onzeker over het kolven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Chantal79, 30 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantal79

Chantal79 Actief lid

20 aug 2007
    344
    0
    0
    Hoi Ilse,

Vandaag ben ik begonnen met kolven. Vraag me af of ik het zo goed doe?
    Vanochtend dronk Nick uit 1 borst, hierna had hij genoeg. Dus heb ik de andere borst afgekolfd met een eenzijdige elektrische kolf. Ik kolfde 60 ml. Dit heb ik nu in de koelkast gezet en wil ik vanavond door mijn vriend laten geven en hierna nog aan te leggen of moet ik het andersom doen?

Ik wil dan een avent flesje gebruiken die uit zo'n starterset komt, dacht aan het speentje met gaatjes? Dat flesje heb ik uitgekookt, ik kan de melk dan toch overgieten en dan verwarmen?

Wat ik nu ook moeilijk vind, mijn jochie is de laatste dagen erg onrustig door krampjes, ( nu al 3 dagen geen ontlasting gehad) hij wordt sneller wakker hierdoor en als ik hem dan oppak begint hij direct te zoeken. Soms al na 2 uur. Volgens mij zoekt hij troost, al hoewel hij soms ook gewoon erg goed drinkt.

Ook vanochtend kwam hij weer om de 2 uur, drinkt dan weinig. Had dus net gekolfd, heb ik dan niet te weinig melk voor hem? Hij drinkt dan wat, valt in slaap en probeert het daarna weer. Begrijp je een beetje wat ik bedoel. smiddags gaat hij meestal weer beter drinken.
    Is het beter om vervolgens beide borsten af te gaan kolven...pff vind het maar lastig. In principe kolf ik nu om Nick uit een flesje te leren drinken. Ik ga binnnkort een avondje uit nl. Begin in sept pas met werken. Dus heb ip nog niet veel voeding nodig. Als Nick het drinken onder de knie heeft, hoef ik denk ik niet iedere dag een flesje te blijven geven toch. Om de dag ofzo?

Hoop niet dat het een erg onsamenhangend verhaal is geworden.

Groetjes Chantal

2. Chantal79

Chantal79 Actief lid

20 aug 2007
    344
    0
    0
    Hoi Ilse,
    Even een update van mijn vraag van gister.
    Nick heeft net bij papa zijn flesje gekregen en het ging eigenlijk meteen goed. Hij dronk de 60 cc meteen helemaal leeg. Hierna wilde ik hem nog aanleggen, maar hij leek al voldaan. Hapte wel toe, paar slokjes en stopte weer met drinken. Tussendoor zijn luier verschoond, maar ook hierna geen behoefte meer. Die ene keer kan toch geen kwaad voor mijn produktie?

Hoe moet ik nu verder gaan? Wat kleinere hoeveelheden gaan geven met het flesje, zodat hij daarna ook nog de borst wil? Hoe vaak moet ik blijven oefenen? En hoe wat betreft het kolven, dat hoef ik toch niet dagelijks te doen?

Even nog een ander vraagje, sochtends is Nick onrustig. Zoals vanochtend weer, hij kwam om 5 uur. Eten gegeven en weer in zijn bedje gelegd. Sliep hij pas weer in om 6.15 denk ik. Om 7 uur weer wakker, jengelen en hierna ook huilen. Wij dachten dat hij alleen last van krampjes had. Hij leek niet troostbaar, het enige wat hem dan troost is de borst? Meteen stil, dronk slecht. In slaap gevallen en om 9 uur weer wakker voor voeding. Dronk iets beter. Wat vind je hier nou van. Borst blijven aanbieden als troost? Ik dacht, als zijn krampjes straks minder worden zal het aanleggen voor troost ook wel weer verdwijnen?

Sorry, weer een heel verhaal geworden...

Groetjes Chantal

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HOi Chantal, ik ga stap voor stap door je vragen heen.

