Zwanger raken met Colitus Ulseras!

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Tutsje, 5 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tutsje

Tutsje Bekend lid

5 okt 2009
    603
    0
    0
    Friesland
    Hallo Allemaal,

Het lijkt me gezellig om met meiden te "kletsen" die proberen zwanger te raken die colitus ulserosa hebben of die al zwanger zijn.

Even over mezelf: Ik ben in April 2009 getrouwd en sinds januari 2008 weet ik dat ik Colitus Ulsera heb dus ik ben nog druk met de doktoren bezig om erachter te komen wat voor medicijnen bij mij werken. Op dit moment gebruik ik Salofalk en Entocort. Sinds september ben ik gestopt met de pil.

Hoop dat er meer zijn die of zwanger zijn met colitus of die zwanger willen worden.

Tot horens ;)

2. Annemarie1981

4 aug 2009
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Wat toevallig, ik wou net gaan kijken of hier al een topic over was, en anders wou ik die openen!

Ik ben 27 en weet sinds een week dat ik zwanger ben (ik zit nu op 6 weken en 3 dagen). Ik weet sinds september 2006 dat ik colitis heb en gebruik momenteel alleen salofalk. In het begin heb ik me nog wel afgevraagd of je met colitis wel makkelijk zwanger kunt worden, maar aangezien het bij ons in de eerste ronde raak was, is dat dus gelukkig geen probleem :). De colitis is al een paar maanden rustig, maar sinds een paar dagen begin het toch weer een beetje op te spelen. Ik vraag me af of dit te maken heeft met de zwangerschap, maar het kan ook komen omdat ik nogal druk ben geweest de laatste tijd. We hebben namelijk vorige maand een huis gekocht en daar moet nogal veel voor geregeld worden... Ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft?!

Gr. Annemarie

3. Jootje33

Jootje33 Actief lid

7 mei 2006
    415
    1
    0
    Hoi meiden,

Ik heb zelf al meer dan 10 jaar CU en ik heb een zoontje van 2 jaar en momenteel zijn we druk bezig voor een 2e.
    Bij mijn 1e zwangerschap heb ik ook medicijnen gebruikt. Ik kreeg toen ik 5/6 weken zwanger was een hele zware opvlamming van de CU en heb ik ong. 3 weken prednison gebruikt. Ik kan zelf niet zonder medicijnen dus ook niet als ik zwanger ben maar dat hoeft geen probleem te zijn. Als je maar onder controle blijft.

Groetjes Jootje

4. Tutsje

Tutsje Bekend lid

5 okt 2009
    603
    0
    0
    Friesland
    Welkom!

Ten eerste Annemarie gefeliciteerd met jullie zwangerschap. Dus jullie zijn gestopt met de pil en toen was heet eigenlijk gelijk raak? En slikte je toen ook alleen Salofalk of ook andere medicijnen?

Jootje heeft het lang geduurd toen je zwanger was van je eerste kindje? en zijn jullie allang bezig voor de 2e?

Groetjes

5. Jootje33

Jootje33 Actief lid

7 mei 2006
    415
    1
    0
    Ik weet eigenlijk niet meer precies hoe lang het bij de 1e heeft geduurd, ik heb het toen niet bijgehouden.

we zitten nu voor de 2e in de 2e ronde maar ik ben al 36 dus het zal wel even duren.

Ik zie dat je uit Friesland komt, uit welk gedeelte?
    Ik kom uit het zuidwesten van Friesland.

6. Tutsje

Tutsje Bekend lid

5 okt 2009
    603
    0
    0
    Friesland
    Ik kom ook uit het zuidwesten van Friesland.

Gebruik je op ddit moment ook medicijnen? En zo ja, welke? En de CU rustig?

7. Jootje33

Jootje33 Actief lid

7 mei 2006
    415
    1
    0
    Kun je een tipje van de sluier oplichten waar je ongeveer vandaan komt?

ik gebruik 2x daags 2 salofalktabletten en heb ook nog salofalk klysma's. Verder is het wel redelijk onder controle.

