Sinds een paar weken eet mijn dochter (6 maanden) groentenpap, en sinds een week ofzo ook een fruitpapje. Nu weet ik dat ze volgens het lijstje al heel wat soorten groenten mag hebben en ook rijst en pasta ipv aardappels (heb haar tot nu alleen maar aardappels gegeven). We hebben zo'n babycooker gekocht waarin haar eten gestoomd wordt en dan gepureerd (geef vaak ook een wat groter stuk groente in haar handje om zo te eten). Maar ik ben een beetje Toos Inspiratieloos. Het is altijd maar aardappelen en een stuk groente (heel basic, worteltjes, selderij, courgette, bloemkool, broccoli) wat ik haar geef. Is dit ok voor de eerste tijd of mag er wel meer variatie in zitten? Ze raden hier ook aan vanaf 6 maanden al met een stukje (gekookt) vlees te beginnen, maar daar wil ik nog even mee wachten. Kortom, recepten gevraagd!
Ja, food4babies is echt een hele leuke site voor de babycook. Ook de site 'koken voor mijn dochter' vind ik altijd heel erg leuk om inspiratie op te doen. Daar vind je vast wel wat lekkers tussen!
Ik maakte altijd macaroni en dat deed ik in de blender. Zag er vreselijk uit maar mijn meisje vpnd het heerlijk !
Een baby is nog niet zo veeleisend Ik heb een speciaal baby-peuter kookboek gekocht. Daar staan veel stoofrecepten in en die doen het goed bij mijn dochter. Wat er ook in staat is dat je bij nieuwe groente de 4-dagen regel moet aanhouden. TElkens 1 nieuwe groente introduceren en dan 4 dagen achter elkaar laten eten om te kijken of hij er allergisch voor is. Als het goed valt kun je weer een groente aan het arsenaal toevoegen. Na een tijdje doe je er vlees bij. Geen dingen als ham (te zout) enzo en altijd zoutloos. Dingen als tomaat, aarbeien, schaal- en schelpdieren en koemelk mogen ze het eerste jaar nog niet. Dit ivm allergieen en bacteriologische risico's. Na een tijdje kunnen baby's alles eten als je het maar zoutloos bereidt. Veel plezier!!
Je bent goed bezig hor, met in eerste instantie de basissmaken. Naast de groenten die je noemt zijn er uiteraard nog wel meer groenten (en fruit) verkrijgbaar. Neem desnoods eens een kijkje op de markt of in een Turkse supermarkt. Ik hield als leidraad het introductieschema aan op borstvoeding.com (gaf overigens wel flesvoeding, maar puur vanwege het allergievriendelijke schema op deze site) ik had zo een beetje een idee wanneer zoon wat mocht eten. Hier later ook veel het boek Opperdepop van de AH gebruikt, staan ook leuke recepten en ideeën in. Groetjes judith
Ik geef inmiddels ook: erwtjes (diepvries) tuinboontjes (diepvries) worteltjes krieltjes kikker erwten Groeten Jane