Onzeker over ontlasting verlies en controle winden na de bevalling

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Marinda1988, 17 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marinda1988

    Marinda1988 Fanatiek lid

    13 dec 2020
    1.319
    1.359
    113
    Vrouw
    Hoi dames,

    Ik vind het een gênant onderwerp, maar ik kaart hem toch aan omdat ik bang ben en hoop op succes verhalen (of niet, maar dan de voorbereiding voor mijzelf hierop).

    Ik ben bevallen 4 weken geleden en heb een totaal ruptuur gehad. Als mijn ontlasting te zacht is heb ik geen controle en verlies ik wat, daar ben ik erg van geschrokken. Maar wat ik ook heel vervelend vind is dat ik geen controle heb over mijn scheten en dat ze zo ontglippen terwijl ik met visite ben. Ik schaam me echt dood!

    Herkent iemand dit en komt dit nog goed? Heb over 3 weken een afspraak bij een bekken fysio, hopelijk kan die me ook helpen weer wat meer controle te krijgen daar.

    bedankt alvast voor jullie ervaringen
     
  2. Geodriehoek

    Geodriehoek Actief lid

    28 mrt 2022
    332
    310
    63
    Vervelend dat je een totaalruptuur hebt opgelopen! Zelf helaas ook ervaring mee en bij mij is dat gelukkig weer helemaal goed gekomen. Toen ik begon met bekkenfysio kon ik totaal niks aanspannen, had er gewoon geen gevoel meer in. Ik heb toen met elektrostimulatie oefeningen moeten doen en dat heeft goed geholpen. Leuk was het niet, maar ik ben van alle klachten afgekomen. Hopelijk gaat de fysio jou ook goed kunnen helpen!
     
  3. Marinda1988

    Marinda1988 Fanatiek lid

    13 dec 2020
    1.319
    1.359
    113
    Vrouw
    Ah wat fijn een reactie! Dankjewel hiervoor. En jij had dus ook geen controle daar onder en ongelukjes ? Hoe lang duurde het bij jou voor het goed kwam? Ben wel heel blij om te lezen dat alles goed gekomen is, heel fijn!
     
  4. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.959
    1.718
    113
    Wat goed en dapper dat je het hier deelt. Ik had zelf geen ongelukjes. Maar wilde je vooral vertellen dat de bekkenbodemspieren echt nog een heleboel kunnen herstellen. Ik had 4 weken na bevalling ook veel minder kracht en controle over al die spieren. En dat herstelde echt innde maanden nadien.
     
    Marinda1988 vindt dit leuk.
  5. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.033
    5.175
    113
    Ik heb heel lang een soort gevoelsverlies gehad van mijn anus, ik voelde gewoon niks waardoor ik ook soms per ongeluk ontlasting verloor. Dat gevoel is nooit helemaal meer geworden wat het was, maar ik voel aandrang wel weer goed nu (anders dan voor de bevalling wel) en ik kan ook alles weer goed binnenhouden zeg maar. Hoe lang het geduurd heeft, weet ik niet precies meer - het ging geleidelijk gewoon steeds weer wat beter.
     
    Marinda1988 vindt dit leuk.
  6. Marinda1988

    Marinda1988 Fanatiek lid

    13 dec 2020
    1.319
    1.359
    113
    Vrouw
    Dankjulliewel lieve meiden voor het delen hiervan, ben zo blij om te lezen dat het bij jullie allemaal een stuk beter is geworden en iedereen het gewoon op kan houden nu. Geeft hoop !
     
    blij83 vindt dit leuk.
  7. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.646
    3.459
    113
    Hier ook een totaal ruptuur en heb blijvende schade opgelopen. Hier was het niet zo zeer dat ik ongemerkt ontlasting verloor maar meer dat de aandrang vanuit mijn buik kwam ipv mijn anus. Ik moest dan alles laten vallen en direct naar het toilet gaan. Helaas heeft het 2 jaar geduurd voordat ik op de juiste manier werd geholpen. De MDL arts was van mening dat het een darm probleem was. Uiteindelijk bleek dit dus grotendeels niet het geval te zijn. Ik loop nu 2 jaar bij een bekkenbodemfysio. Er is heel veel verbetering. Helemaal herstellen gaat helaas niet meer.
     
    Marinda1988 vindt dit leuk.
  8. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    Hier helaas ook ervaring met een totaalruptuur. Alles is uiteindelijk goedgekomen gelukkig. Behalve bij heel erge spanning, dan kan ik winden niet goed meer ophouden helaas.
     
    Marinda1988 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina