b12 tekort

Discussie in 'Gezondheid' gestart door jans1, 1 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jans1

jans1 Lid

27 okt 2009
    64
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Vanmorgen bleek uit de bloeduitslagen dat ik een flink
    tekort heb aan vitb12.
    Dit moet tussen de 150-700 pmol/lzijn.
    Mijn waarde is maar 80.pmol/l
    ben nu 32 weken en 4 dagen zwanger
    Ben vanmiddag meteen bij de huisarts geweest, die heeft meteen injecties besteld. moet nu 10 weken lang elke week een injectie en daarna waarschijnlijk 1 x per 2 maanden.
    Dit is wat ik er op internet over kan vinden en daar ben ik niet echt gerust op.
    Heeft iemand van jullie ervaring?????
    [FONT=&quot]Echter, indien er een tekort aan vitamine B12 bestaat, is suppletie met foliumzuur niet aan te raden, aangezien het neurologische klachten kan geven, en aangezien folium in het geval van een vitamine B12 tekort in het lichaam wordt "vastgezet" als inactief folium (methylfolaat), en dus niet werkzaam is. [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
    [FONT=&quot]Een serum B12 waarde van [/FONT][FONT=&quot]≤[/FONT][FONT=&quot] 185 pmol/L wordt geassocieerd met een 3,5 maal grotere kans op spina bifida. [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
    [FONT=&quot]Tijdens de zwangerschap wordt meer vitamine B12 verbruikt, en aanvulling is dan zeker nodig gezien het feit dat vitamine B12 essentieel is voor de vorming van het zenuwstelsel, voor de vorming van DNA, en voor de groei van de foetus. Vitamine B12 injecties kunnen zonder problemen gegeven worden tijdens de zwangerschap.
    Borstvoeding
    Vitamine B12 kan worden uitgescheiden in de moedermelk. [/FONT]

[FONT=&quot]Hydrocobamine kan worden gebruikt tijdens periode van lactatie.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
    [FONT=&quot]Tijdens de zwangerschap komt het voor dat de serumwaarde van vitamine B12 daalt, met name in het derde trimester. Dit moet zich binnen enkele weken na de bevalling herstellen. Is dit niet zo, dan is er waarschijnlijk sprake van een vitamine B12 deficiëntie, en dienen injecties gegeven te worden. Daarentegen zijn duidelijk lage waarden uiteraard een indicatie dat er een vitamine B12 deficiëntie kan bestaan, die niet verklaard kan worden door de natuurlijke daling van serum B12 die door zwangerschap kan ontstaan. Om elk risico uit te sluiten, is het aan te raden over te gaan tot vitamine B12 suppletie. Een lage status van vitamine B12 bij de moeder kan leiden tot neurologische problemen bij de baby, zonder dat er bij de moeder duidelijke klachten bestaan.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
    [FONT=&quot]Borstvoeding [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
    [FONT=&quot]Aangezien vitamine B12 (en foliumzuur) wordt meegegeven in de moedermelk, heeft een moeder die borstvoeding geeft een verhoogde behoefte aan vitamine B12 (en foliumzuur). Een vitamine B12 deficiëntie tijdens de borstvoeding kan bloedarmoede en neurologische problemen geven, zowel bij de moeder als bij het kind. Indien er onvoldoende vitamine B12 aanwezig is in de moedermelk, loopt het borstgevoede kind risico op vitamine B12 deficiëntie.
    Een pasgeboren baby heeft normaal gesproken een voorraad van 25 ug in de lever, een hoeveelheid die genoeg is tot het eind van het eerste levensjaar, zelfs bij te lage inname. Bij baby's van moeders met een vitamine B12 deficiëntie, is deze voorraad in de lever echter sterk verminderd.
    Megaloblastaire anemie werd zelden waargenomen, door de hoge hoeveelheid foliumzuur die de baby's binnenkregen.[/FONT]
    [FONT=&quot][/FONT]
    [FONT=&quot]Het kan verstandig zijn om geen borstvoeding te geven als er IF-antistoffen in het bloed aangetoond zijn, omdat de moedermelk deze antistoffen tegen Intrinsic Factor kan bevatten. Daardoor neemt het kind onvoldoende B12 op, met alle gevolgen van dien. Een gezond mens heeft een ruime overmaat aan Intrinsic Factor. Dus deze IF-antistoffen kunnen, bij een nog niet gestelde diagnose, in eerste instantie bij de moeder nog niet zoveel effect hebben, maar kunnen via de borstvoeding wel tot problemen leiden bij het kind. Bovendien is de lichaamsreserve van de moeder vele malen groter dan die van het kind.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
    [FONT=&quot]Kortom: vitamine B12 is voor, tijdens en na de zwangerschap van essentieel belang.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]

