Hallo, Ik zou graag bij de volgende ronde gebruik beginnen te maken de tempertuurkaartjes. Ik ben daar nog niet zo in thuis en dit is de eerste maal dat ik dit gebruik. Hier had ik nog wat vragen rond. Ik heb gehoord dat je je temperatuur moet nemen smorgens als je wakker word op het zelfde tijdstip. Dit is wat moeilijk voor mij omdat ik in ploegsysteem werk. Kan ik ook smorgens mijn temperatuur nemen maar de ene keer rond 5uu smorgens en de andere keer rond 7uur smorgens? Er is ook sprake van een daling en van een piek. Is dat in verband met de eisprong? Wanneer weet je ongeveer juist dat je vruchtbaar bent? Of wanneer je je eisprong hebt en dat er zeker moet geklust worden? merci alvast!
Ik werk ook in ploegen en ik heb de tijd van opstaan bij een vroege dienst genomen. Dat was 6 uur, bij een late zette ik de wekker en in de nachtdienst deed ik het als ik na het slapen wakker werd in de middag. Het is belangrijk om op dezelfde tijd te tempen, want anders weet je niet wat je temp doet. Een temp later is hoger en na het opstaan (ook al is het alleen maar naar de wc) ook. Dan is het al meteen niet meer betrouwbaar. Ik zou me aanmelden op fertility friend. Erg handig in gebruik en je kunt een cursusje doen waarin je alles leert over het tempen. Is wel in het Engels maar oh zo leuk en interessant. Je leert waarom je temp wanneer en waardoor omhoog gaat e.d. Je weet pas nadat je temp 3 dagen hoger is dan de vorige tempen dat je eisprong dus 2-3 dagen geleden is geweest. Je moet in je vruchtbare periode dus regelmatig vrijen. Om de dag is ideaal. Als je weet hoe lang je cyclus gemiddeld is kun je uitrekenen wanneer dat ongeveer moet zijn. Maar houdt wel een lange periode aan om zeker te zijn dat je niet te snel stopt met vrijen. Dus stop pas als je temp echt 3 dagen achter elkaar hoger is. Wil je echt weten wanneer je eisprong eraan zit te komen, dan kun je je baarmoederslijm observeren (bij FF leer je hier alles over) en/of ovulatietesten doen. Als je vruchtbare slijm overgaat in niet vruchtbaar slijm is je eisprong geweest. Vruchtbaar slijm is zo genaakt dat sperma er goed door kan zwemmen. Proficiat nog met jullie voorgenomen huwelijk!
bedankt voor de uitleg zal zeker eens kijken op die internetsite! ja Dank je wel hopelijk is ons beebje er al bij (in de buik natuurlijk) wanneer wij trouwen