onrustig

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Hellepelle, 29 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hellepelle

Hellepelle Bekend lid

10 jul 2006
    844
    0
    0
    zorgplanverantwoordelijke
    Baarlo
    Hoi,

Ik heb een vraagje. Mijn zoontje Cas is nu 2 weken en 4 dagen oud. Ik geef borstvoeding op zijn vraag. De eerste anderhalve week verliep alles prima. Hij was snel tevreden en meldde zich netjes op tijd. De laatste week is het heel moeilijk met hem. Hij is ontzettend onrustig. Wordt wakker uit zijn slaapje, dan leg ik hem aan. Hij drinkt dan zeer onrustig, slaat met zijn armpjes, zuigt vaak aan en laat vaak weer los. Ook tussen door flink aan het strekken en af en toe huilen, daarna pakt hij weer eventjes. Wanneer zijn voeding klaar is (meestal na een kwartier) slaapt hij in mijn armen. Op het moment dat ik hem in bedje leg is hij klaar wakker. Grote ogen en dan begint een zeer heftige periode. Hij blijft huilen, wat je ook doet. Liggen laten, oppakken, rondlopen, wiegen, speentje geven noem maar op. Heel frustrerend is dat, hij houdt het ook gemiddeld 1 tot 2 uur vol. Dit niet alleen gedurende de dag maar ook in de nacht. Afgelopen 6 nachten is dit dus al het geval en ook overdag steeds weer die onrust. Af en toe is er een of twee voedingen rust bij hem, om daarna weer opnieuw te beginnen. Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan? Is het verstandig om misschien over te stappen op de fles?
    Alvast bedankt voor je antwoord!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Excusses dat het antwoord even moest wachten. er kwam prive even wat tussen.
    Ik kan me voorstellen dat je hier erg onzeker van wordt.
    Ik kan via dezemail niet direct zeggen, als je dat doet gaat het goed.

Ik zou dan graag zien hoe ene voeding verloopt. Toen ik het gedrag van Cas las dacht ik direct aan spruw. Ben je zelf bekend met schimmelinfecties? Heb je onlangs een antibioticakuur gehad? Heeft Cas iets in zijn mondje (witte aanlag, soms parelmoerachtige glans op de lippen, soms ook niets, dat maakt het lastig) Heb je zelf klachten an je tepels?

Hoe is het met zijn gewichten? Geboorte, het verloop en nu?
    Geef je hem 1 of beide borsten?

Omdat ik niet weet hoe het de eerste week is gegaan (behalve dat je schreef dat het goed ging) is het lastig.
    er van uitgaande adt het inderdaad goed ging dan zit het probleem niet in het aanleggen. Er is dus iets na die 1,5 week gebeurt waardoor hij zo doet. Ik hoop dat je mijn vragen die ik stelde kan beantwoorden. Dan geeft mij dat een beter beeld.

Als je denkt dat spruw tot de mogelijkheden behoort, maak dan even een afsrpaak bij de dienstdoende HA en laat jullie beide behandelen. Na 2 dagen heb je dan een heel ander kind. Wat ineens weer rustig drinkt. etc. (mits het srpuw is natuurlijk).

Direct maar op de fles over is wat drastisch. Maar goed ik me goed voorstellen dat je er wel hopeloos van wordt.

Hopelijk hoor ik nog van je.

Ilse

3. Hellepelle

Hellepelle Bekend lid

10 jul 2006
    844
    0
    0
    zorgplanverantwoordelijke
    Baarlo
    Hoi Ilse,

Maakt niets uit hoor! Ben blij dat je alsnog tijd gevonden hebt om antwoord te geven op de vragen die ik heb! Fijn hoor!

