onzeker over de eerste hapjes.

Discussie in 'Voeding' gestart door mulder88, 30 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mulder88

mulder88 Lid

6 mrt 2012
    6
    0
    0
    strijen
    Dylano is nu 3 mnd en werd s'nachts opeens waker en begin van de avond werd hij maar niet stil. Nu denk ik dat hij toe is aan zijn eerste hapjes, maar vandaag probeerde ik zijn eerste fruithapje met peersmaak en dan begint hij hard te huilen zodra hij het proeft.
    Doe ik iets verkeerd? Met de fles kan ik ook niet meer geven want hij zit al ver over het limiet heen. Zijn schema is als volgt:

Om 08:30= 230 ml fles (van friso)
    11:30=230 ml fles
    14:30=230 ml fles
    17:30=230 ml fles
    20:30=230 ml fles
    Nu ben ik sinds gisteravond begonnen met bambix papje te geven met de fles voor het slapen gaan dus de fles van half 9.
    Dit schema is een beetje geschat, maar het komt er op neer dat hij om de 3 uur een flesje wil. Soms ga ik wel eens boodschappen halen zodat ik het een beetje kan rekken in de middag. dus dan is zijn laatste fles met bambix ongeveer om 10 uur.

Hoe moet ik nou zijn eerste hapjes aanpakken en in het schema laten passen.

groetjes sandra

2. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Is het niet een beetje teveel om elke 3 uur een fles van 230 ml te geven? Ik kan me voorstellen dat hij op het eind van de dag (en 's nachts) dan buikkrampen ofzo heeft.

Als ik de meeste voedingsschema's op internet ga doornemen dan zie ik 5 tot 6 voedingen en dan meestal 130 tot 180ml per fles.

Overdag krijgt hij dus 5 flessen in 12 uur en die andere 12 uur krijgt hij helemaal niks.
    Wordt hij pas om 08.30 wakker? Misschien die eerste fles eerder geven en proberen 3,5 uur tussen de voedingen te laten en de laatste fles om 22.00 a 23.00 uur?

Met 3 maanden al bijvoeding gaan geven zou ik niet doen. Het advies is 6 maanden en soms wordt het vanaf 4 maanden al wel gegeven. Hoe meer jonger dan die 6 maanden hoe meer kans dat de maag/darmen klachten geven. Ook rijstebloem wordt als bijvoeding gezien (op de verpakkingen staat vanaf 4 maanden) en zou ik nog even mee wachten.

Misschien voeding voor hongerige baby's proberen?

3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik zou zeker niet bijvoeden, dus geen groente en fruit en ook geen pap!

En flessen van 230?! Serieus.. En dat 5x... Dat is echt teveel... Ten eerste per keer en ten tweede over de hele dag

Probeer een voeding voor hongerige kindjes

4. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Ik vind het ook érg veel en inderdaad zoveel in 12 uur en dan 12 uur niks... Iedere 3 uur een kwart liter in een maagje tgv een babyvuistje!
    Het kan toch wel dat een kindje weer eens wakker wordt en met zo'n grote hoeveelheden melk kan ik me ook wel voorstellen dat hij last heeft van zijn buik.
    Heb je ook al eens voeding voor hongerige kindjes geprobeerd? Hoef je misschien ook niet zo'n grote flessen te geven.

Denk niet dat je kindje al toe is aan bijvoeding, zeker als ie gaat huilen als je het wil geven! (en de andere dingen die je omschrijft wijzen ook niet op 'toe zijn aan bijvoeding')
    Zeker niet gaan forceren...
    Als je het over bambix hebt, neem ik aan dat je rijstebloem bedoeld? Ook dat is een vorm van bijvoeding en kan juist ook krampen en onrust veroorzaken, zeker bij zo'n jonge kindjes...

Hoeveel scheppen voeding zitten er in een fles? Want hij gaat dan dagelijks ver over het maximum heen! Is echt niet goed voor z'n niertjes die dit allemaal moeten verwerken.
    Kun je inderdaad die eerste fles gewoon niet eerder geven en dan de flessen wat meer over de dag verspreiden?
    Dan kun je het in ieder geval misschien nog tot de 4 maanden rekken?

5. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Van flesvoeding heb ik geen verstand, maar je kindje ontwikkeld zich zo razendsnel dat er periodes zijn dat hij meer steun nodig heeft, dus vaker wakker is, meer huilt etc. Van dit soort periodes zul je nog veel meer krijgen. Gewoon lekker bij je nemen, veel knuffelen en steun geven. En ook doorslapen is er dan niet meer bij. Gaat vanzelf weer over!

En ondanks dat ik er geen sjoege van heb, denk ik dat de kleine ook veel te grote flessen krijgt.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ten eerste: hij is nog veel te jong voor hapjes
    Ten tweede: hij is ernstig overvoed, je zit bija een kwart over het maximum qua voeding heen en hij is pas 3 maanden

Ik zou medisch advies zoeken, je zit nu in een vicieuze cirkel.

7. mulder88

mulder88 Lid

6 mrt 2012
    6
    0
    0
    strijen
    Met 230 ml aan voeding bedoel ik dat hij 210 ml water krijgt met 7 scheppen en ik weet dat hij maar een liter per dag mag, dus hij zit er dagelijks maar 150ml overheen.

Ik heb inderdaad rijstebloem nu bij de voeding, want hij slaapt al 9 uur door sinds hij 1,5 mnd oud was. Tot nu toe sliep hij altijd ongeveer 10 a 12 uur door,maar sinds een paar dagen wordt hij 1 keer wakker zonder dat ik wat aan zijn voeding had veranderd. sindsdien huilt hij zo'n 3 uur achter elkaar om ongeveer half 5 en heb nu maar 2 keer zijn fles gegeven met rijstebloem voor het slapen gaan en nu slaapt hij weer gewoon door.

Van krampjes had hij al een maand geen last meer van want ik moest al vroeg van het cb over op comfort voeding hiervoor.
    Vandaag heeft mijn man een potje groente geprobeerd (bloemkool) en daar begon hij niet bij te huilen.

Zou het ook gewoon kunnen dat hij de peersmaak niet lekker vond ofzo?

en ik ben ook maar net moeder geworden voor de eerste keer dus ik zou het erg op prijs stellen als jullie niet zo fel zijn. Van het cb hb ik tot nu toe niks gehoord over zijn gewicht of groei. Dat gaat allemaal volgens schema. Hij weegt nu 6620 gram en is 65 cm lang (is al van zijn geboorte een lange knul)

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou toch opletten. Het maximum op een dag tot zes maanden is dertig schepjes, jullie geven 35 schepjes, dat is gewoon veel te veel.

Daarnaast, je kind is echt nog veel te jong voor vast voedsel. Internationaal gezien gaat men uit van vast voedsel vanaf zes maanden. In Nederland gaan nu weer stemmen op om voorzichtig met vier maanden met vast voedsel te beginnen. Maar de onderzoekster op wiens onderzoek dat gebaseerd is zei twee maanden geleden op TV nog heel duidelijk dat vier maanden een echte ondergrens is en dat voor die tijd bijvoeden echt niet goed is.

Jullie zitten nu dus echt met een probleem, ga het niet verknoeien met hapjes. Hoe jonger je voor zes maanden bijvoedt des te groter de kans op obesitas bij je kind, vooral als je dat voor vier maanden doet. The Baby Friendly Initiative | News | Early weaning associated with obesity
    Kv op zich vergroot die kans al, vooral als je er teveel van geeft. En dat beinvloedt je kind de rest van zijn leven!

Ik zou om te beginnen die flessen stukken kleiner maken, en eventueel een fles extra per dag geven. En hongerlapjesvoeding gaan geven.
    Daarnaast, is er al eens naar reflux gekeken?

Het is heel normaal dat kinderen hun ritme omgooien en soms stoppen met doorslapen en op andere tijden willen drinken. De oplossing dan is niet om aldoor maar meer eten te geven!

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    O, dat vroeg in de avond wakker worden kan zeker als je naar zijn leeftijd kijkt ook heel goed regeldagen en willen clusteren zijn. Dat heb je niet alleen als je gewoon borst geeft, maar ook als je flest.

Hoe veel uur per dag houden jullie hem vast?

10. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Het is vanuit mijn kant niet fel bedoel in ieder geval, excuses als dit zo over kwam. Iedereen zit met vergelijkbare onzekerheden bij een eerste kindje (en mogelijk ook nog wel bij een tweede en/ of derde)
    Wil alleen maar duidelijk maken dat op zo'n jonge leeftijd ook eerst naar andere zaken gekeken kan/ moet worden voordat je te vroeg gaat starten met bijvoeden. Het kan namelijk ook veel invloed hebben op (de toekomst van) je kindje...

