Hallo dames, *moderators - het topic staat ook bij de verloskundige alleen die kon er geen verklaring voor vinden. Ik hoop hierbij iemand te vinden die hetzelfde had of er meer van weet* Ik heb een vraag over de duur van mijn zwangerschap. Dit is mijn verhaal: Ik weet door middel van temperaturen en ovulatietesten precies wanneer mijn eisprong is geweest. Het kaartje staat ook nog in mijn album. Daarvandaan gerekend zou ik uitgerekend zijn op 7 juli 2009. Ik heb naar mijn gevoel een vroege innesteling gehad, ik weet niet of dat invloed heeft op de ontwikkeling van ons kindje. Met 8 weken en 5 dagen heb ik een echo gehad. Hier kwam uit dat mijn uitgerekende datum 3 juli 2009 zou zijn. Ok, ik dacht misschien door de vroege innesteling (heb daar verder niet zoveel verstand van). Nou had ik gisteren de 12 weken echo en daar is mijn uitgerekende datum alweer bijgesteld naar 29 juni 2009. In totaal ben ik dus 8 dagen langer zwanger dan mijn eisprong doet aangeven. Maar mijn eisprong zou onmogelijk 8 dagen eerder geweest zijn, mede door de templijst en ovutesten, maar ook omdat ik toen nog ongesteld was (dag 4 vd cyclus) en wij geen gemeenschap hebben tijdens de ongesteldheid. Dus dan had ik onmogelijk zwanger kunnen zijn. We hebben trouwens alleen gemeenschap gehad rond de eisprong en toen dagelijks.. Qua ontwikkeling van de baby klopt de datum die ze nu hebben vastgesteld wel. Dat heeft de echoscopiste nog extra bekeken omdat ik dus zei dat ik precies wist wanneer ik mijn eisprong had. Wat kan hier de reden van zijn? Is er iemand die dat weet of iemand die hetzelfde heeft meegemaakt? Liefs
Bij mij was het juist zo dat de vk aangaf dat ik minder lang zwanger was, maar omdat dit wel 10 dagen scheelde met het moment dat ik volgens de ovulatietest was bevrucht, is dit met de 20 weken echo alsnog bijgesteld. Hij liep namelijk op alles 2 weken voor. (schedel, buik armen benen alles wat gecontroleerd werd) ik denk dat als jij inderdaad minder ver zwanger bent zoals je (naar mijn idee) zelf vermoedt omdat je een ovulatietest hebt gedaan, dan kan dit worden bijgesteld bij de 20 weken echo.
Ik ben juist 8 dagen verder dan de ovulatietest en temperatuur doet zeggen. De echoscopiste heeft er extra naar gekeken, maar het kindje is echt qua ontwikkeling nu 12 weken en 2 dagen. Terwijl ik niet 8 dagen eerder bevrucht kon zijn. Het is dus eigenlijk zo dat het kindje te snel ontwikkeld in vergelijking met mijn eisprong. Want heb zeer zeker mijn eisprong op die dag gehad. 14 oktober om precies te zijn. Kan dit ook nog bijgesteld worden? Want omdat het vroeg is, is deze datum als uitgerekende datum ingesteld.
Ik weet alleen dat ze tellen vaaf je eerste dag van je laatste menstruatie dus dat zou een rede kunnen zijn dat je langer bent dan je denkt.
Nope ze tellen vanaf 2 weken voor je eisprong. Bij een normale cyclus van 28 dagen is dat de eerste dag van de laatste menstruatie. Heb je geen exacte cyclus van 28 dagen gehad dan kan er iets verschil in zitten bij de echo. Alleen omdat ik een kortere cyclus zou hebben zou ik, als ze de eerste dag van de laatste menstruatie rekenen, mijn uitgerekende datum op 11 juli 2009.. Dus dan zou het zelfs 12 dagen schelen. Maar als je weet wanneer je eisprong is geweest dan is het altijd 2 weken voor je eisprong. En dan zou er niet meer geschoven hoeven worden zoals bij mij nu wel gebeurd.. En dat 2 keer achter elkaar. De enige conclusie die ik kan trekken, is dat ons kindje sneller ontwikkeld dan 'normaal' is. Tenminste wel de afgelopen 3 maanden.
heb weleens gehoord dat zaadjes tot 7 dagen in leven konden blijven en al op de plek zijn waar het eitje komt.. ook van iemand wie eerder bevrucht was als theoretisch niet mogelijk is...
