Ik zou het advies vd school opvolgen, helemaal als je jezelf er in kunt vinden. De kleuterjuffen zien wel welke kinderen er klaar voor zijn.
De juf staat er achter, je kind doet het goed op school, ze heeft genoeg vriendjes en vriendinnetjes die ook naar groep 2 gaan...daar zou ik naar kijken en niet naar die verhalen luisteren van het nichtje van de buurvrouw die helemaal niet mee bleek te komen etc. Waarom je kind met anderen vergelijken, misschien is je kind gewoon wat sneller dan gemiddeld, maak je haar dan gelukkig om haar aan te passen aan wat er voor een gemiddelde leerling zou werken? De tijd zal het leren, wie weet gaat het volgend jaar wat minder vlot, nou, dan kan ze altijd groep 2 nog een jaartje overdoen. Vul niet teveel in voor haar door de ervaring van anderen.
Goed kijken naar je dochter, kijken waar ze aansluit. December/januari zijn overgangsmaanden. Het ene kind heeft baat bij wat langer kleuteren, het andere kind hobbelt gezellig mee met de oudste kleuters en geniet van wat meer leren. Mijn dochter is versnelt (dus 1,5 jaar gekleuterd en half jaar groep 3) en daar heeft ze veel baat bij gehad! Niet iedereen denkt er positief over, maar iedereen die mijn dochter een beetje kent weet dat dit echt het beste is, het past bij haar! Dus van dichtbij gelukkig geen negatieve reacties gekregen!
Oudste is van eind november en heeft anderhalf jaar gekleuterd. Ietsje langer dan jouw dochter dus, maar maakt uiteindelijk ook maar goed een maand uit Ze heeft dit jaar groep 3 gedaan en kan prima mee. Sterker nog: ze begon de laatste tijd zelfs behoorlijk te onderpresteren en we hebben de juffen aan moeten sporen haar toch echt meer te gaan stimuleren en aanbieden. Dat hebben ze afgelopen week voor het eerst ook echt gedaan, en toen bleek ze tot hun verbazing idd best te kunnen wat ze aanboden. En ineens is ze weer vrolijk als ze uit school komt Sociaal emotioneel gaat ze goed mee en hoe het straks zal gaan naar de middelbare school zien we tegen die tijd wel. We kunnen er zonodig altijd de keuze voor middelbare school van af laten hangen Hier was het overigens advies van school, had ze meest vriend(innet)jes uit groep 2 en hebben wij zelf beiden HBO-WO niveau/konden altijd goed mee op school. Op basis daarvan durfden we het dus wel aan We zitten in een achterstandswijk, waar kinderen van okt-dec individueel beoordeeld worden, of ze door kunnen. De meesten niet, maar veel kinderen met een taalachterstand hier, waardoor het vaak niet kan. Oudste is daardoor wel veruit de jongste in haar klas, maar gaat volgend jaar naar een school waar meer kinderen van haar eigen niveau zitten, (niets hoogs, we verwachten op langere termijn gewoon havo-vwo, als ze doorgaat zoals nu), waar het gewoner is dat najaarskinderen ongeveer net zo lang kleuteren als zij. Zowel voor de uitdaging, als voor de aansluiting wel zo prettig
Even snel. Ik moet er de tijd voor nemen om ze te zoeken maar hieronder een link met meer duidelijkheid. Dit s geen wetenschappelijk artikel maar er wordt ook naar verwezen . Ik kom er later nog even op terug Kleuterverlenging verhoogt doubleer-cijfers | Ouders Online
Onze oudste zoon is ook van januari en gaat na de zomer ook naar groep 2. Hij had de Cito ook goed gemaakt, komt op de juf (en ons) pienter over en speelt nu vaak met de groep 2 kindjes (combiklas). Juf geeft wel aan dat de kans erin zit dat hij groep 2 twee keer zal doen, of verderop nog een keer een groep 2x zal doen. Voor dit jaar kijken we het aan. Heb ik volgend jaar het idee dat hij nog niet klaar is voor groep 3, dan zal ik er sterk op aandringen dat hij nog een jaartje groep 2 doet.
Ik quote even uit het wetenschappelijke artikel waar ze naar verwijzen: "In dat soort gevallen verwijzen we altijd naar een wetenschappelijk onderzoek (Universiteit van Amsterdam, 2007) dat uitwees dat het voor de latere schoolloopbaan nauwelijks uitmaakt of je een kind laat doorkleuteren of niet. Leerkrachten zeggen vaak dat een kind het later moeilijk zal krijgen als ze het bij twijfel toch laten doorgaan van groep 2 naar groep 3, maar dat is aantoonbaar onjuist. Slechts 3% van hen blijft later alsnog zitten."
Ik ben dan ook even benieuwd hoeveel procent van de kinderen die wel doorkleuteren, blijft zitten... iemand die dat weet?
Als de quote klopt, dan ongeveer evenveel. (ze schrijven dat het nauwelijks uitmaakt, dan zouden alle groepen onderzocht moeten zijn toch).
In de link van Boordevol staat weer een link naar het onderzoek. Ik heb geen tijd om het helemaal door te lezen, maar ik begreep dat de kans op zitten blijven op de basisschool voor langkleuteraars wel kleiner is dan kleuters die binnen de normale tijd gekleuterd hebben, maar dat er van de langkleuteraars weer een stuk meer alsnog naar speciaal onderwijs gingen. Het positieve effect van langer kleuteren was vooral de eerste jaren merkbaar, maar in de hogere groepen verdween het effect. Nou ja, aldus wat ik van het onderzoek begrepen heb .
Hier hadden we geen keus. Grens ligt bij 1 januari, punt. Dus mijn dochter is straks 6 jaar en 9 maanden als ze naar groep 3 gaat. Nu vind ik het persoonlijk ook niet erg, wat langer kleuteren. Het heeft haar zo ver alleen maar goed gedaan. Xxx
Mijn dochter is van december en was de jongste van groep 3. Voor haar is het een goede keuze geweest haar door te laten stromen naar groep 3 na slechts anderhalf jaar kleuteren. De eerste paar weken is het wel even aanpassen geweest voor d'r en nog steeds heeft ze wel moeite om op d'r plekje te blijven zitten om even met de juf te knuffelen. Maar nog een jaar kleuteren was echt geen optie geweest. Qua niveau zit ze ver boven haar klasgemiddelde. (Alle cito's I of I+) Qua lezen heeft ze een voorsprong van 2 jaar. Volgend jaar dus naar groep 4. Kijk dus echt naar je kind! Wat goed is voor haar en hoe ze er over een half jaar voor staat. Hier op school wordt er trouwens per kind bekeken of ze wel of niet rijp zijn voor groep 3.
OK, klinkt logisch allemaal. Dat er onder langkleuteraars meer kinderen naar SO gaan, is wel logisch: zowel moeilijk lerende kinderen als kinderen met psychische/psychiatrische problemen zijn logischerwijs natuurlijk vaker nog niet toe aan de overgang naar groep 3 na nog geen 2 jaar kleuteren. Goed om te horen dat op lange termijn er dus eigenlijk geen verschillen meer merkbaar zijn tussen langkleuteraars en de kortkleuteraars
hier groep 1 overgedaan en ze is er veel zekerder door geworden ze is 6 jaar en 11 maanden als ze naar groep 3 gaat ja is neit anders