Onzeker over borstvoeding en regeldag?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Danabelle, Aug 5, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

Jan 3, 2008
    2,495
    0
    0
    Beste lactatiekundige,
    Onze dochter is nu twee weken oud. De eerste week is ze afgevallen (9% van haar geboortegewicht). Ze kwam vervolgens maar heel weinig aan; tien gram n 2,5 dag. Omdat ze ook niet op temperatuur kon blijven, erg geel zag en zelden wakker was - en ook moeilijk wakker te maken was voor een voeding - heeft de verloskundige ons met haar doorgestuurd naar het ziekenhuis.
    De dienstdoende kinderarts heeft bloed geprikt voor het geel zien. De uitslag was niet alarmerend. Verder zijn we naar huis gestuurd met het advies om haar iedere drie uur wakker te maken voor een voeding - ze kwam niet zelf om een voeding. Dat onze dochter maar één borst per voeding wilde (want in slaap viel na tien minuten) was geen punt, want ze kreeg voldoende voeding binnen.
    Gisteren moesten we terug naar de kinderarts. Die was tevreden. Onze dochter is inmiddels aangekomen (en flink ook!) en ziet minder geel. Nu kan ze zich ook op temperatuur houden. De kinderarts gaf aan dat we nu wel kunnen overgaan op voeden op verzoek - tenzij onze dochter er langer dan 4 uur tussen laat zitten, dan moeten we haar weer wakker maken en de voeding aanbieden.
    Maar.. ik heb het idee dat ze nu een 'regeldag' heeft. Ze komt opeens zelf om voedingen, en dan niet om de 2-4 uur maar veel vaker: om de 1 à 2 uur. Ze drinkt dan uit één borst 5-10 minuten om vervolgens weer in slaap te vallen. Soms wordt ze 20 minuten later weer wakker en wil ze alsnog de andere borst. Haar wakker houden/maken om haar de andere borst te laten drinken lukt al vanaf begin af aan heel slecht. Toevallig heeft ze de afgelopen dagen wel een aantal keer beide borsten gedronken - maar nu met de, naar ik vermoed, regeldag lukt dat niet meer.
    De grote vraag die ik heb is nu:
    - Doe ik het goed met die regeldag? Of moet ik echt zorgen dat mijn dochter 10-20 minuten per voeding achter elkaar drinkt? Of toch minder snel ingaan op haar behoefte aan voeding?
    Ik heb de 'voorgeschiedenis' erbij verteld omdat ik denk dat dat misschien van belang kan zijn.
    - Wat is uw advies voor ná de regeldag (of dagen, want ik heb begrepen dat dit ook een paar dagen kan duren)?
    Alvast bedankt voor uw reactie.

2. Kirsten

Kirsten Actief lid

Mar 30, 2009
    234
    0
    0
    Hoi,

nee hoor, je doet het hartstikke goed!! Hoe gaat het inmiddels?

groetjes
    Kirsten

3. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

Jan 3, 2008
    2,495
    0
    0
    Bedankt voor je reactie, fijn om te lezen dat ik het goed doe zo!
    Nadine wil nu vrij vaak (soms ieder uur) drinken, maar dan maar een klein beetje. Misschien komt dat door de warmte, misschien nog steeds de regeldag. Ik maak me er maar niet te veel zorgen meer over. Het scheelt dat we nu een weegschaal gehuurd hebben, zodat we zelf in de gaten kunnen houden of ze voldoende groeit!
    Ik vind het trouwens wel moeilijk te bepalen wanneer ze honger heeft. Mijn man roept telkens als ze haar handjes in haar mondje doet: ze heeft honger! Maar soms is dat al een half uur na een voeding, en als ik haar dan weer ga voeden haakt ze na drie minuten al af. Misschien gewoon zuigbehoefte dan?
    Groetjes Danabelle

4. Kirsten

Kirsten Actief lid

Mar 30, 2009
    234
    0
    0
    Hoi,

je hebt een aantal hongersignalen:

vroege signalen zijn bijvoorbeeld handjes naar mondje, happen, daarna komt huilen en als laatste brullen. Wat zij laat zien zijn dus wel hongersignalen, kan ook na een half uur alweer. Ze heeft gewoon aardig wat in te halen en ze weet hoe ze het moet doen, dit gaat niet eeuwig duren, goed dat je je er zo in kunt ontspannen, want dat scheelt enorm!

groetjes
    Kirsten

Share This Page