Hoi dames, Over enkele weken maken wij een vlucht van zo'n 20u incl. tussenstop. Ik ben dan zo'n 8wk, en ten tijde van de terugvlucht 11wk. Vlk zegt dat het kan, op internet lees ik dat het kan maar dat het mogelijk oncomfortabel is. Mijn grootste zorg is natuurlijk dat alles goed gaat met de zwangerschap zelf. De angst dat het weer misgaat is behoorlijk aanwezig helaas. Zijn er hier dames die ook een lange vlucht hebben gemaakt in het eerste trimester, en hoe is dit verlopen? Hoor graag jullie ervaringen!!
Geen lange vlucht wel een korte naar Spanje met 9 weken. Geen probleem geweest. 20 uur is lang maar er zit nog geen buik in de weg. Fijne vakantie.
Ik heb een lange vlucht gemaakt naar NY toen ik 5,5 weken zwanger was. 6 weken op de terug weg. Vond het heel spannend en heb overleg gehad met de huisarts, maar kom geen kwaad zei hij. Ook op internet gelezen dat er eigenlijk niks kan gebeuren. Inmiddels ben ik ruim 36 weken zwanger en alles gaat super
Ik zou niet weten wat er oncomfortabel aan zou moeten zijn. Of je moet standaard veel last hebben van misselijkheid ed, maar dat is op grote hoogte dan niet meer dan anders.
Ik heb gevlogen met 20 wk, wel binnen Europa. Dat was prima te doen! Als je zo lang vliegt zou ik wel regelmatig een stukje wandelen (voor de bloedsomloop) en veel water drinken. Geef aan bij het inchecken dat je zwanger bent en vraag om een stoel aan het gangpad en evt. vlakbij de wc. Kijk vooraf voor de zekerheid naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis of artsenpost en houd rekening met de keuze van je accommodatie. Heb je ook vaccinaties of iets dergelijks nodig?
Ik heb met 9 weken een vlucht gemaakt naar Azie, en vloog met 10 weken terug. Hoewel ik van te voren heel stoer was, bekroop me even voor het opstijgen wel een ongerust gevoel. "Wat als..." Uiteindelijk is het me 100% meegevallen. Al in het vliegtuig kon ik direct na het opstijgen loslaten. Het ging goed! Geen pijnen gehad, en geen onzekerheid. VK had inderdaad ook al aangegeven dat het voor de baby absoluut geen kwaad kan. "Oncomfortabel"zit 'm meer in eventuele bekkenpijn, vocht vasthouden, rusteloze benen, misselijkheid die opspeelt, etc. En als je daar wat rekening mee houdt, dan is het verder echt wel goed te doen. De tips van Rijo zou ik opvolgen: kies een stoel aan het gangpad (of in het midden, daar heb je misschien iets meer rust en je man vindt het vast niet erg om wat vaker op te staan), drink voldoende, en maak wandelingetjes. Neem Rennie mee tegen eventueel maagzuur (mijn reiskwaal, en nu ook zwangerschapskwaal, dus dubbelop!) en zorg voor lekkere ruimzittende fijne kleding. Laagjeskleding deed het ook goed voor mij: ik had met dat termijn regelmatig last van "opvliegers", en was blij dat ik in die kleine ruimte even een vestje aan of uit kon doen. Enneh... neem het namenboek mee! Als je veel tijd hebt, kun je lekker dat boekje doorspitten! Veel plezier!
Bedankt voor jullie reacties en tips ! @ rijo: ja heb vaccinaties van de week gehaald, hep A, DTP en buiktyfus. Heb het goed uitgezocht en ook bij de travel clinic gaven ze aan dat deze niet schadelijk zijn voor het vruchtje. Niet inenten zou meer risico geven dan wel inenten zeg maar. We gaan wel de malaria-gebieden ontwijken, no way dat ik nu die pillen ga nemen of het risico op malaria wil lopen En ik ga denk ik inderdaad maar stoelen bij het gangpad boeken, een beetje bewegingsruimte lijkt me wel prettig. @ zouzograag: dat is precies het gevoel dat ik bedoel heb erg veel zin in de reis, maar kreeg vanochtend ineens de kriebels, zo van 'zou dat echt wel goed gaan'. Thanks voor je nuttige tips, die van dat namenboek is ook een goede! Thanks ladies, jullie stellen me gerust haha
Niks oncomfortabels aan lijkt me, je zal misschien erg moe zijn maar je kan gewoon slapen. Pas na de 20 weken kan ik me voorstellen dat het wat in de weg kan zitten..
Hier met 7 weken en 11 weken ongeveer 30 uur gevlogen. Qua fysiek geen enkel probleem, prima te doen. Ik ben ook bewust aan het gangpad gaan zitten, omdat ik ook niet wist hoe het zou gaan (misselijk, veel plassen etc) maar uiteindelijk nergens last van gehad. Bij de (body)scans heb ik aangegeven dat ik zwanger was en op Schiphol mocht ik er toen niet door en ben ik door een gewone scan gegaan. Mocht je met Singapore Airlines vliegen: volgens mij willen zij altijd een zwangerschapsverklaring zien, niet pas na een bepaalde periode. Wij wisten dat niet maar zo vroeg zie je ook nog niets (meestal) dus dat ging wel goed .
Ik heb mijn vorige zwangerschap meerdere keren gevlogen en ook met 7, 13, 21 en 28 weken en niets aan de hand. Let alleen op dat je regelmatig even loopt, veel drinkt en veel plezier
Bij iedere zwangerschap heb ik in het eerste trimester gevlogen, vluchten waren wel maar 4,5 uur. Geen problemen, wel wat sneller moe dus snel chagrijnig als je ergens moet wachten of met je bagage moet slepen hihi... Dit keer vlieg ik 10 uur maar dan als ik 21 weken zwanger ben + baby van 9mnd en een peuter van 3... Dat vind ik nu veel spannender hoe dat zal gaan haha!
Bij mijn dochter was ik een week of 8 zwanger toen ik van Washington Dc naar Amsterdam vloog, uurtje of 7. Heb niks bijzonders gemerkt. Bij 32 weken nog een korte vlucht van 3 uurtjes, en het was raar om het gewicht van je buik bij het landen weer in je schoot te voelen zakken, maar verder geen enkel probleem! In deze zwangerschap veel gevlogen tussen 20 en 24 weken, en alleen lastige combi van buik en dreumes op schoot!
ik vlieg volgende week 4 keer. miami heen en terug en van daar Washington heen en terug. ben dan 25 weken en heb ook wel wat "zenuwen". vooral door de reacties van mijn omgeving. dan krijg je zo.ineens verhalen van iedereen waar het slecht is gegaan enzo. pffff. terwijl het anders ook slecht zou gegaan zijn op die.moment. vliegen doet er niks aan normaal. ik laat je weten hoe het bij mij verlopen is. succes! ps ik wil die vlucht echt maken want wij verhuizen wsl naar miami voor werk na de zwangerschap en ik wil weten hoe het daar is. anders te veel stress ...
ah ja van rond 33 weken vertrekt mijn vriend terug voor 4 weken naar daar. dan vlieg ik niet meer mee en blijf ik mooi hier. zou ook niet meer mogen denk ik en vooral heel oncomfortabel zijn.