2. mamasan

mamasan Fanatiek lid

Oei jouw B12 is wel erg laag zeg!
    Goed van je huisarts dat hij meteen wil spuiten, helaas hoor je vaker anders.

Ik zal even reageren op het stukje, het komt heftiger over dan het is, niet alles is van toepassing bij je.
    Ben trouwens zelf ook B12 patient en spuit nu alweer bijna 2 jaar.

Foliumzuur, als je nog niet spuit en je hebt een tekort geld dus het onderstaande..
    Echter, als je met spuiten begonnen bent is het wel heel wijs om folium te gaan slikken, omdat het de opname van B12 bevorderd.

Neuraal buisdefecten (spina bifida oa) hoef je je geen zorgen meer om te maken, dit hadden ze dan al met de 20w echo gezien.
    Je beeb ontrekt wel alle B12 die hij/zij nodig heeft, het is nu voor jou een probleem.
    Ondanks dat in het stukje anders vermeld wordt, is de kans heel klein.

Borstvoeding, nu sta ik droog ;) maar ik mocht het niet gaan geven ivm het tekort, ondanks dat ik spuit.
    De arts vond het risico te groot dat mijn kleintjes ook een tekort zouden kunnen krijgen.

Ik zou alleen wel vragen om de begindosering anders aan te pakken ivm je zwangerschap.
    Ik ben begonnen met 5 weken lang 2x spuiten en wij hadden toen alleen nog maar kinderwens.
    Daarna ben ik eerst eens per 2 weken gaan spuiten, maar dat bleek te weinig en nu spuit ik wekelijks.
    Ze kunnen het simpel controleren, je waardes moeten nu boven de 1000 pmol blijven als je spuit, duikt het eronder is het tijd voor een nieuwe injectie.

Heb je trouwens veel klachten?
    Als je eens zoekt op stichting b12tekort op google kom je ook veel info tegen en een goed forum met veeeeeeel ervaringsdeskundigen.
    Die kunnen je met bijna iedere vraag wel helpen.

Ik moet helaas naar mijn meisje toe, ze heeft honger.
    Veel succes, ook met de laatste loodjes en als je nog iets wilt weten pm maar gerust.

3. Loe

Loe Niet meer actief

hoi, ik heb het ook. Je begindosering moet hoger zijn, iets van 2-3 maal per week een injectie, en dan afbouwend. De precieze begindosering staat trouwens in de bijsluiter van de b12 injecties (hydrocobamine). Je huisarts zou daar goed naar moeten kijken. Is bij mij ook niet gebeurd hoor.
    Heb je geen klachten bij zo'n lage waarde?

4. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38

Even offtopic: neurale buisdefecten zijn niet altijd te zien op de echo! De variant met het echte "open" ruggetje wel, maar de andere varianten niet. Die zie je echt pas na de geboorte omdat in de baarmoeder het vruchtwater tegendruk geeft aan het defect.
    Het kindje kan dan nl nog gewoon bewegen met de beentjes.

@ts, ik hoop dat je snel mag beginnen met de b12 injecties!

5. Tara26

Tara26 Bekend lid

7 apr 2010
    783
    0
    16
    Hier ook B12 patiente. Ik krijg nu al ruim een jaar injecties, mijn waardes zijn nu aan de goede kant.
    Ik ben het eens met de vorige reacties, de 1e 5 weken hoor je je in elk geval 2 injecties p/w te krijgen, dat is de standaard begin dosis...