Ik weet 100% zeker dat mijn eisprong niet eerder is geweest. En als hij dat wel was, wij hebben alleen gemeenschap gehad rond de eisprong.. Dus dan valt er ook niks te overleven he Dus als de eisprong eerder was.. was ik onmogelijk zwanger.. Want mij kan je niet wijs maken dat die zaadjes ook nog je menstruatie overleven.. en dan zeker langer dan een week nog overleven (menstruatie tussendoor). En dan zou ik EN valse temp gehad hebben EN valse ovulatietest EN zou ik gek worden als ze mij vertelde dat ik mijn eisprong (die ik heeeel duidelijk voel al maaaanden) die ik voelde niet mijn eisprong was geweest. Dus ja, maar ik neem aan dat hier dus ook niemand weet hoe dit kan?
Wat maakt het verder uit, je kindje komt toch wanneer het gaat komen. Je kindje is nu nog zo klein, dat als ze een stukje van 1 mm niet meenemen, dat dit gelijk 3 dagen kan verschillen. Ik zou volgens mijn eisprong (ovulatietest) op 7 februari uitgerekend zijn, maar met de termijnecho kwamen ze op 4 februari uit en nu loopt de tweeling ongeveer 2 weken voor qua groei. Het ene kindje groeit gewoon sneller als de ander en de metingen van een echo zijn niet echt helemaal nauwkeuring te noemen, een andere echoscopiste zou misschien op een andere datum uitkomen.
Een vroege innesteling en voor liggen op de ontwikkeling kan eigenlijk niet. Meestal gaat dit volgens een vrij algemeen schema. Het kan wel eens voorkomen dat het juist wat trager gaat, maar sneller niet. De zwangerschapsduur kan inderdaad heel afhankelijk zijn van de echo zelf. De echoscopiste hoeft de kruisjes maar een mm anders te zetten en dan kom je al op een andere zwangerschapsduur uit. Dit kan soms al snel een paar dagen tot een week schelen. Het kan best zijn dat dit met een latere echo weer rechtgetrokken wordt. En als je wat verder in je zwangerschap bent, is het allemaal ook wat beter te bepalen en op een echo te zien. Dus ik zou me er verder niet al te veel zorgen over maken.
Jippie: dus jij bedoelt dat het absoluut onmogelijk is dat sommige kindjes sneller groeien? Hier is echt het bewijs hoor. En ik denk niet dat je kan zeggen dat iets helemaal niet voorkomt. Als er kindjes zijn die iets langzamer ontwikkelen dan moet dat ook andersom kunnen. Geen enkel kindje is hetzelfde. Ik denk dat dat nu aan de hand is bij mijn kindje. En nee, het zegt niks dat weet ik.. Later in de zwangerschap kan het trager gaan waardoor ik alsnog rond de goede datum uit zou komen ofzo. Of niet, nou ja, ons kind zal zich niet vastpinnen aan die datum hoor. maar ik ben zeker overtuigd dat de ene wat sneller groeit dan de ander. En je kindje dus inderdaad (een bepaalde periode) voor kan liggen op groei. Zoals bij Sassie nu ook het geval is.
Apart zeg, ik heb geen idee hoe dat kan. Misschien dat hij met de 20 weken echo wel weer wat achter loopt en dat het dan wel weer klopt. Ik ben het eens met de meiden die zeggen dat als ze het kruisje al iets verzetten met de termijnecho dat dat dan gelijk al een paar dagen scheelt. Ik had dat ook met Gwen, niet met zoveel dagen als bij jou, maar dat scheelde ook 4 of 5 dagen met mijn eigen datum! Was in ene een paar dagen eerder uitgerekend terwijl ik toch echt aan het tempen was toen en precies wist wanneer ze was verwekt. Ze is ook op mijn datum geboren overigens haha, had ik toch een soort van gelijk Ik ben benieuwd wat er uit komt met de 20 weken echo.