Wat betreft de maximum flesvoeding gaat het inderdaad om de hoeveelheid schepjes, niet om het vocht zelf.
    Wat smaken betreft kun je daar zo niks van zeggen. Kinderen hebben sowieso lang tijd nodig om een smaak te waarderen, soms moeten ze iets wel 10-15x geproefd hebben om het te lusten.
    Je kindje heeft tot nu toe alleen nog maar melk gehad, dus alles is nieuw voor hem.

Als je ondanks alle tips/ adviezen toch wil bijvoeden, zorg dan wel dat je 3 dagen achter elkaar hetzelfde geeft ivm kans op (allergische) reactie. Houdt het overigens dan ook bij een paar hapjes en niet meteen het hele potje!

Verder zou ik toch even contact opnemen met het cb om dit even met hun te bespreken voordat je vanalles gaat geven.
    Het heeft overigens niks met het gewicht en groei te maken waar we het hier over hebben.

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn kinderen hadden ook allebei zo'n onrustige periode rond de 3 maand. Bij mijn oudste zijn we overgestapt naar hongerige baby voeding (nurtilon forte), de jongste heeft een week lang 1a2 schepjes teveel gehad per dag, en daarna was het over. Ook de onrust in de nacht..

Juist op die momenten ben ik zoveel mogelijk terug gegaan naar de basis: zoveel mogelijk 5x200cc flessen, veel aandacht geven (knuffelen, overdag een slaapje samen, 's avonds op onze buik op de bank slapen). Ook rust, weinig afspraken zodat ik tijd aan hem kon besteden.

Juist als je gaat rommelen met het schema door grote flessen en bijvoeden, kan de onrust groter worden. En kan het zijn dat hij het juist in de nacht moet verwerken.

Mijn advies zou zijn: Geef hem 200cc flessen op verzoek, komt hij 6 keer op een dag, dan 150/5 flessen (evt nog een 180/6 als laatste fles), en verder zoveel mogelijk hem volgen. Ik vermoed dat hij dan zelf zijn sprong/regeldag wel oplost met een paar dagen/max 2 weken..
    Wil hij echt meer dan die 30 schepjes, ga dan (deels) over naar friso extra

12. mulder88

mulder88 Lid

6 mrt 2012
    6
    0
    0
    strijen
    Nu zie ik dat iedereen het erover heeft dat 4 mnd de ondergrens is, maar hoe deden ze dit dan vroeger? in mijn famillie is iedereen begonnen zo rond de 3 mnd en ik heb van tevoren advies gevraagt bij mijn moeder, schoonmoeder, stiefmoeder en tante en die zeiden allemaal dat ik gewoon hapjes kon proberen.
    Ik heb tot nu toe alleen 10 hapjes geprobeerd dus echt nog geen heel potje want dat vind ik zelf idd te veel in 1 keer.

Ik ben eens duidelijker gaan kijken naar dylano en hij had gisteravond om half 11 een papje gekregen en werd vanmorgen 8 uur half 9 wakker dus hij slaapt geen 12 uur achter elkaar.

Zowiezo blijf ikaltijd mijn instinct volgen want dat is meestal het juiste om te doen. (advies van iedereen die ik tot nu toe heb gesproken)

Ik heb wel met mijn man besloten om de flesjes weer terug te brengen naar 200 ml per fles, maar wel 1 keer een papje blijven geven voor de nacht. dus dan is zijn schema als volgt ongeveer zo:

08:30= fles 200ml
    12:30= fles 200ml
    16:30= fles 200ml
    19:30= fles 200ml
    22:30= fles 200ml+rijstebloem.

Ziet dat er beter uit volgens jullie?

En misschien las het ik het ook wel anders dan jullie bedoelen. Ik voelde me opeens een hele slechte moeder toen ik alles zo las en ben erg geschrokken dus vandaar.

En ik heb niet zoveel vertrouwen in het cb hier want in de eerste 2 weken van dylano's leven hebben ze een fout gemaakt.
    Ik was begonnen met bv maar na de 1ste week begon hij alleen maar te huilen. Ze zeiden dat hij of krampjes had of een regeldag. Na een week moest ik naar de huisarts en die zei dat ik over moest gaan op flesvoeding omdat ik niet genoeg had. ik vond het erg schandalig van het cb dat ze daar ook niet aan hebben gedacht. Ze gooiden het gelijk op krampjes en daar moest je het maar mee doen.

Volgens de huisarts heb ik een week lang mijn zoon alleen water gegeven oftewel laten honger lijden en dat heb ik ze nooit echt vergeven die fout.

13. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Je kunt ook bellen met de telefoonlijn van je KV. Bij mij heeft de nutrilon-lijn goed geholpen toen ik in de knoop zat..
    CB adviseerde hier ook bijvoeden. Alsof die 5 happen een fles kunnen vervangen..

Nieuwe schema ziet er goed uit, pap kan ook zorgen dat hij juist onrustiger wordt, dus misschien eerst even helemaal terug naar melk? Maar dat is een eigen keuze..
    12 uur slapen hoeft ook niet. Mijn jongste kreeg tot 12 weken nog een nachtfles. en pas vanaf 5 maand bijna de klok rond.

Vroeger was alles anders. Maar wisten ze ook nog niet zoveel over de ontwikkeling van de baby's darmen.

Die laatste zin, weet niet of jij het ook zo voelt?: Mijn jochie had in de eerste week een moeite om te drinken en viel ontzettend af. Het heeft een poos geduurd voordat ik niet meer zo gefocust was op het voldoende eten. Elke huiltje schreef ik in het begin aan de voeding toe.. Toen ik me dat eenmaal besefte, kon ik ook beter naar zijn voedingsschema kijken en er niet meer zo paniekerig over aan het doen..

14. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik vind het heel vervelend voor je dat je zo veel verschillende adviezen krijgt. Je eigen gevoel is ook het belangrijkste maar betekent niet dat je altijd de goede keuze maakt. Het is nou eenmaal heel erg ingewikkeld en je ben ook nog eens onzeker als nieuwe moeder, niet gek ook!

Als ik jouw verhaal lees dan snap ik de huisarts niet. Als je borstvoeding geeft, geef je melk, geen water?? Baby's kunnen om verschillende redenen huilen, vooral als ze pas geboren zijn. Dat jouw huisarts je heeft aangereden om te stoppen met borstvoeding vind ik schandalig. Misschien liep de BV niet helemaal zoals je wilde maar dan had hij je moeten aanraden om een lactatiedeskundige te bellen voor hulp. Ik denk niet dat het CB hier een grove fout heeft gemaakt. Ze hadden je wel wat meer informatie kunnen geven of te hulp kunnen schieten.

Ik denk zelf dat je te veel voeding geeft. Als je zoon nu 3 mnd oud is, dan kun je niet meer ophogen de komende tijd. Ik denk ook niet dat hij huilt van de honger maar huilt om iets anders. Het is goed dat je de flessen in ieder geval bijstelt naar 200 ml. Stop nu even met bijvoeden.

Het lijkt mij wel heel verstandig om hier hulp bij te vragen. Niet omdat jij het fout hebt gedaan maar om je zoontje nu te helpen. Hij krijg te veel voeding en heeft baat bij een ander schema.
    Persoonlijk zou ik niet langs die huisarts gaan, ik merk zelf dat huisartsen weinig verstand hebben van jonge baby's en dat jouw huisarts juist een foute inschatting heeft gemaakt.

Bel het CB op, vertel je verhaal en je boosheid over de reactie die ze je eerder hebben gegeven en vraag advies. Het liefst vandaag nog!

Je doet het goed maar wees niet bang om hulp en advies te vragen, doen we allemaal op dit forum.

Succes!

15. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Je bent geen slechte moeder, natuurlijk niet! Maar ik zou per direct bij deze huisarts weg gaan. Is echt zo gek dat hij zegt dat je je kindje water hebt gegeven. Ik vind het echt schandalig! Over gaan op kv is je goed recht, heb ik zelf ook gedaan. Maar dit is een HA die niet weet waar hij over praat. Het CB wel, maar die hadden je wel beter kunnen begeleiden.

Verder vroeger, ja, toen werd er wel vroeger bijgevoed. Met als gevolg veel darmklachten bij kindjes. Onder andere. Ik ben zelf pas met 5,5 maand begonnen met bijvoeding. Pap sowieso niet. Denk dat het goed is dat je de flesjes weer kleiner maakt. Maar zou echt gewoon stoppen met de andere bijvoeding. Eerst je kindje en jezelf tot rust krijgen. Blijkbaar heeft je kindje honger. Hongerlapjes voeding kan daar echt bij helpen. Probeer inderdaad de nutrilon info lijn. En echt, probeer het nog eens bij het cb.

Succes, ik vind het ook nog steeds niet allemaal makkelijk hoor. Ben ook nog een nieuwe mama. Maar luisteren naar je intuïtie is goed. Maar volgens mij zegt je intuïtie ook wel dat je moet zoeken naar wat je kleintje nodig heeft, anders zou je deze vraag hier niet stellen?

