Onzeker over prematuur

Discussie in 'Prematuur' gestart door Vekl, 22 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vekl

    Vekl Actief lid

    26 nov 2022
    244
    158
    43
    Vrouw
    Mijn zoontje is onverwacht geboren met 35 weken. Gelukkig is alles goed verlopen. We mochten na 5 dagen ziekenhuis al naar huis. Hij heeft geen enkele medische ondersteuning nodig gehad. Drinkt goed, houdt zichzelf goed op temperatuur.

    Hij is inmiddels 3 weken oud. De 1e 2 weken was ik erg verdrietig en van slag over het prematuur zijn. Alles liep zo anders dan ik verwacht had. Kraamweek in het ziekenhuis. Daarna een week boven. Weinig prikkels, geen bezoek ivm infectie gevaar etc. Zoveel regels om aan te houden.

    Inmiddels kunnen we de touwtjes wat meer loslaten maar ik merk dat ik nog erg onzeker ben over dingen.

    Zo vraag ik me af hoe je moet rekenen met zijn ontwikkeling. Sprongetjes etc.
    En normaal kan je vanaf 3 maanden zwemmen of vanaf 4 maandjes hapjes aanbieden. Is dit bij hem ook of is alles later?

    Iemand ervaring met een late/rand prematuur en hoe dat werkt met terug rekenen etc?
     
  2. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.284
    6.818
    113
    Vrouw
    Nog gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoontje! Mijn oudste was ook randprematuur, met 35+6. Hij moest toen wel 12 dagen in het ziekenhuis blijven, omdat hij zichzelf niet goed op temperatuur kon houden en geen energie had om zelfstandig voldoende te drinken. Vreselijk vond ik het. Ik had het gevoel dat de verpleegkundigen beter voor hem konden zorgen dan ik. En ik heb de gemiste kraamperiode thuis ook wel een plekje moeten geven. Naar huis zonder baby is zo raar.

    Je kunt de vaccinaties op de "normale" tijd geven. Heb je zelf de maternale kinkhoestvaccinatie gehad? Mogelijk moet je zoontje evengoed de 2 maanden prik ivm zijn vroeggeboorte. Het CB weet dit wel. Verder kan je bepaalde mijlpalen best iets opschuiven, maar ook waar jij je goed bij voelt. Wij hebben toen met hapjes wel echt tot de 6 maanden gewacht, maar dat hoeft niet.

    Verder moet je voor zijn ontwikkeling echt corrigeren voor zijn leeftijd. Dus eerste lachje vanaf 4 weken is voor jullie vanaf 9 weken. Omrollen en hoofd stevig houden geldt volgens mij hetzelfde voor. Maar vooral dat lachje staat me nog heel goed bij, omdat niemand ons verteld had dat je echt moet corrigeren voor de vroeggeboorte en ik dus maar aan het wachten was op dat eerste lachje.

    Sprongen heb ik overigens bij geen van m'n kinderen gezien/opgemerkt. Gewoon meebewegen met de behoeften van je kind en geen verwachtingen vanuit de omgeving opleggen. Doe wat voor jullie goed voelt! ♡
     
    Caithxxx en Vekl vinden dit leuk.
  3. Vekl

    Vekl Actief lid

    26 nov 2022
    244
    158
    43
    Vrouw
    Dankjewel, dan gaan we rekenen.Cb vond het niet nodig dus ik denk dat hij zn prikken gewone tijd krijgt.
    Ik mocht gelukkig bij hem in het ziekenhuis blijven. Maar inderdaad toch een stukje verwerken van wat er gemist is.
     
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.489
    5.581
    113
    Vrouw
    Kijk vooral naar je kindje en volg hem. Die sprongetjes….dat zijn allemaal gemiddelden en
    je hoeft je er echt niet druk om te maken. Ook kindjes die niet prematuur zijn geboren en ontwikkelen zich op hun eigen tempo.

    Wij mochten na 5 dagen naar huis, dochter dronk toen goed uit een flesje maar nog niet goed uit de borst, daar had ze de kracht nog niet voor. Uiteindelijk na een week of 5 gelukkig volledig aan de borst.
    Ze was zeker de eerste 6 maanden erg prikkelgevoelig.
    Toen we dat eenmaal door kregen hebben we ons aan haar aangepast. Dus even geen bezoekjes naar opa en oma,
    niet al te veel drukte thuis. En langzaam maar zeker ging het steeds beter.
    Wat hapjes betreft, ja je mag met 4 maanden beginnen maar het hoeft helemaal niet.
    Wij vonden het idee van wortelsap aan een kindje geven dat nog niet eens goed kon zitten niet erg
    aanspreken dus hebben gewoon gewacht tot ze 6 maanden was, rechtop kon zitten.
    Pureren was toen niet meer nodig dus een beetje geprakt en lekker via Rapley eten.

    Ik snap zeker dat je even tijd nodig hebt gehad om het een plekje te geven.
    Zelf had ik net m’n laatste dag er op zitten qua werk en was er helemaal klaar voor om lekker te gaan uitbuiken en heerlijk op de bank te Netflixen
    Dat alles dan opeens zoveel eerder komt is enorm schrikken.
    Ik wou graag thuis bevallen en dat ging nu niet. En de kinderkamer was nog niet helemaal af.
    Er moet echt even een knop om en dat is best lastig
     
    Vekl vindt dit leuk.
  5. kleinebeer

    kleinebeer Bekend lid

    5 feb 2017
    623
    334
    63
    Gefeliciteerd! Een hele spannende tijd. Je kunt bij de vaccinaties de normale termijnen aanhouden. Verder moet je qua ontwikkeling en sprongetjes echt de uitgerekende datum aanhouden. Ook met eerste keer eten etc, kijk wat goed voelt. De ene prematuur is de andere prematuur niet. Maar je trekt altijd de weken dat hij te vroeg is geboren ervan af. Dus wees niet te streng voor je baby en vooral niet voor jezelf. Het komt echt goed allemaal! De gecorrigeerde leeftijd geldt tot 1 jaar (op de uitgerekende datum). Maar zelfs daarna zijn bepaalde zaken nog steeds minder ontwikkeld. Het is niet niets voor een kindje om te vroeg geboren te worden.
     
    Vekl vindt dit leuk.
  6. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.932
    7.873
    113
    Amsterdam
    Hier de jongste met 36 weken geboren en al snel los gelaten dat het te vroeg was qua ontwikkeling etc want dat liep gewoon en hoefde niet gecorrigeerd te worden. Ook het groeischema werd al snel losgelaten bij het cb.
    Enige waar hij relatief langer last van heeft gehad dan z’n zus waren buikkrampjes.
     
    Vekl vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina