Voeding baby 9 maanden (12kg)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kellieee, 25 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kellieee

Kellieee Actief lid

18 jan 2014
    306
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zit een beetje te tobben met de voeding van mijn zoontje. Hij krijgt nu dit:

07.00 fles 180+6
    08.30 boterham + fruit + diksap
    11.30 boterham + fles 180+6
    14.00 tussendoortje + diksap
    16.00 groente + toetje + diksap
    18.30 fles 210+7

Hij wordt nu een aantal keer per nacht wakker. Dit heb ik eerder meegemaakt en toen ben ik begonnen met een extra boterham en een toetje na t avondeten en dit werkte. Nu vraag ik mij af, moet hij nu nóg meer eten? Even ter info: hij weegt 12kg (goed in verhouding dus het is nornaal ;) ) en hij is extreem beweeglijk en energiek.

Dit vraag ik trouwens omdat ik bang ben hem te overvoeden.. Ik kan het natuurlijk gewoon proberen om hem meer te geven, maar misschien zijn hier wel mama's die mij tips kunnen geven :)

2. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Ik zou aardappelen/rijst/pasta bij de groenten gaan grvrn

3. yoshi

yoshi Actief lid

12 aug 2015
    362
    45
    28
    Er inderdaad een hele maaltijd van maken.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Dat hij s nachts wakker wordt heeft niet per se met honger te maken hoor, kan ook een stuk in de ontwikkeling zijn.
    Als groenten idd alleen groenten is zou ik daar een hele maaltijd van maken en s avonds minder melk geven. Je geeft nl heel veel dus het kan ook zijn dat hij buikpijn krijgt s nachts als alles verteert.

Heeft verder weinig met je vraag te maken, maar op deze leeftijd zou ik alleen nog water of thee geven ipv sap.

5. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Inderdaad mooi moment om met een hele maaltijd te beginnen. Is ook makkelijk voor jullie, dan kan hij meeeten. Maar dat ze af en toe 's nachts wakker worden is ook heel normaal. Dus dat hoeft niet van de honger te zijn.
    Keuze voor wel of geen diksap vind ik trouwens aan iedereen zelfl, maar ik vind persoonlijk 3bekers best veel. Drinken jullie wel eens thee? Dat kan namelijk makkelijk een van de bekers vervangen (favorieten hier zijn muntthee, marokkaanse thee, rooibos en earl grey. De laatste waarschijnlijk omdat ik die graag drink ;) ). Hoeft niet natuurlijk en misschien lust hij het wel helemaal niet!

6. Kellieee

Kellieee Actief lid

18 jan 2014
    306
    0
    16
    NULL
    NULL
    Met groenten bedoel ik inderdaad gewoon zo'n potje, daar zit ook alles in ;) ik heb ooit eens de tip gekregen om hem niet meer uit een potje te geven, maar met ons mee te laten eten, dan kan hij meer krijgen. Maar ik vraag me af hoe ik dat dan moet doen met het vlees.

7. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    mijn mannetje is 8 maanden (en ook een flinke kerel, rond de 10,5 kg) en wij gaan nu over naar het volgende schema:

6.30 180/6
    7.00 boterham
    9.30 fruit, water
    11.30 boterham + 180/6
    14.30 yoghurt, water
    17.30 avond maaltijd, ca 300 gram
    19.00 papfles 210/7

Ik maak de avond hap zelf, dan stoom of kook ik veel groente en wat aardappels, of ik kook rijst/couscous/pasta erbij en een klein beetje vlees/vis (ook gestoomd), of een klein blokje roomboter of wat olijfolie om het smeuig te maken, ik maak het dus ook wel fijn met een staafmixer.
    De hoeveelheid die ik geef is meer dan een standaard potje, maar met 1 potje is mijn kereltje niet tevreden.
    Oja en echt met de pot mee dat gaat bijna nog niet of je moet voordat je zout/scherpe kruiden toevoegd er wat uit halen en aan je kindje geven.

het kan zijn dat je kind inderdaad in zijn "8maanden" sprongetje zit. dus door zijn ontwikkeling nu snachts wat meer in de weer is.

Verder zou ik op deze leeftijd geen diksap geven, heeft naar mijn idee geen toegevoegde waarde, behalve dat het zoet is, maar misschien drinkt jou kindje anders moeilijk water enzo dus dat is je eigen keuze.

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik zou zeker gewoon vers eten geven, dat vult veel beter dan een potje. Potjes werden hier alleen gebruikt als we weggingen of als ik avonddienst had.
    Vlees is nog geen noodzaak, dus daar kan je gewoon mee gaan oefenen.
    Groente en aardappel grof door elkaar heen geprakt en dan als je zacht vlees eet hem er wat van mee laten eten. Hier ging een hamburgertje of wat gehakt al snel goed hoor.
    Oh en als mijn zoontje op die leeftijd eens een potje at, dan kreeg hij al de 12+ potjes, daar zit meer in. Aan de 8+ had hij zeker weten niet genoeg.

9. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Geen potjes. Gewoon vers met jullie mee laten eten. Vlees hoeft niet, mag wel. Op die leeftijd deed ik de hele handel in de blender en maalde het, overigens steeds grover zodat ze wel met stukjes at.
    Anders gewoon het vlees heel klein snijden en door de groente doen ...

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Met zo'n potje zou mijn dochter op die leeftijd nooit genoeg gehad hebben. Ik zou vers koken, en dan zoveel laten eten als hij wilt. Vers vult beter, stukjes vullen beter dan lopend... Je kan mee met jullie laten eten, maar je kan ook snel diepvriesgroenten koken of stomen en apart geven als dat beter lukt.

