op haar nagels bijt en bij zoveel stickers ga je iets leuks/speciaals doen met haar.
Ik bijt geen nagels (toen ik kind was wel gedaan) en volgens mij manlief ook niet. Wel bijten we af en toe een velletje weg ja. Herhalen dat het niet mag heeft nog geen zin, ze luistert totaal niet en ik ben bang dat het juist door blijft gaan vanwege de negatieve aandacht. Beloningssysteem kunnen we proberen maar weet niet of ze dat al snapt.
Vinger uit d'r mond halen zonder wat te zeggen of er bij blijven zeggen dat ze niet mag bijten, misschien wat anders in d'r handen geven (afleiding) en verder negeren, niet teveel van maken. Zoontje heeft al twee jaar een plekje op z'n wang die in stand blijft omdat hij er (vooral tijdens het duimen) overheen wrijft, als ik het zie is een 'afblijven' genoeg of haal zelf z'n hand weg zonder wat te zeggen en dan blijft ie er weer even af...er komt een tijd dat ie er echt vanaf blijft en ook stopt met duimen. Als ze steeds op dezelfde nagel bijt kan je daar nog een pleister op doen maar in principe toch het herhalen en natuurlijk de nagels kort houden zodat er weinig te bijten valt.