Je beschrijft dat je 's ochtends Mick laat drinken en de andere borst leegkolft. Die melk bewaar je in de koelkast. Helemaal goed!
    Die voeding wil je 's avonds laten geven. Dat is prima. Het maakt in zoverre niet uit wanneer. Als je er op let dat je hem niet te hongerig laat worden, anders is hij niet zo bereid iets nieuws uit te proberen. Je kan inderdaad een klein beetje geven en de rest aan de borst. Je kan ook even lekker bij een vriendin op de thee en dan terugkomen (dan zal je die voeding wellicht nog kunnen geven of kolven) (Afijn, daar heb je nu niets aan want jij mailde gisteren al en ik antwoord nu pas)

Maakt in principe niet uit welke fles of speen je gebruikt. De meeste BV kindjes kunnen goed overweg met een niet te grote doorstroming. Verder is het belangrijk om de tijd te nemen, dus niet 10 spenen in 1 week uit te proberen.

Als je hygienisch werkt kan je inderdaad de melk overgieten in het flesje wat je gebruikt.

Over de ontlasting zou ik me geen zorgen maken. Veel borstgevoede kindjes poepten elke dan (soms meerdere malen) om met 6 weken (laat hij dat nou net zijn) ineens nog maar eens per 2-3 - 10-14 dagen te poepen. Wat er dan komt gaat met veel gepers en gesteun gepaard maar is toch altijd zacht. Jouw vraag en aanbod is zo goed afgestemd dat hij veel van de voedingsstoffen opneemt. Het duurt dus langer voor er veel ontlasting is.

Aanleggen is zoals je zelf al schrijft soms ook troost. BV geven is voeden, warmte, genegenheid, liefde, troost, binding, geborgenheid in een. Soms is het "drinken"voeden, soms is "drinken" troosten, soms alleen maar bij jou zijn. Met een enkel flesje volsta ja dan in het voeden. Het knuffelen e.d. kan natuurlijk ook anders.

Kolf op je gevoel. Nu is het sprokkelen van beetjes om straks een voeding te kunnen geven. Je vraag en aanbod is goed afgestemd dus russendoor heb je niet ineens een hele voeding over zeg maar.

Als je straks tijdens een voedingsmoment weg zou zijn, dan wordt het een ander verhaal. Dan kolf je in plaats van een voeding. Dan heb je dus direct ook een hele voeding voor de volgende keer in de KK.

Als het drinken lukt is het belangrijk om het wel bij te houden. Dit hoeft niet elke dag maar wel een paar keer per week. Kijk ook hoe het uitkomt en hoe het bij jullie gaat.

Je kan op de site van www.borstvoedingnatuurlijk.nl folder 8 downloaden. Deze is helemaal gewijd aan afkolven van moedermelk. Hoe, wat wanneer, etc.

Even verder na jouw updat. Super dat het direct goed is gegaan. Als je een keer niets met je borsten doet is dat niet erg maar als je dat structureel zou doen dan zal die voeding als het ware afbouwen. Beter kan je dan op dat moment kolven (heb je weer wat in de KK)

De onrust die je beschrijft zou ik nu gewoon aan toegeven en ieder moment aanleggen. Desnoods beide borsten. Dit is een periode (6 weken) waarop veel kindjes een regeldag (dagen) hebben.

Kijk het een paar dagen aan en grote kans dat het dan ineens zo weer goed gaat. Voor je gevoel zou hij wel elk uur een slokje willen. Jouw borsten voelen aan als theezakjes (leeg), hij lijk niet echt te willen doordrinken, etc. Alles met als doel dat jij meer gaat produceren, wat (als je er aan toegeeft) ook gebeurt.

NOu, als jou vragen warrig waren.....dan zijn de antwoorden dat denk ik zeker. Nou goed. Als je nog wat vragen hebt lees ik ze wel.

Succes
    Ilse

Deel Deze Pagina