onzeker over borstvoeding

Discussion in 'Borstvoeding' started by Lieke23, Jul 29, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lieke23

Lieke23 Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    1,938
    1
    36
    Hallo meiden,

Ik zou straks dolgraag borstvoeding willen geven, maar ben nogal onzeker vanwege de volgende dingen. Misschien hebben jullie tips of kunnen jullie mij geruststellen.

Mijn borsten zijn enorm gegroeid tijdens de zwangerschap, heb er ook echt enorm veel last van en soms last van borstontstekingen.
    Tlijkt alsof er vanaf de eerste weken al melk geproduceerd wordt. Toch nog steeds geen last van lekkende tepels ondanks de druk die erop staat. Daardoor heb ik t idee dat t gewoon niet gaat werken bij mij. Soms zie k wel dat ik allerlei witte puntjes op mijn borsten heb, lijkt uit mijn porien, maar dan niet zoals puistjes. Heel vreemd!
    Ook zijn mijn tepels enorm vlak dus hoe de kleine straks goed moet gaan aanhappen? en kan ik de kleine staks wel aanleggen als ik borstontsteking heb bij de geboorte enzo?

Nou ja, dit alles maakt mij dus erg onzeker, want ik wil het heel graag maar door bovenstaande dingen heb ik het idee dat het bij mij niet gaat werken.
    Hebben jullie tips/ervaring?

Groetjes!

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik denk dat alles wat je opnoemt geen bezwaar hoeft te zijn voor het geven van borstvoeding!;)

Mijn borsten groeiden de eerste helft, maar dat nam ook weer af, dus dat herken ik niet. Ik had ook extreen vlakke tepels en dat was in het begin even lastig, maar die worden vanzelf gevormd hoor! En daar zijn tepelhoedjes voor. Die heb ik overigens niet gebruikt, want vond dat zeer pijnlijk.

Als je zo onzeker bent, kan je misschien naar een borstvoedingscursus gaan in de buurt?

3. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,816
    19,122
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik zou ook een informatieavond over borstvoeding aanraden. Of het boek "borstvoeding" van Stefan Kleintjes en Mary Broekhuizen. Daar heb ik heel veel aan gehad. Ik heb hem ook al eens uitgeleend aan de de schoonzus van een vriendin. Die heeft er ook veel uit gehaald.

Ik denk dat de dingen die jij noemt geen bezwaa zijn voor het geven van borstvoeding. Ik had trouwens ook vadie bultjes. Een soort talgkliertjes ofzo. En ik geef inmiddels al ruim 10 maanden met veel plezier borstvoeding. Nou ja, de eerste weken wel wat tepelkloven gehad, maar dat werd vanzelf minder.

Een paar tips;
    - in het begin zal je kindje waarschijnlijk veel willen drinken. Ongeveer 8-12 keer per etmaal is heel normaal. Dat is zelfs goed, het zorgt ervoor dat de productie goed op gang komt. Niet alleen voor de eerste tijd, maar om ook later makkelijk aan te kunnen passen als je kindje meer wilt gaan drinken.
    - in het begin kun je wat onzeker zijn of je kindje genoeg drinkt. Hiud het aantal p,as en poepluiers bij. Op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding is wel een schema te vinden hoeveel luiers dat minimaal moeten zijn.
    - Als je last krijgt van tepelkloven: lanoline tepelzalf. Lekker plakkerig spul, dat prima helpt. Je hoeft dat (i.t.t andere smeersels) niet van je tepels te halen als je baby gaat drinken.
    - als je kraamweek voorbij is, en de kraamverzorgster naar huis, gaat je baby meer huilen. Dat is heel normaal en hoort erbij. Rond zes weken hebben de meeste baby's hun huilpiek, daarna wordt het minder.

4. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

Dec 6, 2010
    1,104
    29
    48
    Onzekerheid wordt gevoed door een gebrek aan kennis, dus inderdaad best nu al inlezen (boek hierboven aangeraden is een referentiewerk, site borstvoeding . com, forum borstvoedingsforum . nl) en/of cursus volgen. Als je je ook met al die (vnl. theoretische) kennis nog onzeker voelt, zoek dan bevestiging bij professionele begeleiding en andere mama's. Pen je onzekerheden neer op fora en trek je op aan de "dit is heel normaal" en "kop op, je doet het prima" reacties. Soms heeft een mens dat gewoon even nodig.

Tot slot: héél veel succes met de borstvoeding!

5. Lieke23

Lieke23 Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    1,938
    1
    36
    Bedankt meiden voor de tips.

Ik snap wat jullie zeggen over kennis van borstvoeding. Maar het vreemde is misschien nog dat ik zelf als kraamverzorgster gewerkt heb, dus theoretisch weet ik het allemaal wel.
    Misschien komt het meer omdat ik alleen gezinnnen meegemaakt heb waar het allemaal goed ging en dat dat me juist onzeker maakt hoe het bij mij zal zijn.
    Maar misschien is het wel goed om me toch weer in te gaan lezen, al is het veel herhaling, maar meer omdat het nu om mijzelf gaat.

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wat je eventueel ook nog zou kunnen doen, is bellen met een lactatiekundige in je buurt, daar bijvoorbeeld je vragen aan overlegeen, evt zelfs voor de bevalling een afspraak met haar maken, zodat je ze al 'kent' wanneer de kleine geboren is en het dan wellicht gemakkelijker is haar hulp te vragen.

Heel veel succes in ieder geval, hoop dat alles goed mag gaan! En geniet nog van je zwangerschap!

Share This Page