Mijn zoontje van 10 dagen krijgt borstvoeding en ik voel me er wat onzeker over. Vooral of hij wel voldoende binnen krijgt... ik heb net gekolfd en na een kwartier had ik in totaal van 2 borsten 70 a 80 ml terwijl het alweer 3 uur geleden is sinds ik hem gevoed heb. Ook blijft de voeding gelig van kleur ipv wit te worden. Is deze hoeveelheid en kleur "normaal"? Hij heeft wel bij iedere voeding geplast en poept om de dag. Verder is hij niet huilerig dus ergens heb ik het gevoel dat het wel goed zit. Maar mijn oudste kreeg flesvoeding en ik kan me herrineren dat hij op dag 10 al 100 ml per keer mocht. Dus ik begin nu toch te twijfelen. Kan ik zo doorgaan of is het verstandig om hulp in te schakelen?
Mijn oudste heeft heel lang 80cc gedronken, tot een maand of 8. Ik vind dat dus prima klinken. Uit de borst tijdens live drinken komt waarschijnlijk ook meer dan wanneer je kolft. Ik lees eigenlijk niks om je zorgen over te maken hoor
Niks om je zorgen over te maken hoor! Elke baby en borstvoeding is anders. De ene baby drinkt veel, de andere minder. Met kolven halen vrouwen vaak minder uit de borst dan hun kind drinkt. Kijk maar naar je baby, is hij tevreden na een voeding, plast minstens 6x, poept goed en de groei. Dat is je plaatje En over een paar dagen zal hij vanzelf vaker komen voor een voeding om je productie aan zijn behoefte af te stemmen (regeldagen) Veel geluk met je mooie kindje
Je kolft idd vaak minder dan een baby zelf uit de borst krijgt, dus dat is geen graadmeter. De kleur kan varieren van geel, naar wit, naar bijna kleurloos of zelfs wat blauwig, dus dat is ook prima . Ik zou gewoon even niet kolven als dat niet nodig is, of heb je al een voorraadje nodig? Sommige babys hebben weinig moeite om te switchen tussen borst en fles, maar in principe wordt afgeraden om dat zo jong al te doen omdat sommige babys er wel moeite mee hebben en dan slecht gaan aanhappen. Ik ben trouwens wel benieuwd wat je nu van plan bent, ga je zo de gekolfde melk in een fles geven of hem je lege borsten geven?
70 ml met 10 dagen, wauw! Dat is vet netjes! Google maar eens op natuurlijke maaginhoud van een baby. Dat is met 10 dagen zo'n 40 ml. Met een jaar 150 ml. Ik weet niet waarom je kolft, maar kolven wordt afgeraden tot 6 weken. Dit om je productie op vraag en aanbod te laten komen. De enige manier om te zien of je kleine genoeg binnenkrijgt is de groei en de luiers. De luiers klinken goed. 8 tot 12 voedingen zijn normaal, gewoon voeden op verzoek. Succes! En heb vertrouwen in jezelf en je lichaam! Je doet het super!
Ik lees net als de rest niets geks. En flesvoeding en borstvoeding kan je niet met elkaar vergelijken. Mijn jongste heeft sondevoeding gehad en kreeg toen ze 6 maanden was 800 ml borstvoeding terwijl een baby van die leeftijd 1 liter flesvoeding mag, maar die 800ml was veel te veel, ze groeide er veel te hard op.
In principe geef ik alleen voedingen aan de borst. Het kolven vind ik zonde van de extra tijd dat het kost. Maar af en toe kolf ik een voeding, vooral voor mezelf dat ik zie dat hij echt wat binnen krijgt Ik heb de voeding net uit de fles gegeven en hij heeft het niet helemaal opgedronken. Dus dan zal het wel genoeg zijn voor hem denk ik. Qua aantal keer voeden kom ik uit op 7 a 8 keer per dag. Is dat genoeg om het op gang te houden?
Kolven zou ik dan inderdaad niet doen, het zegt ook niets over wat hij binnenkrijgt en al is het weinig, dan kan het nog genoeg zijn. Fles zou ik niet meer geven voorlopig, maar pas als hij een week of 4 is, om verwarring te voorkomen. 7 tot 8 keer voeden is genoeg, gewoon op verzoek voeden. Je hebt best kans dat er straks regeldagen komen en dan zit je misschien wel op 15 voedingen per dag
Het mooie van borstvoeding is juist dat je lichaam en baby het zelf goed regelen en je niet op de klok of aantal ml hoeft te letten. Gewoon goed naar je baby kijken, een gezonde baby kan prima regelen wat hij nodig heeft! Is hij tevreden na een voeding en zijn de luiers en groei goed, alert als hij wakker is, dan is het prima zo. De ene voeding zal hij ook meer drinken dan de andere, er meer of minder uur tussen laten en wat je kolf en hij uit de fles drinkt is niet hetzelfde als live. Dus probeer die ml los te laten, niet vergelijken met flesvoeding, als je erg onzeker bent keertje extra wegen op het cb en probeer te vertrouwen op je baby en lichaam!