Onze meid krijgt vanaf 4 maanden oefenhapjes groente. Ze is er dol op! Ons schema is nu: 7u fles, 9u hapje, 11u fles, 15u fles, 17u hapje, 19u fles. Bij 6 maanden gaan we van de eerste fles pap maken. Het eerste groentehapje wordt dan fruit maar in stukken (we doen een soort Rapley light ). Ik ben alleen heel benieuwd hoe het wordt met flessen afbouwen en hoe en wanneer dan de rest te introduceren en hoe snel dat gaat. Ook hoe snel de flessen dan gaan afbouwen. Dat wil ik aan mijn dochtertje over laten. Flessen blijven tot 1 jaar de basis toch? Hoeveel hebben ze dan nodig al die tijd? Vind het erg verwarrend. Heeft iemand een schema/tips? Bij t cb kwamen ze al snel met fles vervangen voor fruit maar wil het rustig aan doen.
Ze geven het vanzelf aan Wij waren met 1 jaar volledig flesvrij. Er zijn ook zat kindjes die de fles nog nodig hebben. Volg je dochter hij liet hier overduidelijk merken dat hij een fles niet meer hoefde en die lieten we dan vallen.
Probeer gewoon je kindje te volgen... Die van ons heeft sinds een week alles omgegooid en sinds hij opvolgmelk krijgt slaapt hij ook nog eens een uur langer, maar wil nog minder fles...die van 15.30 is echt een drama... Wanneer er een fles weggaat kun je een eetmomentje toevoegen of meer geven. Ons eetschema sinds kort...pap geven we sinds kort in de ochtend. 9.00 180/6 + schepjes pap Slapen 12.30 broodje+150/5 Slapen 15.30 fruit + max 90cc Klein slaapje 17.30/18.00 avondeten 19.00 fles 180/6
Ik wil haar ook graag volgen, maar weet niet zo goed hoe ik het andere eten dan op kan bouwen. Als ze minder fles wil meer vast voedsel geven of sowieso meer vast voedsel geven en de fles minder maken als ze die dan niet opdrinkt?
Je kunt langzaam met vast voedsel beginnen op haar en jouw tempo en dan bied je haar dezelfde hoeveelheid fles aan als dat je normaal doet. Als ze genoeg heeft gehad dan weigert ze vanzelf een (deel van de) fles. Drinkt ze nog goed en eet ze ook goed dan kun je ook zeggen om ergens een extra eetmomentje erbij te doen en met het tweede eetmomentje zul je al snel merken dat het drinken minder wordt en is het een kwestie van balans vinden. Ze weigert vanzelf hetgeen wat voor haar het minst aantrekkelijk is. Sommige kindjes drinken liever hun flesjes nog en andere kindjes laten sneller hun flessen vallen en eten liever vaster voedsel.
Thnx! Ja, ze vindt vast voedsel heel interessant. We begonnen met 4 maanden met een lepeltje en inmiddels eet ze 2x 90gr groente op een dag. Bij 1x groente ging ze heel erg rommelen met haar flessen (toen kreeg ze er 5) toen in overleg met cb overgegaan naar 4 flessen en 2x groente. Met de rest van het eten kunnen we het dus ongeveer hetzelfde aanpakken: nieuws introduceren en dan als ze dat liever wil dan de fles minder fles en meer vast.
Ja je moet haar vertrouwen dat ze zelf aangeeft dat ze genoeg binnenkrijgt en wat ze wil. Je kunt ook altijd water of thee aanbieden als je zelf twijfelt of ze genoeg vocht binnenkrijgt.
Wij gaan mee met onze zoon. Hij krijgt 4 flessen per dag, dat was altijs 210 plus 7. Maar sinds twee weken zijn drie flessen 180 plus 6 geworden omdat hij het liet staan. Ik begon met fruit. Toen groente erbij. Toen een hapje brood. En dan steeds meer verhogen. Nu eet hij; 08.00 fles 180 plus half bruin broodje 09.30 1 stuk fruit 12.00 fles 180 plus half bruin broodje 14.30 3 chipjes of 1 koekje 16.00 fles 180 17.00 warme hap, aardappelen en groente 19.30 fles 210 En als hij straks weer delen van zn fles laat staan minder ik die. Zo wil ik stapje voor stapje de fles van 16.00 laten vervallen. Maar het hoeft van mij niet, hij bepaald.