6. jans1

jans1 Lid

27 okt 2009
    64
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo

ik heb de injecties net binnen, dus vandaag ga ik meteen starten.
    Of het nog zin heeft voor het kindje weet ik niet want over 7 weken is het al zover................. dus denk niet dat dit nog iets kan verbeteren.
    Maar ik zal mezelf wel veel beter gaan voelen.........

Heb ook besloten me er niet druk over te maken, we zien het wel.
    Heb ontzettend veel echo's gehad, waaronder ook al 3 groeiecho's en alles is iedere keer oké. als ik kan er nu toch niets meer aan veranderen.
    Het is ook veel de heet om je ergens druk over te maken.

de dosis blijft wel 10 weken lang 1x per week!!!

7. Loe

Loe Niet meer actief

o, heb je gebeld? waren ze het er niet mee eens? Ik kreeg t ook niet, totdat ik zelf de bijsluiter las. hebben ze dat wel gedaan?

8. helia

helia Actief lid

4 dec 2009
    445
    1
    0
    Amstelveen
    b12-tekort.startpagina.nl - Alles over vitamine tekort

Ik ben na 7 miskramen nu eindelijk zwanger...bij mijn vorige zwangerschappen was er telkens geen hartfunctie bij de foetus...ik ben onderzocht in het AMC maar daar kwam niets uit, totdat ik een artikel las over B12 tekort ik heb dat toen laten uitzoeken en wat bleek ook ik had een veel te laag B12 gehalte ben begonnen met injecties en wat denk je ik raakte zwanger en dit kindje zit nu nog steeds in mijn buik.....:D hopelijk gezond en wel.
    Ik slik nu suplementen...maar voor mij is B12 dus wel degelijk een wondermiddel gebleken.

9. Emmely

Emmely Niet meer actief

Hier ook B12 tekort gehad. Na 10 injecties was mijn waarde weer goed. Daarna niet weer injecties gehad, waarde bleef goed. Gisteren weer bloed laten afnemen omdat ik het in de gaten wil houden. Mijn B12 tekort is waarschijnlijk te wijten geweest aan het pilgebruik wat ook meer B12 neemt. Van de injecties ben ik er opgeknapt! Ik hoop dat je er gauw mee mag beginnen.

10. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik heb in het verleden ook een flink B12 tekort gehad (had een waarde van 48). Heb toen injecties gehad en daarna is het goed gebleven. Mijn waarde is wel laag-normaal (geloof 2 jaar geleden ofzo iets van 148, maar was goed volgens de HA assistente). Voelde me na een aantal injecties al gelijk een stuk beter toen.

11. Faith83

Faith83 Lid

13 jan 2010
    95
    1
    0
    Ik heb zelf ook B12 injecties. Ivm allerlei klachten ben ik oktober vorig jaar (na een hoop gezeur want de arts wilde niet meewerken) begonnen met injecties. Jouw waarde van 80 is erg laag hoor!
    Startdosering is minimaal 6 weken lang 2 x per week en daarna zeker niet meteen naar 1 x per 2 mnd, maar langzaamaan afbouwen. Ik zat inmiddels op 1 x per 2 weken maar toen ik zwanger raakte moest ik weer terug naar 1 x per week. Dit de hele zwangerschap en na de bevalling weer langzaamaan afbouwen. Eigenlijk mag er niet gestopt worden met injecteren want je hebt niet zomaar een tekort, mits je streng vegetarier bent ofzo.

Lees eens wat op de site van stichting b12 tekort op het forum, daar kun je veel info vandaan halen!

12. romygizmo

romygizmo Actief lid

19 feb 2010
    401
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik bleek een B12 van 195 te hebben bij 32 wk zwangerschap, terwijl aan het begin vd zwangerschap de waarde 495 was. Ik gebruikte tot die tijd wel B12 smelttabs en was er maar mee gestopt, omdat ik dacht voldoende B12 binnen te krijgen dmv een multivitamine voor zwangeren.
    Kan een baby zoveel B12 ontrekken aan je lichaam in korte tijd?
    Ik ben maar weer begonnen met B12 smelttabs. Die heb ik vorig jaar ook een periode gebruikt ivm neurologische klachten. (tintelingen, spiertrekkingen)

Deel Deze Pagina