Ja ik ben ook benieuwd naar de volgende echo. Wil graag ergens een geslachtsbepalingsecho laten maken met 16 weken, maar weet niet waar ze dat doen.. Hier in de buurt alleen maar vanaf 18 weken
Een echo voor de 12 weken is betrouwbaarder dan daarna, een ovulatietest zegt weinig omdat je nooit weet wanneer er een bevruchting is en wanneer het inestelt. Mijn eerste echo was geloof ik met 10 weken, ik liep 6 dagen achter maar omdat het binnen 1 week is houden ze gewoon de uitgerekende datum aan. Zo ook als je vooruit loopt binnen de week. Bij iets meer dan 12 weken kwam ik weer 5 dagen verder uit maar ze veranderen het niet omdat de eerste echo beter meetbaar is. ik zou gewoon de eerste echo aanhouden.
Ik heb hetzelfde meegemaakt gisteren. Ik weet ook precies wanneer ik mijn eisprong heb gehad. Bij de 12 wkn echo werd me verteld dat ik 6 dagen verder was. Ik blij, scheelt weer een week. Maar ik vroeg me wel af hoe dat zou kunnen en dacht ook dat we groot kind kregen. Nu ben ik gisteren bij mijn VK geweest en zij zette me 4 dagen terug. Ik heb drie verschillende datums gehad wanneer ik uitgerekend was. Ik vertrouw mijn VK maar en leg me er nu bij neer, zij heeft de ervaring toch?
De eerste echo was is 40 seconden gemaakt.. snel hartje kijken, meten (het kruisje stond IN het hoofdje) en afsluiten. Ik zei gelijk al die meting klopt niet ik ben NOG verder.. Dus ik hou de laatste echo aan.. Die is wel zorgvuldig gemaakt en extra goed berekend omdat ik had aangegeven dat ik wist wanneer mijn eisprong was en dat 8 dagen scheelde.. Dus heeft ze alles nog een keer extra berekend en goed gekeken. Volgens die echoscopiste moet de datum nu echt kloppen. @Wup: ik denk zeker dat mijn menstruatie een echte menstruatie was... Gewoon normale hoeveelheid met de nodige stolsels.. @Vonnie: ik denk inderdaad dat hier hetzelfde aan de hand is. De kleine zal vast een groeispurt gehad hebben, het zal wel weer rechttrekken. Ik houd wel deze datum aan omdat deze volgends de echoscopiste de betrouwbaarste is. En we zullen wel zien wat er gebeurd he.. Op naar de volgende echo
Maar toch is die voor de 12 weken betrouwbaarder, want na de 12 weken kunnen ze en groei spurtje hebben ik liep nml ook voor na de 12 weken en de vk vertelde mij dat het kwam omdat ze na de 12 weken niet even snel meer groeien. Maar als het maar 8 dagen scheelt reken je er 1 of 2 dagen vanaf want binnen 1 week stellen ze het meestal niet bij
Ik was op het moment van de echo 12 weken en 1 dag. ik denk echt niet dat die ene dag dat ik na de 12 weken zat zoveel verschil maakt hoor. Omdat de eerste echo totaal niet betrouwbaar was houd ik de laatste aan. Omdat mij is verteld dat deze goed betrouwbaar is. En trouwens, de termijn echo kun je tot 13 weken late maken. Als die ene week zooooo veel zou schelen dan hadden ze er 12 weken van gemaakt. Tot 13 weken kunnen ze een goede termijnberkening doen hebben ze mij gezegd.
Dan verschillen sommige vk's toch van mening denk ik! Maar dan hoef je je vraag ook niet te stellen, als je zo zeker bent van je zaak dat de laatste echo klopt! Maar goed de baby komt gewoon wanneer die zelf wil komen
De vraag ging ook niet of de laatste echo klopte hoor. Want had al uitgelegd dat het nu klopt want de echoscopiste had alles extra berekend. Dus dat wist ik wel.. Maar ik dacht dat als je exact wist wanneer je eisprong was het niet meer kon veranderen..