8. Annemarie1981

4 aug 2009
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Bedankt! Ik ben eind juni gestopt met de pil en twee maanden later zijn we het gaan proberen. We zijn toen in de eerste ronde zwanger geworden! :D. Ik slik al sinds 2006 Salofalk. Ik gebruik sinds het begin 3 zakjes granustix per dag en sinds een jaar ook de klysma's. Ik zit nu op 1 per dag, maar als het nu rustig wordt en blijft kan ik naar om de dag of misschien zelfs minder.

Mij was inderdaad ook verteld door de internist dat medicijnen geen kwaad kunnen, met name medicijnen als Salofalk die in je darmen uiteen vallen. Ik hoop dat ik tijdens de zwangerschap voldoende heb aan de Salofalk, maar als dat niet zo is, stap ik over op iets anders. De internist zei dat het het belangrijkste is als de moeder gezond is, dus daar moet ik dan maar voor zorgen! :).

Jootje: heb je buiten de opvlamming in week 5/6 nog problemen ondervonden tijdens je zwangerschap? En mocht je gewoon thuis bevallen?

Succes allebei met zwanger worden! Hopelijk is het snel raak!

Annemarie

9. Tutsje

Tutsje Bekend lid

5 okt 2009
    603
    0
    0
    Friesland
    Annemarie gebuik je die klysma's dagelijks of eens in de zoveel dagen. Ik heb nu een klysma kuur maar ik vind het altijd zo verschrikkelijk maar het helpt wel ;)

Jootje in woon in de buurt van Sneek. Mooi dat je de ziekte nu ff rustig is, bij mij gelukkig ook maar dat komt omdat ik net (2,5 week geleden) weer een scopie gehad en weer nieuwe medicatie heb gekregen, hopen dat het nu ook rustig blijft.

Groetjes

10. Jootje33

Jootje33 Actief lid

7 mei 2006
    415
    1
    0
    @annemarie ik heb na de opvlamming eigenlijk geen last meer gehad maar ik ben wel in het ziekenhuis bevallen.
    Mocht het lukken dat ik zwanger raak van een 2e moet ik weer in het ziekenhuis bevallen (ik heb een keizersnede gehad)

@tutsje ik woon ong. 25 km van jou af richting de nop.
    Die Entocort die jij gebruikt zijn dat ook klysma's
    Sta jij onder controle in Sneek (ik wel)

11. Tutsje

Tutsje Bekend lid

5 okt 2009
    603
    0
    0
    Friesland
    Ik gebruik op dit moment Entocort Klysma (moest in totaal 4 weken nu gelukkig nog 2 weken te gaan) en ik heb ook de Entocort Capsules, daarnaast gebruik ik ook nog Salofalk. Moet begin november weer naar dr. Van der Neut (ziekenhuis in Sneek) en dan bekijken we of ik deze medicijnen hou of in mindere mate meot gaan gebruiken.

Heb ook gelezen dat je Entocort niet langer dan 3 maanden moet gebruiken, weten jullie daar iets meer van misschien?!

12. Jootje33

Jootje33 Actief lid

7 mei 2006
    415
    1
    0
    nee ik heb geen idee hoelang je die mag gebruiken.

ik moet zelf ook weer in oktober voor controle (verkuyl).
    De plannen waren om de medicijnen te verhogen maar dat wil ik liever niet

13. Annemarie1981

4 aug 2009
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

@Tutsje: Die klysma's gebruik ik nu even elke dag. In het begin vond ik het ook verschrikkelijk (heb ze zelf mee moeten sjouwen op m'n huwelijksreis...:(), maar inmiddels ben ik er aan gewend. Ik gebruik ze nu een jaar, maar niet het hele jaar door elke dag. Op een gegeven moment zat ik op om de twee dagen, maar dat bleek toch iets te veel van het goede. Inmiddels zit ik dus weer op elke dag, maar op 18 nov moet ik weer op controle en dan verwacht ik weer naar om de dag te gaan. Hoop voor je dat je er snel vanaf bent, want zonder is wel leuker :).

