Af en toe hoor ik om mij heen dat zwangeren het gewicht van hun kindje weten terwijl het nog in de buik zit. Tegen ons hebben ze hier nooit iets over gezegd. Is dit iets wat je aan je verloskundige kunt vragen? We hebben op 6 april zowel een groeiecho bij een speciaal bureau (i.v.m. bloedverlies eerder in de zwangerschap) en later die middag weer controle bij de vk. Ik ben zo benieuwd wat haar gewicht is, maar weet niet zo goed waar ik moet zijn om dat te informeren. Iemand een idee?
Gewoon vragen hoeveel het nu ongeveer weegt en of ze aan de hand daarvan kunnen voorspellen wat ongeveer het geboortegewicht zal zijn. Bij mij laten ze elke groeiecho de totale meetgegevens zien en voeren deze in in de computer, dan komt er een groeicurve uit. Daarop zie je hoe je kindje groeit t.o.v. het gemiddelde en kun je ook redelijk aflezen op welk gewicht het ongeveer uit zal komen als het in deze lijn doorgroeit.
Ook wij hoorden bij de groeiecho het geschatte gewicht. Ze vertelde dat we uit moesten gaan van 200 gram per week wat erbij komt.
Is ook echt een schatting hoor, bij mij gingen ze uit van 6.5/7 pond bij mijn eerste. Nou hij was ruim 8 pond .
Hier alleen bij de laatste ligginsecho te horen gekregen. 9 van de 10 zitten ze er volgens mij langs. En mischien dat mensen gewoon naar het gemiddelde kijken? Hier zou de kleine nu ook ongeveer 250 gram zijn volgens de ouders van nu app.
Ik heb alleen bij de 20 weken echo de metingen gehoord. Zo van, het buikje loopt iets voor, de benen precies op schema, etc. Maar hier ook verder nooit iets. Geen gewicht ofzo. Heb ook daarna geen echo meer gehad bij de verloskundige. Heb maandag liggingsecho. Misschien dat ik dan nog iets hoor. Maar ben net als jou ook benieuwd.
Ik heb met 35 weken een groei/ ligging echo gehad, ze hebben toen het gewicht met 40 weken geschat. Uiteindelijk was de baby 1,5 pond zwaarder.. Het blijft een schatting, volgens mij zitten ze er heel vaak naast.
Ik moest rekenen op een meisje dat iets meer als gemiddeld zou wegen. Zou dus meer als 3500 gram zijn. Ben bevallen met 39 weken en ze was 47cm en woog 2968gram.
Tijdens de groeiecho's kreeg ik te horen wat op dat moment het (geschatte) gewicht was. Wordt automatisch berekend door de computer n.a.v. de metingen (buikje, hoofdje en bovenbeen). Dat rekenen ze dan weer door en bepalen adh daarvan het geboortegewicht. Mijn gynaecoloog heeft wel steeds aangegeven dat het slechts schattingen zijn en dat ruim 70% van de schattingen gewoonweg niet klopt De schatting was dat m'n dochter +/- 3250gr zou wegen bij de geplande inleiding met 38 weken. Ze is uiteindelijk geboren met 3550gr.
Met de 20 weken echo en met een groei echo rond 30 weken kregen we het te horen. Maar mijn ervaring is dat het geschatte gewicht bij de geboorte vaak niet klopt, ze dachten dat mijn kids te klein zouden zijn. Mijn dochter was 3110gram (39+4 weken) en mijn zoontje 3280gram (40+1 weken) Niet te klein dus
Mijn dochter was ruim 5 pond. De Gyn heeft met zn handen gevoeld en zei ruim 5 pond. Ze is geboren met 2615 gram. Dus de Gyn zat er. Iet naast
Eigenlijk moeten ze het geen schatting noemen, maar giswerk. Je vraagt je af of, als meer dan 70% van de schattingen er finaal naast zit, er überhaupt schattingen gedaan worden. Ik neem aan dat het toch wel zichtbaar is als er iets behoorlijk afwijkt van de norm (als het kind na de geboorte meer dan 12 pond blijkt bijvoorbeeld, wil het er bij mij niet in dat daar in een late echo niets van terug te zien was)
In t ziekenhuis kwam na bepaalde metingen een geschat gewicht in beeld. Het is echt een schatting. Ik vroeg t weleens,maar t zegt niks. Ik had maandag een echo,geschat 2700 gram,zondag geboren,woog 2670. Dit klopte dus wel. (37week1dag)
Al mijn verloskundigen gaven zelf het geschatte geboortegewicht aan ons door. Dus even voelen, kijken en inschatten. Van mij hoeft dat overigens niet meer, want de schatting was 6/6,5 pond en kreeg er een van 8,5 pond.
Ik kreeg het gewoon te horen in het zh Bij de eerste kreeg ik een echo 2 dagen voor der geboorte. Ze werd toen op 3500 gram geschat, ze woog bij geboorte 3562 gram. Goed geschat dus Bij de 2e werd er geschat aan de hand van de grote van mijn buik en te voelen aan mijn buik. Hij werd hooguit 3000 gram geschat, maar zwaarder zou die echt niet zijn. Volgende dag geboren en woog 3605 gram Je zou het kunnen vragen aan de verloskundige of tijdens de groeiecho.