Ik heb gister havermoutpap gemaakt van borstvoeding, maar nu is dat een grote hoeveelheid en wilde dit in koelkast en diepvries bewaren. Maar nu vroeg ik me af of je dit nog wel nog maals op mag warmen? Het is dus met het koken opgewarmd en moet dan bij volgende keer geven waar opgewarmd worden.... Ik weet dat dit normaal gesproken niet mag, maar is dit anders als de melk gekookt is? Want ik hem ooit wel het advies gekregen de melk te koken voor het invriezen, ivm spruw. Iemand hier ervaring mee? Hoor het graag
Melk te koken? Dan gaan toch alle voedingsstoffen eruit lijkt mij 😳 Het moet juist geleidelijk verwarmd worden tot ongeveer 38 graden ( zo uit mijn hoofd ) wie heeft je dat advies gegeven? ( ik geef zelf trouwens geen borstvoeding, maar voor mij klinkt dit niet goed hoor ) Ik zou trouwens die pap weg gooien. 2x opwarmen os sowieso niet goed. Je weet nu met welke hoeveelheid je dit krijgt, de volgende keer dus gewoon de helft doen bijvoorbeeld.
Ja er gaan wel voedingsstoffen verloren, maar ik geef verder nog fulltime borstvoeding. Dus dan is 1x pap met met gekookte melk niet erg, en altijd beter als alleen water.
Had je de melk al uit de diepvriezer gehaald of verse/koelkastmelk gebruikt? Als hij niet uit de vriezer is gekomen en de melk is echt gekookt, dan kan je t volgens mij wel invriezen. @Ballon; als je de melk niet kookt wordt de pap heel dun, omdat er enzymen in moedermelk zitten die het zetmeel meteen oplossen. Door het te koken gaan er inderdaad wel wat voedingsstoffen verloren, maar als aanvulling bij borstvoeding kan dat geen kwaad...
Nooit geweten dat koken de oplossing kan zijn! Logisch natuurlijk... Toch mooi dat je zo kan blijven leren op dit forum.