11. Kellieee

Kellieee Actief lid

18 jan 2014
    306
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn dochter was (en is) een hele slechte eter dus had aan een half potje genoeg. Vandaar dat ik met mn zoon ook met potjes ben begonnen. Maar vers is inderdaad een beter idee. In de blender werkt niet hier maar hij heeft al 8 tanden dus gewoon prakken met een vork kan ook wel. Bedankt voor alle tips.

Wat betreft de diksap.. Het is er een beetje ingeslopen.. Eerst kreeg hij het af en toe, nu eigenlijk bijna altijd. Behalve als ik hem s nachts iets te drinken geef dan krijgt hij water. Kan hem dus overdag net zo goed water geven :)

12. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Ik zou idd ook meer water of theïne vrije thee geven ipv diksap.

Smorgens zou je ook kunnen beginnen met een boterham + halve fles of pap en dan wat later fruit. Dan heeft ie een betere bodem om de dag te beginnen;)
    En tussen de middag wellicht 1,5 of 2 boterhammen en een halve fles.

En idd avondeten proberen vers te maken. op die leeftijd prakte ik alles een beetje door elkaar. Vlees mee stomen of bakken. Gehakt en kip oa ging prima. Ik gaf toen nog niet elke dag vlees, zo'n 3x per week.

13. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Diksap zou ik afschrappen.
    Waarom??! Mijn kinderen weten niet eens wat dat is..

Hier 9 mnd 9 kg-74cm 0/+1lijn. Ze eet veel vind ik en ook niet bepaald dun maar ze eet gezond

07.30 210cc neocate
    10.00 fruit
    12.00 een boterham met boter en water
    16.00 fruit
    18.00 met pot mee gezond en water
    19.00 fles 120cc

14. suethatsme

suethatsme Actief lid

25 aug 2014
    414
    339
    63
    Vrouw
    je moet natuurlijk wel meenemen dat je kind behoorlijk groot is! (ik bedoel, mijn zoon is 1 en weegt 10 kilo). dus hij mag best wat grotere porties van (gezonde!) voeding dan andere kinderen van 9 maanden.

dus dan mag hij ook best een behoorlijk maaltijd hebben 's avonds en zo'n potje is dan eigenlijk zoiezo al niet genoeg (200 gram zijn ze op die leeftijd he?) en als je gaat kijken op de ingredienten dan zit er nog best veel water enzo bij, dus eigenlijk eet hij minder dan 200 gram.
    ik zou inderdaad hem mee laten eten met jullie en dan beginnen met 100 gram groente en 100 gram aardappels/pasta/rijst en de andere dag 100 gram groente en 80 gram aardappels en 20 gram vlees. als dat goed gaat kan je het opvoeren richting totaal 250 gram.
    rond de 9 maanden kookte of stoomde ik het vlees altijd even, gewoon stukjes kip of rund in een beetje water koken. als dat goed gaat kan je ook gebakken vlees proberen.
    rond de 9 maanden pureerde ik de hele handel nog, maar wel met stukjes er nog in (dus niet helemaal tot moes).
    nu is mijn zoon 1 jaar en hij eet inmiddels gewoon helemaal mee met de pot. hij krijgt het eerst grof (dus gewoon hele wortels en stukjes vlees) en als hij het dan zat is dan maak ik wat er over is klein in de keukenmachine en lepel ik dat naar binnen. we doen nu nog steeds in totaal 200 gram, maar ik ga dat nu rustig aan opvoeren.

ik wilde trouwens ook nog wel even opmerken zoals hierboven dat het je eigen keuze is, maar dat ik ook 3x per dag diksap heel veel vind. wij geven het 1 keer per dag, en de rest van de dag water.

15. suethatsme

suethatsme Actief lid

25 aug 2014
    414
    339
    63
    Vrouw
    en wat tijden betreft, je zoontje zou ook nog wakker kunnen worden omdat zijn systeem nu gewend is best vaak een voeding te krijgen, er zit vaak maar 2 of 2.5 uur tussen. elke keer krijgt zijn bloedsuiker weer een piek en 's nachts zegt zijn systeem: waar blijft mijn volgende piek!

je kunt er daarom ook aan gaan werken wat meer tijd tussen de voedingen te doen.

ik deed het rond de 9 maanden zo:
    7.00 uur papfles
    10.00 fruit met water, dan slapen
    12-13 u (afhankelijk van wakker worden): boterham + fles
    15-16 uur (3 uur later dan lunch): snack met diksap
    18u avondmaaltijd + fles
    22u (pap)fles (we zaten rond 10 maanden met af en toe nog een late voeding, hij is er rond die tijd mee gestopt)

16. Veera

Veera Niet meer actief

Diksap vult meer dan water dus snap niet waarom je dat zou schrappen wat de honger betreft.
    Een boterham en tussendoortje extra en je bent er ook wel hoor. ;) niet te moeilijk denken

17. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Gewoon overgaan op vers en 2 van de bekers diksap vervangen voor water zou ik zeggen. Je hoeft het echt niet helemaal weg te laten hoor, dat is gewoon een keuze die je maakt. En af en toe potjes is ook helemaak niet erg. Maar je kunt ook heel makkelijk vers invriezen. Als wij bijv pizza eten, krijgt onze dochter een portie pasta uit de vriezer. Makkelijk en gezond. Het is alleen een ander ritme dat je krijgt,dus wel even wennen

Deel Deze Pagina