Tips voor misselijkheid

Discussion in 'Eerste symptomen' started by AmberB, Apr 22, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. AmberB

AmberB Lid

Apr 17, 2021
    27
    16
    3
    Female
    Hoi hoi,
    Bij deze zwangerschap heb ik meer last van misselijkheid dan de vorige twee. Het belemmert me ook bij het sporten, en ik word er ook gewoon moedeloos van.
    Ik eet wat regelmatiger, met kleine intervallen, dan voor de zwangerschap. Hebben jullie andere tips? En/of voedingsmiddelen die goed werken tegen misselijkheid. Iets staat me bij over gemberthee...

Thanks! :)

2. AmberB

AmberB Lid

Apr 17, 2021
    27
    16
    3
    Female
    Oh ik bedoel natuurlijk tips TEGEN misselijkheid. :roflmao:

3. Orchid24

Orchid24 VIP lid

Nov 19, 2018
    16,402
    13,232
    113
    Female
    Ik denk dat het heel persoonlijk is, ik ben nog altijd misselijk met vlagen en soms nog steeds spugen. In het begin was het vooral uitproberen, zo kon ik helemaal niet meer tegen een groente smoothie of groente wokken maar wel als ik de groente in tomatensaus deed verwerken bijvoorbeeld. Ik at al een jaar koolhydraatarm en ineens was een volkoren boterham of volkoren pasta wat mijn lijf blijkbaar wilde (nog steeds trouwens). Het is dus ook echt even zoeken naar een nieuw eet en drink patroon, ik denk sinds 5 weken ongeveer dat ik eigenlijk alles weer kan eten en drinken. Ook langzaam drinken en thee/water kreeg ik niet weg.

Ik at eigenlijk hele dag door kleine beetjes en eet nog steeds heel erg gespreid over de dag, om de 2 uur moet ik wel iets eten anders word ik echt beroerd (dat leek eerst om het uur) snachts heb ik nergens last van dus dan eet ik niet.

Smorgens moet ik vooral niks doen of zo min mogelijk, smiddags gaat het dan vaak wel weer. Nu nog merk ik dat ik na drinken of een maaltijd echt minimaal 10 minuten rechtop moet zitten, mijn lichaam de tijd gunnen om het te verwerken lijkt wel. Ik zou ook niet meteen na het sporten eten, misschien dan eerst een crackertje. De LU crackertjes zijn erg handig voor tussendoor. Gemberthee drink ik, maar geen idee of dat helpt. Cola werkt hier goed tegen misselijkheid, mocht ik er weer periode veel last van hebben koop ik cafeïne- en suiker vrije cola.

Ik heb nu ook een eventuele link gelegd met mijn lage bloeddruk (maar dit was in het begin van de zwangerschap vooral door de hormonen denk ik en niet door lage bloeddruk) dus ben aan het experimenteren of de misselijkheid als die op komt zetten weggaat door dropjes of ander zout eten.

4. Selien

Selien Bekend lid

Apr 12, 2016
    899
    698
    93
    Female
    Hoi hoi,

Ik heb bij deze ook veeeel meer last gehad van misselijkheid, het wordt nu langzaam wat minder. Bij mij werkt vooral op het moment dat ik de misselijkheid aan voel komen iets eten.
    En dan het liefst iets zoals een cracker of een beschuitje.

Verder naar je lichaam luisteren, en een beetje rustig aan doen :)

5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,960
    15,002
    113
    Hier de hele dag door misselijk, niet tot t spugen aan toe maar t idee van eten staat me werkelijk aan alle kanten tegen.

Danio yoghurt paar scheppen en dan lukt een boterham ook nog wel. Verder cola. Ik draai op t moment echt op cola en laat mn koffie er voor staan nota bene. (mn man was in shock...).

Sinaasappelsap ook trouwens. Zuur met zuur bestrijden, klinkt raar helpt wel. Heb ook last van mn maag dus t komt hier uit meerdere hoeken lijkt wel.

Overigens ook berucht met lage bloeddruk ook eind zwangerschap, kom niet boven de 110/85 uit en dat is voor mij al hoog.

Bloedirritant. Probeerde vandaag de voortuin te doen en had t gevoel alsof ik net 3 verhuizingen achter mn kiezen had.

Darmen reageren enorm op de hormonen een leek zou t aanzien als 4 maanden zwanger (alleen de barmoeder zit toch nog wel ff een stukkie lager). Kortademiger, bij opstaan soms echt tegen duizelig aan. Ik denk dat de boel eigenlijk bij mn darmen weg komt. Vind t best raar eigenlijk, het is dat ik bij die anderen een positieve test had anders had ik t, afgezien darmen en vanaf de 1e mn bekken, echt niet geweten.

6. Droompje123

Droompje123 Bekend lid

Oct 28, 2020
    680
    738
    93
    Female
    Hier ook flink misselijke start van mijn zwangerschap gehad en best veel moeten spugen ook. Kon groente eten en het bakken daarvan niet meer hebben. Ik heb maar een beetje toegegeven aan mijn gevoel en echt de hele dag verspreid blijven eten. Vaak crackers, rijstwafels of vanille yoghurt kreeg ik goed weg. Gember thee drink ik normaal veel, kon het misselijk niet uitstaan haha. Dronk limonade van slimpie (drink nooit limo maar had er nu zo’n zin in dr hele tijd haha) en koud water. Ook s’nachts had ik trouwens crackers naast mijn bed want ik werd wakker van de misselijkheid. Ik ben het eerste trimester puur op koolhydraten en vet doorgekomen (pasta pesto ging top haha). Niet hoe ik in mijn hoofd had te willen eten tijdens mijn zwangerschap. Kwam dan ook best veel aan, ondanks spugen. Sinds het tweede trimester heb ik gelukkig weer veel trek in gezonde dingen en ben ik weer wat afgevallen en voelt alles weer meer in balans :) .

Conclusie, je moet een beetje gaan uitvinden wat bij jou goed werkt! Want het is bij iedereen behoorlijk anders!

7. Oilell

Oilell Fanatiek lid

Oct 8, 2018
    3,225
    4,457
    113
    Female
    Misschien dat je iets aan deze link hebt hebt. Er staat bij de downloads ook inspiratielijsten met eten en drinken. Vooral proberen kleine beetjes te eten en te drinken om een lege maag te voorkomen. Als je niet spuugt kan je gember proberen (extract, thee, pillen) maar stop daarmee als je moet overgeven, in dat geval irriteert gember de slokdarm meer dan andere voedingsmiddelen. Eet vooral waar je zin in hebt, want zodra het eten je tegen staat is eten sowieso al moeilijker.

Mocht je af gaan vallen door gebrek aan voeding of vocht kan je bij de huisarts om medicatie vragen tegen de misselijkheid (meestal starten met emesafene). Daarvoor hoef je niet over te geven, misselijkheid alleen kan genoeg zijn. Er is bijvoorbeeld ook een droge variant van HG.

https://www.zehg.nl/behandeling/voeding-hyperemesis-gravidarum/#1601376672368-1053ec92-f255

Vero0504 likes this.
  8. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,960
    15,002
    113
    Munt thee! Maar kreeg daar ook wel spontaan trek in toen ik de munt in de tuin in de bakken op zag komen. De honing daarentegen...brrrrrr.

Share This Page