Beste dames, Onderstaand bericht heb ik ontvangen van de stichting OGBS, welke informatie verschaft over GBS ziekte, zwangerschap, bevalling en protocollen voor ziekenhuizen, verloskundigen en kraamverzorgende hoe te handelen. Ik zelf ben tijdens zwangerschap positief getest op GBS en moest met antibiotica bevallen. Alles goed gegaan en nu een heerlijk gezond ventje. Voor alle vrouwen die getest zijn hierop of vragen hebben hierover kunnen informatie krijgen via hun website. Groeten Jille Dit afgelopen jaar heeft u contact gezocht met de Stichting Ouders van Groep B Streptokokkenpatiënten waarschijnlijk omdat uw kind getroffen is door GBS of omdat u informatie heeft gevraagd over Groep B Streptokokken-ziekte. Wij hopen dat wij u toen naar tevredenheid hebben kunnen helpen. Wij vragen u nu echter aandacht voor het volgende. Dit afgelopen jaar is het 10 jaar geleden dat de Stichting OGBS is opgericht. Reden om eens stil te staan bij dit feit. In 10 jaar tijd hebben we al veel kunnen bereiken, mede dankzij de steun van onze liddonateurs. Zo is GBS op de kaart gezet en zijn een aantal onderzoeken over GBS gestart, o.a. naar restverschijnselen en een regionaal onderzoek met het standaard-testen van zwangeren op besmetting met GBS. Op de beurzen waar we jaarlijks komen en informatie geven over (O)GBS aan kraamverzorgenden en neonatologie-verpleegkundigen, merken we dat GBS helaas nog steeds voorkomt, maar dat verzorgenden steeds beter geïnformeerd zijn en veelal adequaat kunnen reageren. Inmiddels is een protocol vastgesteld (en alweer bijgesteld op onze site vindt u een link ernaar) voor gynaecologen en verloskundigen, over hoe te handelen bij verschijnselen die mogelijk op besmetting met GBS duiden of als er bij een vorige zwangerschap sprake was van GBS. Ook hebben we ervoor kunnen zorgen dat huisartsen nu een protocol hebben dat verplicht maakt zwangeren te testen op GBS wanneer zij een blaasontsteking hebben. Besmetting met GBS en hoe te handelen bij bepaalde verschijnselen is nu een vast onderdeel van de leerstof van kraamverzorgenden en verloskundigen geworden, mede dankzij de lezingen die wij hierover jarenlang hebben gegeven. De afgelopen periode hebben we hard gewerkt aan een nieuwe website. Op deze site is de informatie die we in al die tijd verzameld en gemaakt hebben overzichtelijk gegroepeerd. U vindt er de tekst van onze folder, de filmpjes van de DVD die we hebben gemaakt (met verhalen van ouders, artsen en verpleegkundigen over GBS), een literatuurlijst, verwijzingen naar andere sites en informatie over onderzoeken die op dit gebied verschenen zijn. Neem eens een kijkje op www.ogbs.nl! Er is veel gebeurd in 10 jaar tijd. Maar ons werk is nog niet klaar! Wij willen doorgaan met de site, het geven van informatie en het blijven stimuleren van onderzoek naar GBS. Bestuur en actieve leden Stichting Ouders van Groep B Streptokokken-patiënten
Hier ook een draagster. Bij mij kwamen ze er (gelukkig) tijdens de zwangerschap achter door o.a. een ziekenhuisopname met 33 wkn. (voortijdige weeen) Ik snap nog steeds niet dat er in nederland niet standaard op getest wordt, terwijl dit in andere landen wel gewoon het geval is. Laatst las ik hier ook weer een verhaal van iemand die drager bleek die een aantal dagen met gebroken vliezen had gelopen omdat ze het niet wisten. Tja..