Naar de kinderboerderij geweest...kan het kwaad?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lamode, 12 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Hoi danes,
    Gisteren ben ik met de jongste naar de kinderboerderij geweest.
    Ik heb een lammetje en paard geaaid. Ook heb ik in de stal gestaan van de konijnen en lammetjes.

Nu zei mijn buurvrouw dat ik dit niet had moeten doen ivm ziektes van de dieren die ik kan overdragen op de kleine. Ik maak me nu zorgen en vraag me af wat ik hier nu mee moet?
    Heb toen we naar huis gingen allebei onze handen gewassen en kleding in de was gegooid.

Baal dat ik er niet bij heb stil gestaan.
    Kan iemand me advies geven?

Liefs Lamode

2. Meisje@12345

Meisje@12345 Fanatiek lid

19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Ja de meningen zijn volgens mij heel wisselend.
    Zelf aan de vk gevraagd en die vertelde dat het geen kwaad kan, als je idd maar je handen wassen als je gaat.

Ik ga regelmatig naar de kinderboerderij, ook nu ik zwanger ben.

3. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    @) Liesje, ik heb op internet gekeken en daar staat weer bij dat het alleen schade kan als je meehelpt met verlossen en in aanraking komt met het vruchtwater.
    Maar goed, dat is bij mij niet van toepassing. Voel me gewoon heel dom nu!

Ik ga kijken of ik de VK vandaag even kan bellen.

4. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    Ik denk zelf dat als je gewoon je handen wast, je prima naar de kinderboerderij kan. Ik heb dat tenminste wel gewoon gedaan tijdens de zwangerschap en ook wat diertjes geaaid (geitjes inderdaad).

5. Monijari

Monijari Actief lid

27 sep 2014
    307
    3
    18
    Ook ik ga regelmatig naar de kinderboerderij. Ook nu ik zwanger ben. Ik was mijn handen na die tijd en zorg dat ik hierna nog met een vochtig doekje napoets. Ik ben van mening dat als je al vaak gaat je lichaam echt wel wat antistoffen heeft opgebouwd. Mits je natuurlijk ook je handen e.d. was na aaien. Wel kies ik ervoor om zelf geen dieren te aaien en bij de vogels (en kippen) uit de buurt te blijven.

Maar goed, mijn zoon aait ze wel en zijn hand heb ik hierna ook gewoon vast ;)

Ik zie altijd genoeg zwangeren ook bij de kinderboerderij en denk dan ook: moet ik niet meer met mijn zoon gaan, die het zo leuk vindt, omdat ik zwanger ben?

Voel je niet schuldig joh!

6. KJM

KJM Lid

9 feb 2017
    31
    0
    6
    Oh lieverd, ik had laatst ook gepost hierover. Ik was helemaal in paniek, had allemaal paniekaanvallen gehad etc.. Nu net gebeld voor de bloeduitslag van o.a. Toxoplasmose (wat je kunt krijgen van lammetjes aaien). ALLES WAS GOED! En ik was echt lang bij die lammetjes geweest, in het hok en had ze geaaid. Pas thuis me handen gewassen. Maak je dus geen zorgen! Het is echt allemaal goed. Ben trouwens de meiden op dit forum zooo dankbaar voor alle gerustellende berichten die ik kreeg! Toppers! :)

7. manaolana

manaolana Niet meer actief

Zo werkt het natuurlijk niet met toxoplasmose... want dat is waar het om gaat. Dat heb je gehad of niet. Je kunt je laten testen op antistoffen maar je wilt uiteraard niet het risico lopen dat je het nog nooit hebt gehad en het wel oploopt tijdens je zwangerschap.

Maar verder ben ik het wel met je eens dat het wel losloopt. Mijn VK raad specifiek aan om tijdens lammertijd de lammetjes en geitjes en hun hokken te vermijden, gewoon voor de zekerheid, maar zegt dat je verder gewoon naar de kinderboerderij kunt. En als je toch een keer een lammetje aait is er nog geen man overboord.. Zorg inderdaad gewoon voor goede hygiene!

8. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
  9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik vind het gek dat vk's zeggen dat het geen probleem is... hier hangen echt overal bordjes, zwangeren mogen geen enkele stal in etc. En nu met de ophokplicht voor pluimvee nog weer meer bordjes ;) De kans dat je iets oploopt is misschien niet groot, maar de gevolgen kunnen echt enorm zijn. Dat heeft niks te maken met bv 'dan kun je net zo goed helemaal niet meer naar buiten gaan!', het is gewoon in het lammerseizoen zeer onverstandig om naar een kb te gaan (tenzij je dus echt de lammerstal kan vermijden).

10. Mss86

Mss86 Fanatiek lid

24 nov 2015
    1.018
    157
    63
    Het kan echt geen kwaad hoor!! Dat zou betekenen dat elke zwangere vrouw geen huisdieren etc. mag hebben.. Bovendien zou elke dierenarts(assistente) of dierenverzorgster haar werk dan ook niet meer mogen doen. Ik ben tijdens mijn zwangerschap dagelijks met dieren in aanraking geweest. Zolang je niet met blote handen in contact komt met uitwerpselen en niet meehelpt met het lammeren is er niks aan de hand..

11. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Maar dat is niet helemaal waar. Het gaat niet over huisdieren, het gaat over lammeren, geiten en schapen. Die heb je niet standaard als huisdier.

Dit is wat ze erover zeggen vanuit de kinderboerderijen zelf dus persoonlijk zou ik het gewoon even niet doen;
    Zwangere vrouwen - Vereniging Samenwerkende Kinderboerderijen Nederland

Je bent er nu al geweest, dit verander je niet meer. Zou me er dus niets te druk om maken maar even in de gaten houden of je ergens last van krijgt. Verder is de kans klein dat je iets oploopt maar, wel aanwezig.

Zoals je zegt; je hebt je handen gewassen en je kleding in de was gegooid. Dan heb je alles gedaan wat kan en waardoor je de kans enorm hebt beperkt.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Huisdieren hebben hier helemaal niets mee te maken, het gaat echt om de kinderboerderij en de lammeren.

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het advies voor bv veeartsen is ook níet te helpen bij het lammeren tijdens een zwangerschap.

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik denk ook dat het wel meevalt hoor. Een familielid is dierenarts en zij is bij haar drie zwangerschappen gewoon door blijven werken. Heeft ook geiten en schapen behandeld, maar niet geholpen bij het lammeren.

Je wordt hier automatisch getest op antistoffen voor toxoplasmose. Ik heb die niet en ben dus wat voorzichtiger met het bereiden van voedsel en hygiene.

15. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Hoi dames
    Bedankt voor alle reacties! Heb de VK gebeld vanmiddag en die gaf aan dat het geen kwaad kan om naar de kinderboerderij te gaan.
    Zolang ik mijn handen maar was voordat ik ga eten of voedsel bereid.

Aangegeven dat ik had gelezen dat het kwaad kon als zwangere om lammetjes te aaien, hier was ze het niet mee eens en gaf aan me niet zo druk te maken. Was wel gerust gesteld moet ik bekennen.

Deel Deze Pagina