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Degene die de grove fout heeft gemaakt is niet je CB maar je huisarts!
    Uit je borsten komt geen water, daar komt melk uit. Je huisarts zou zich moeten doodschamen voor het verkondigen van zulke abjecte flauwekul, daar hoor je bij hem echt een klacht over in te dienen.
    CB had je wel telefoonnummers van VBN en LLL moeten geven en je moeten wijzen op het bestaan van en lactatiekundige.
    Huisarts had dat ook moeten doen, maar borstvoeding is nou eenmaal iets waar huisartsen niets over leren, hooguit een keuzecollege van vier uur ergens halverwege hun studie.

CB's laten echt wel eens steken vallen, en op bv-gebied zijn ze vaak niet al te briljant, maar over kunstvoeding weten ze er vaak wel genoeg, en daar kunnen ze je hopelijk uitleggen hoe je uit deze foute spiraal komt. Hun opmerking van regeldag (dan moet je gewoon minstens elke twee uur aanleggen) of kramp was gewoon juist, ze hadden je alleen wat meer uitleg moeten geven.
    Als je direct goed advies over kunstvoeding wilt, bel dan met Nutricia, dat kan 24 uur per dag, 365 dagen per jaar.

Oma's en moeders zijn meestal niet echt een goede bron van info. Vroeger is niet nu, inmiddels is er veel meer bekend over de ontwikkeling an jonge babies, en de dagen van met zes weken liga met sinaasappelsp liggen echt achter ons.

Wat me trouwens erg verbaast is dat je dit soort dingen niet tijdens je zwangerschap bij gym of bv-cursus gehoord hebt!

17. mulder88

mulder88 Lid

6 mrt 2012
    6
    0
    0
    strijen
    wat onze huisarts bedoelde was dat ik gewoon niet genoeg voedingsstoffen maakte met de bv. Ik moest het zo zien. Dat wij alleen maar water kregen en geen eten. Dat bedoelde hij niet dat er water uit mijn borst kwam. En heb vandaag al 2 flesjes gegeven van 200cc waar 5 uurtjes tussen heeft gezeten dus vandaag nog maar 2 flesjes gehad. Ik ben erg blij met jullie reacties en ik ben het zeker eens dat vroeger niet nu is. Ik heb vooral geluisterd naar wat mijn gevoel zei. met 6 wkn een lange vinger of liga gaat mij ook zeker te ver, maar pas met 6mnd bijvoeding lijkt me ook niet echt goed. Meestal begin je rond de 4 mnd wat ik tot nu toe heb begrepen. Ik wacht nu af op een mail van het cb want ik kan ze op geen andere manier bereiken. dit is blijkbaar hun methode om vragen te beantwoorden en advies te geven.

nogmaals heb ik veel aan deze gehad en ga zeker weer terug naar de basis en kijk het dan weer opnieuw aan.

18. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Heeft hij je bv onderzocht dan? (niet dat dat alles zegt) Je HA zat gewoon fout met zijn uitspraak. FIjn dat het beter gaat en je een goed gevoel krijgt!

19. mulder88

mulder88 Lid

6 mrt 2012
    6
    0
    0
    strijen
    Nee we moesten toen van de vk naar de huisarts om te kijken of dylano spruw had, en toen zei die daarna dat ik gewoon over moest gaan naar kv. Ik moet toe geven dat het wel hielp want eerst was hij constant aan het huilen en hoe vaak ik hem ook aanlegde het hield niet op. Dylano sliep maar 3 uur op een hele dag en toen niet meer.

Tot nu toe gaat het super, dat had ik niet verwacht omdat hij natuurlijk eerst meer voeding kreeg en nu minder.

Maar wat als ik dylano niet stil krijg na een fles. ook niet als ik hem vasthoudt of wat dan ook?

Ik heb trouwens ook nog niks gehoord van het cb dus vandaar.

20. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Maar je huisarts heeft je geen medicatie gegeven tegen spruw? En je hebt geen lactatiekundige gezien? Niet aanvallend bedoeld hoor! Want ik vind het (hoor mij nou als kv mama) klinken alsof je kleintje niets uit je borst kreeg. Maar goed dat is verleden tijd, je geeft nu kv, verder dus in het nu :)

Baby'tjes kunnen ontroostbaar zijn. Wat je ze dan kunt bieden is jou. Heb je eventueel een draagdoek? Dat kan heel erg helpen. Rustig gaan liggen met je kleintje. Wandelen. En als je kleine nou echt steeds huilt, laat je doorverwijzen naar de KA, misschien is er wel medisch iets aan de hand?

Hoe lang doet hij over de fles?

Deel Deze Pagina