@Jootje33: lag het aan de Colitis dat je in het ziekenhuis moest bevallen of had dit een andere oorzaak?

14. Miranda

Miranda Bekend lid

6 jun 2005
    627
    0
    0
    Verpleegkundige in ouderen psychiatrie
    Gelderland
    Bij mij is pas na de bevalling CU geconstateerd ik was altijd al aan het rommelen met ontlasting maar toen ik 18 weken zwanger was vlamde het enorm op. maar moest eerst wachten tot ik bevallen was eer ze onderzoeken konden doen. in mei 2006 is mijn zoontje geboren en daarna ben ik begonnen met medicatie slikte eerst twee verschillende middelen maar inmiddels alleen pentasa hier doe ik het goed op maar zodra ik stop krijg ik weer last van mijn darmen. in het begin moest ik er ook metamusil bij gebruiken om alles te binden maar dat heb ik nu niet meer nodig. Ook tegen mij hebben ze gezegd dat wanneer ik wee r zwanger wilde worden dat ik deze medicatie dan gewoon mocht gebruiken.

15. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik heb ook CU, sinds februari 2007. Ik gebruik nu Salofalk (geen pillen maar van die korreltjes) en Sulfasalazin tegen CU-gerelateerde reuma. Ik ben een tijdje heel ziek geweest na de bevalling van m'n eerste. Zo ziek dat m'n cyclus pas weer na 136 dagen op gang kwam.
    Mijn zoontje is bijna 1 en we zijn nu bezig voor de tweede. Hoop dat ik snel weer zwanger ben.

16. Jootje33

Jootje33 Actief lid

7 mei 2006
    415
    1
    0
    Ja de verloskundigen vonden het beter dat ik onder controle bleef in het ziekenhuis

17. Tutsje

Tutsje Bekend lid

5 okt 2009
    603
    0
    0
    Friesland
    @ Annemarie: Ik vind het nadeel van de klysma's dat ik dan niet samen met mijn man op bed kan. Hoe doen jullie dat eigenlijk als jullie willen klussen? Of doen jullie dat gewoon in het weekend overdag :p
    Ik hoop ook dat ik na nog 2 weken klysma's erook vanaf ben maar ik moet wel eerlijk bekennen dat de klysma's mij altijd heel goed helpen als mijn ontsteking ontvlamt, dat is het vaak binnen een week weer rustig en zoel ik me stukken beter!

Wanneer zijn jullie allemaal eigenlijk gestopt met de pil?

Liefs..

18. Jootje33

Jootje33 Actief lid

7 mei 2006
    415
    1
    0
    ik heb 13 augustus mijn spiraaltje laten verwijderen

19. Jetjuh

Jetjuh Actief lid

12 sep 2009
    135
    0
    0
    Hoi,

toen ik zwanger was van mijn dochtertje kreeg ik vreselijke last van mijn darmen. Huisarts stuurde me met allerlei middeltjes naar huis en pas toen mijn dochter 1 was ben ik voor onderzoeken naar het ziekenhuis gestuurd. Tijdens de colonscopie zagen ze direct al dat het colitis was. Eerst heb ik de salofalk clysma's gebruikt en na een paar maanden (ik vond het zo'n gedoe) mocht ik overgaan op de korreltjes van Salofalk. Nou, dat is perfect hoor! Iedere dag drie zakjes slikken. Verder gaat het prima!

Wij willen ook graag een tweede kindje. Had ook begrepen dat je deze medicijnen door mag gebruiken. Gelukkig maar, want ik heb me de vorige keer tijdens de zwangerschap zooooo ziek gevoeld!!

Groetjes,
    Henriƫt

20. Jootje33

Jootje33 Actief lid

7 mei 2006
    415
    1
    0
    Hoi Henriet,

Hoe oud is je dochterje nu?
    En zijn jullie al lang bezig.
    Hopelijk is het snel raak voor ons allemaal.

Deel Deze Pagina