Ik ben niet bekend met schimmelinfecties. Bij het cb hebben ze vorige week gekeken omdat ik dit gedrag toen ook al beschreef. Daar kon ze niet zeggen dat het spruw was. Huisarts die donderdag op kennismaking kwam, heeft er wel naar gekeken, maar dacht van niet. Ik heb zelf wel pijnlijke tepels en soms een branderig gevoel in mijn borsten. Na het aanhappen van Cas is de pijn ook snel weer weg, een slokje of vier/vijf. Na het voeden zijn ze nog even gevoelig, doe ik een druppeltje melk erop en dan zakt het meestal wel weer. Cas heeft wel licht gekleurde lipjes, maar weet niet echt of dit parelmoer is. Zal het dinsdag bij het cb aan de arts eens navragen.
    Bij zijn geboorte woog Cas 3215 gram. Na 6 dagen zat hij alweer op dit gewicht (afgevallen tot 2980) Op 1 week woog hij 3300 gram en een week later was hij 410 gram aangekomen 3710gram dus. Dinsdag ga ik weer wegen.
    Ik geef hem 1 borst. Dit omdat er veel melk in zit en het er soms uit spuit. Masseer soms het ergste eruit dat hij niet zoveel in een keer binnen krijgt. In het begin heb ik wel soms 1 a 2 minuten gekolfd om de ergste spanning weg te halen. Direct na de bevalling en in de kraamweek ging het aanhappen wat moeilijk. 1 borst pakte hij gelijk, met de andere had hij wat meer moeite. Maar eenmaal aangekoppeld, bleef hij wel meestal drinken. Nu pakt hij wat moeilijker en laat hij vaak los. Misschien ook wel omdat het hem allemaal te veel in zijn keeltje schiet. Hij moet enorm veel slikken en hard zijn best doen. Ook verslikt hij zich af en toe. Hij drinkt ook heel gulzig. IN het begin was 5 min ook genoeg en dan sliep hij weer 2 21/2 uur. Nu drinkt hij wel veel langer als hij eenmaal blijft drinken.
    Verder ben ik op advies van de huisarts nog naar de osteopaat gegaan die constateerde dat het schedeltje van Cas bij de geboorte wat "schade" op heeft gelopen. Daardoor zou hij waarschijnlijk hoofdpijn kunnen hebben. HIj heeft hem gemasseerd en we moeten nog 2 keer terug gaan en dan zou het beter moeten zijn. Ook heeft hij een iets scheef kopje. Misschien dat het daarmee samen hangt?
    In elk geval vast bedankt voor het meedenken! Geeft een enorm gerustgesteld gevoel om mijn ei kwijt te kunnen! Bedankt!

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Bedankt voor je antwoorden op mijn vragen.
    Dit geeft me al een heel ander beeld.

Ik vermoed dat de onrust sterk te maken heeft met het feit dat jij veel melk hebt. Moeders met veel melk hebben vaak ook een sterk toeschietreflex.

Ik concludeer dit uit het feit dat Cas in 1 week 410 gram aankomt. Dit is niet erg maar wel ver boven gemiddeld.
    Dit zijn getallen die voorkomen bij moeders met veel melk. Daar horen verschillende klachten bij. Jij maakt daar een mooie opsomming van. Onrsutig drinken, happen, loslaten, happen. Je zult maar zo'n melkstroom moeten verwerken.

Dan drink je, en zit je snel vol. Die melk is prima want hij groeit er goed op, alleen is de samenstelling net even minder optimaal als wanneer hij 1 borst rustig helemaal leeg zou kunnen drinken.

Dat is belangrijk omdat een volledige voeding de juiste verhouding voormelk / achtermelk (suikers / vet) heeft. Hoe later in de voeding hoe vetter de melk.

Cas zal nu waarschijnlijk relatief veel voormelk krijgen. Dit is lichter verteerbaar, vandaar dat hij na 2 uur weer zoiets heeft van, ik lust wel wat.
    Omdat de voormelk relatief meer suikers bevat, krijg je ook last van rommelende darmen (suikers vergisten)

Je kan even voor de voeding wat melk afkolven, de eerste stroom laten weglopen. Zodat hij wel rustig kan drinken. Je kan wanneer hij binnen 3 uur komt hem steesd aan dezelfde borst aanleggen. Zo komt hij uiteindelijk wel aan de vette melk toe.

Alles is na te lezen in folder "te veel melk" die je kunt downloaden op www.borstvoedingnatuurlijk.nl

Hopelijk kan je hier al wat mee.

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina