Onzeker omdat ik m'n baarmoeder niet voel

Discussion in 'Zwangerschap' started by Margriet, Jul 16, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Margriet

Margriet Lid

Apr 6, 2006
    82
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik lees hier op het forum en in tijdschriften altijd veel over de hoogte van je baarmoeder. Ik ben nu ruim 15 weken zwanger, maar ik weet niet of ik hem wel voel! Ik ben met 11 weken bij de VK geweest en die voelde hem toen nog niet. Ik moet pas 5 augustus weer heen, dus er zit 8 weken tussen! Dat ik nu het hartje al zo lang niet meer heb gehoord en dat ik m'n baarmoeder niet voel, maakt me nu wel onzeker! M'n buik is wel gegroeid, maar dat is meer door het opgeblazen gevoel dat ik heb. Aan de onderkant van m'n buik ben ik nog niet gegroeid. Wat is jullie ervaring hiermee?

Groeten Margriet

2. Dania

Dania Actief lid

May 21, 2008
    199
    0
    0
    Zuid Holland
    Mag ik vragen waardoor het zo lang duurt voordat je een tweede afspraak hebt. mijn verloskundige gaf aan dat het gebruikelijk is dat je iedere 4 weken voor controle komt. Eerlijk gezegd vind ik zelfs 4 weken vrij lang. Inderdaad ook omdat ik graag het hartje wil horen en wil horen dat alles goed is.

3. makey

makey Fanatiek lid

Feb 16, 2006
    1,999
    0
    0
    Ik kan me ook niet heugen dat ik pas na 8 weken weer op controle moest.

heef thet niet met de vorm van je baarmoeder te maken? ik zou anders gewoon bellen als je je zorgen maakt en eerder een afspraak maken
    nee heb en ja kan je krijge

4. Margriet

Margriet Lid

Apr 6, 2006
    82
    0
    0
    Ik neem aan dat het met de vakantieperiode te maken heeft. Ik heb er eigenlijk niet zo bij nagedacht de vorige keer.
    Margriet

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Bij mij zit er ook 8 weken tussen de eerste en de tweede afspraak... Ik vind het zelf ook irritant lang, ook al heeft ze zelf wel aangegeven dat ik, als ik dat wilde, wel eerder mocht komen. Misschien moet je even bellen en vragen of je toch een keer extra kunt komen voor je eigen gemoedsrust?

6. rainbow1984

rainbow1984 Actief lid

Mar 2, 2008
    383
    1
    0
    hoe moet je je baarmoeder voelen dan? want ik loop tegen de 32 weken aan en heb geen flauw idee hoe ik mijn baarmoeder moet voelen of hoe dat voelt :oops:

7. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Rainbow bij jou is het zo'n beetje de bovenkant van je buik.
    Voelt wat harder aan maar ik denk omdat je al 31 weken bent je baarmoeder wel goed zit ;)

Met 15 weken weet ik niet wat je zou moeten voelen maar het is niet makkelijk om te onderscheiden wat wat is.
    Laat anders je partner voelen of hij iets in de vorm van een bal kan voelen.

8. rainbow1984

rainbow1984 Actief lid

Mar 2, 2008
    383
    1
    0
    ik zit hier te drukken op mn buik maar echt alles voelt hard aan haha :) Wat een enge gedachte eigenlijk dat mn baarmoeder ergens bovenaan mn buik zit eigenlijk ;)

9. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

Jan 6, 2007
    8,553
    0
    36
    renkum
    hmmz ik hou me daar neit zo mee bezig
    hoezo zou je die moeten voelen dan? als je een gekantelde baarmoeder bijvoorbeeld heb zal je die ook niet voelen
    ik heb mijn gyn en mijn vk er nog nooit over gehoord
    weet alleen waar mijn placenta zit en dat is boven in aan de voorkant

10. flower 27

flower 27 Bekend lid

May 28, 2008
    683
    0
    0
    zuid-holland
    hmmmm ik weet ook niet hoe je die voelt hoor ...
    vind het inderdaad raar dat je zo weinig gaat ..
    koop een angelsound ,heb ik ook is zo fijn elke morgen luister ik heel eventjes of het hartje klopt ,ben je meteen gerustgesteld..

liefs flower

11. Vogeltje

Vogeltje Fanatiek lid

Jan 4, 2007
    1,263
    0
    0
    Noord-brabant
    Een harde rand moet je voelen. Daar zit dan de rand van je baarmoeder. Ik voelde het zelf ook pas toen bij al bijna over mijn navel zat. Als je wat meer vet op je buik hebt zitten is het al wat moeilijker te voelen. Waar ik dus last van had.

12. Lelie4

Lelie4 Actief lid

Feb 10, 2008
    182
    0
    0
    ik heb mijn baarmoeder ook nooit gevoelt hoor dus daar zou ik me niet druk over maken! Ik heb echt geen idee wat ik zou moeten voelen dus dat doe ik dus ook maar gewoon niet :)! Zou je niet aan je vk kunnen vragen of je alleen even het hartje kan komen luisteren gewoon zodat je weer lekker gerust bent?

13. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

Mar 26, 2008
    1,987
    1
    0
    Joh, het is helemaal niet zo interessant om je eigen baarmoeder te voelen hoor. Je gaat 'm vanzelf voelen en dan vervloek je het kreng omdat ie er voor zorgt dat je nauwelijks kunt adem halen. Dat de vk 'm bij 11 weken nog niet goed kon voelen, dat is niet zo raar. Dat er 8 weken tussen je 1e en 2e afspraak zitten is wel vervelend maar dat zal inderdaad door de vakantieperiode komen. Kijk eens of je misschien eerder terecht kan of laat een pretecho maken!
    Zolang je geen rare dingen hebt gevoeld in de tussentijd (en met raar bedoel ik RAAR. Heel veel pijn bijvoorbeeld) zit het allemaal wel goed hoor :)

PS: Angelsounds worden door meerdere verloskundige afgeraden en zeker om 'm elke dag te gebruiken. Probeer liever een snellere afspraak te maken.

14. Noushka

Noushka Fanatiek lid

Feb 2, 2008
    1,601
    12
    38
    overijssel
    Ik voel mijn baarmoeder niet alleen maar zie hem ook duidelijk. Al zo'n 3 weken. Ik zie nu zelfs waar het kindje ligt. De ene keer heb ik een grote bobel aan de linkerkant van mijn buik en dan weer aan de rechterkant :) .
    Ik ben van mezelf heel dun. Misschien ligt het daar aan? Volgens mij is dat bij iedereen weer verschillend.

15. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

Jan 6, 2007
    8,553
    0
    36
    renkum
    ja zelf zie ik als ik lig ook dan daar een bobbel en dan daar vorige keer zag ik de uk echt hoog was die ff aan ut draaien
    veder zie ik dat wel maarja nog nooit mij eigen bezig gehouden met waar de baarmoeder nu lig en of ik die voel zal heus wel goed zijn allemaal

16. Chantico

Chantico Niet meer actief

Ik weet niet hoe hoog ie zit bij 15 weken, maar ik voelde op een gegeven moment een soort bolletje laag in m'n buik. En als ik dan net naar de wc was geweest wist ik zeker dat het niet m'n volle blaas was maar m'n baarmoeder.

Je kunt je baarmoeder vaak ook beter voelen als ie hard/aangespannen is, bv vlak nadat je bent klaargekomen.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,240
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    De verloskundige heeft mij toen uitgelegd hoe ik het kon voelen, maar dat was volgens mij pas na 20 weken. Je begint met duwen daar waar je baarmoeder in ieder geval nog niet zit en dan duw je naar binnen en dan iets naar beneden. En zo ga je steeds een stukje naar beneden. Op een gegeven moment voel je dan iets hards en dat is je baarmoeder. Was in het begin nog heel moeilijk om te voelen, ging steeds beter.

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

Verder kun je ook eben op je zwangerschapskaart kijken; de VK geeft daar na elke controle aan waar ie zit. Voor TS geldt dat dan nog ff niet, want je zegt dat de VK het ook nog niet voelde. Dat is wel normaal hoor, omdat ie dan nog verstopt kan zitten achter je schaambot.
    Maar goed, op je zwangerschapskaart schrijft je verloskundige een N met een cijfer erbij. Staat er geen cijfer bij, dan zat ie op dat moment bij je navel, (de bovenkant van je baarmoeder zit dan ter hoogte van je navel).
    Staat er +2, dan zit ie 2 vingers onder je navel, (enz). Begint het met een -, dan zit ie zoveel vingers boven je navel als dat er aan getal bij staat...
    Je kunt het idd voelen doordat je op een gegeven moment verschil voelt tussen hard (baarmoeder) en zacht (buikholte).

19. Chantico

Chantico Niet meer actief

Is het niet net andersom? N-2 = 2 vingers onder de navel, N+2 = 2 vingers erboven.
    In het begin geven ze het ook aan in verhouding tot je schaambot (S), zodat er bijvoorbeeld 1/2SN kan staan ofzo: halverwege je schaambot en je navel.
    En later meten ze tussen je navel en je borstbeen (X) en staat er bijvoorbeeld 1/2 NX

20. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

Mar 26, 2008
    1,987
    1
    0
    Nogmaals... die informatie op de kaart staat er niet voor jou op. Het is niet interessant of jij je baarmoeder voelt. Als je vk zegt dat het allemaal goed is dan is het allemaal goed.

Share This Page