Hoi Allemaal, Wij zijn aan het nadenken over een soort van peet oom en peet tante. Dit willen wij vast laten leggen bij de notaris. Zijn er mensen met ervaring? Degene die wij dit willen vragen willen wij dan (hopelijk natuurlijk niet nodig) bij overlijden van twee van ons een bedrag achter laten die gebruikt kan worden voor onderhoud etc. Zijn mensen die weten of dit kan? Ik vind het best eng om dit te vragen. Hoe hebben jullie dit gevraagd? Nog tips bij het regelen van dit soort dingen? Alles is welkom. Ik ben benieuwd naar jullie reactie. Wij willen dit graag goed regelen. Maar dit is iets waar je eigenlijk helemaal niet mee bezig wilt zijn.
dan heb je het over voogdij, hier is wat informatie: Voogdij Als ouders wil je natuurlijk dat de zorg voor je kinderen goed geregeld is, mocht er iets met jullie (beiden) gebeuren. Via een testament kun je de voogdij over je kinderen regelen. Is er niets geregeld, dan wijst de kantonrechter een voogd aan. Wat is voogdij? Voert iemand anders dan de ouders het gezag over een minderjarig kind, dan wordt dat "voogdij" genoemd. Dat is meestal het geval als beide ouders zijn overleden. Een voogd wordt aangewezen bij testament of door de kantonrechter. In beide gevallen moet de beoogde voogd het voogdijschap wel aanvaarden. Leg je de voogdij niet vast in een testament, dan kan de kantonrechter iemand anders aanwijzen dan je in gedachten had. Het kiezen van een voogd Waarschijnlijk weet je wel wie er voor je kinderen zou moeten zorgen als er iets met jullie beiden gebeurt. Naaste familie of goede vrienden liggen het meest voor de hand. Belangrijke criteria kunnen zijn de manier van opvoeding, de gezinssituatie waarin de kinderen terechtkomen of de mate waarin de beoogde voogd financieel in staat is voor je kinderen te zorgen. Bespreek je wensen altijd goed met de beoogde voogd. Evalueer ook regelmatig of het vanwege veranderde omstandigheden misschien wenselijk is om een andere voogd aan te wijzen. De kosten van de opvoeding Aanvaardt iemand de voogdijschap over je kinderen, dan neemt hij of zij ook het levensonderhoud op zich. Dat betekent dat de voogd de kosten van de opvoeding van je kinderen zal betalen. Als je kind zelf inkomen heeft, bijvoorbeeld uit een wezenpensioen, of als je kind vermogen heeft, dan kan de voogd de kosten van de opvoeding onder voorwaarden hierop verhalen. Het vermogen van je kind Zijn beide ouders overleden, dan zullen de kinderen vaak beschikken over een flink vermogen. Bijvoorbeeld door de overwaarde op het huis of door de uitkering van levensverzekeringen. De voogd voert het bewind over dit vermogen. De voogd moet het vermogen als een "goed huisvader" beheren voor je kinderen. Hij of zij heeft toestemming van de kantonrechter nodig om bepaalde handelingen namens het kind te verrichten. De voogdijschap eindigt als je kind meerderjarig wordt. Op dat moment moet de voogd bij de kantonrechter rekening en verantwoording afleggen over het beheer van het vermogen.
Iedereen die 18 jaar of ouder is en niet onder curatele staat of aan een geestelijke stoornis lijdt, kan voogd worden
Het is een moeilijk onderwerp, je wilt er niet aan denken. Wij hebben wel peetoom en peettante geregeld, maar niet om deze reden. We moeten er eens goed over praten, ik vind wel dat je het aan je kind verplicht bent om het goed te regelen, mocht je beiden iets overkomen ... Groetjes, Nikki F
Wij hebben voor beide kinderen ook een voogd geregeld. We hebben dit bij de notaris vastgelegd. Hij kan je ook erg veel info geven over hoe je de financielle kant kan regelen. Het is alleen niet goedkoop, maar mocht er wat gebeuren is het voor de kinderen wel goed geregeld.
ik heb wel een voogd laten vastleggen (namelijk mijn zus).dat vond ik wel belangrijk.. het kosstte wel aardig wat maar dan weet ik dat de kleine in goede handen is mocht er iets gebeuren.
mijn man en ik willen ook een voogd aanstellen voor ons kindje, maar de persoon die we in gedachten hadden wordt het waarcshijnlijk niet, aangezien zij niet blij is met onze zwangerschap en haar man al helemaal niet(lang verhaal). wij moeten denk ik nu opnieuw bepalen hoe we dat gaan doen, maar wij gaan het wel degelijk regelen. gr tascha
Mag ik vragen wat zoiets ongeveer kost? Wij willen dit ook gaan regelen en ben eigenlijk benieuwd of het per notaris ook nog wat scheelt...... Groetjes
Ik weet niet wat het kost, maar weet wel dat het per notaris verschilt! Ga dus eerst goed zoeken en offertes opvragen voordat je een keuze in notaris maakt. Bij het kopen van ons huis moest de akte passeren, we wilden daarnaast een samenlevingscontract en testamenten. Alles uitgezet voor een offerte en sommige verschilden tot max 1000 eutjes van elkaar!
Wij hebben voor Lotte een peetoom en peettante voor de 'leuk' daarnaast hebben we iemand anders als voogd gevraagd alleen nog niet vast laten leggen bij de notaris. Ik heb destijds navraag gedaan bij een notaris in ons dorp en kreeg de volgende bedragen: Voogdijbenoeming 233 euro incl btw Testament, met als onderdeel voogdij 425 euro incl btw
WEndy dat is niet zoveel 233 eutjes! Ik had verwacht dat het meer zou zijn. Wij hebben van onze 'huis'notaris wel alle folders meegekregen alleen er nog niets mee gedaan. Op zich willen we het wel laten vastleggen, maar we hebben ook angst mensen dan voor het hoofd te stoten.
Dat viel mij ook behoorlijk mee terwijl we hier toch min of meer in de Randstad zitten en de tarieven daar vaak wat hoger zijn. Ik kan me je angst voorstellen, ik denk alleen dat mensen zich sowieso toch wel voor het hoofd gestoot voelen, of je het nou laat vastleggen of niet
Je kunt op www.goedkoopstenotaris.nl de goedkoopste vinden. Daar staan ook prijsindicaties. Wij hebben al wel iemand op het oog, maar ik vind het vervelend om te vragen. Klinkt misschien raar. Maar ben bang voor een nee. Daar is niet echt een aanleiding voor. De personen die wij in gedachten hebben, hebben het financieel niet al te breed. Ik vind het vervelend om ze met kosten op te zadelen. Ik wil vragen of het mogelijk is om hen een gedeelte te geven van de erfenis zodat zij dit kunnen gebruiken voor de kosten van studie etc. Maar dat moet ik nog uitzoeken. Hoe hebben jullie het je voogd gevraagd? Ben ik wel benieuwd naar. Groetjes Mariska