Hoi meiden, Zoals jullie zien ben ik 5 maanden geleden bevallen van een meisje! Sinds een maand of 2 slik ik Aanti-depressivaD (10 mg Lexapro). Ik wil graag nog een tweede kindje maar heb zeker geen haast. Ik moet minimaal een jaar deze medicatie nemen voordat ik mag afbouwen, maar lees en hoor vaak dat afbouwen vreselijk is en ik heb mezelf voorgenomen dat ik doorga als ik er ook moeite mee ga krijgen. Ik loop al 7 jaar met klachten rond en de medicatie helpt me goed. MAAR... zwanger worden en anti-depressiva slikken is niet de ideale situatie... Dus wil ik graag jullie ervaringen horen.. wie is er zwanger en slikt anti-depressiva (welke en hoeveel) of wie is er zwanger geweest en heeft anti-depressiva (ook welke en hoeveel) ingenomen tijdens de zwangerschap? Ik weet dat het wel kan maar dat je in het ziekenhuis moet bevallen... ben nu thuis bevallen maar ziekenhuis is geen probleem.. Hoor graag van jullie! Gr. Nathalie
Ik kan je helaas niet helpen. Heb zelf ook anti-depressiva geslikt, maar we hebben onze kinderwens bewust een jaar uitgesteld, aangezien het gewoon geen gezonde medicijnen zijn om tijdens een zwangerschap te nemen. Een kenmisje van mij moest ook stoppen toen ze zwanger wilde worden. Wil natuurlijk niet advocaat van de duivel spelen, gezien je vraag, maar je bent net bevallen, dus misschien toch nog even wachten? Sterkte
Hoi! Ik heb anti-depressiva geslikt, maar niet als anti-depressiva, maar als pijnstiller/slaapmiddel tegen mijn zenuwpijn/reuma. ( amitryptiline ) Ben er een aantal maanden geleden mee gestopt omdat we een kinderwens hebben, en het echt onbekend is wat het doet met je kindje. Ik zou persoonlijk het risico niet nemen omdat het wel om je kind gaat. Ik zou het mijzelf nooit vergeven als er iets mis is met mijn kindje doordat ik die medicijnen zou nemen. Daarom ben ik gestopt. Helaas met verergering van klachten, maar helaas, ik heb het ervoor over. Nu is dat bij depressies, of andere psychische klachten wel anders, maar ik zou er goed over nadenken! Succes
Thanks, doe ik ook hoor maar ik heb zeker geen haast hoor... ik heb een geweldig mooie meid van pas 5 maandjes oud! Ik wil eerst op en top van haar babytijd genieten voordat ik aan een tweede wil gaan beginnen hoor!
Ja als je de anti-depressiva nodig hebt, zou ik dat zeker eerst afmaken. Je kunt altijd kijken hoe het gaat natuurlijk.. Succes en geniet van je kleine!
Hoi ik ben na de bevalling van Jill aan de anti-depressiva gegaan, heb een depressie gehad. ik ben er bijna een jaar aangeweest en ben in januari begonnen met afbouwen. ze tellen ongeveer een jaar voor afbouwen... dus houdt daar rekening mee voor een tweede! ik ben ook gaan afbouwen omdat ik een nieuwe kinderwens had in het vooruitzicht. nog een weekje en dan ben ik er van af! het heeft me wel bloed, zweet en tranen gekost kan ik je zeggen. vooral in het begin, zwetend wakker worden snachts, erg moe zijn overdag en weer de bekende depressieve klachten. nu slik ik nog om de dag 1 tablet (had er vier, totaal 100MG!!. Clomipramine) 10 mg is dus echt niet veel. maar goed, het is het wel waard. ik heb nu nog wel mijn ups en downs hoor. maar dat kan toch nog wel gebeuren. ik ben wel erg bang dat mocht ik zwanger raken de klachten weer erger gaan worden door de hormonen (ik denk echt dat het een hormonenkwestie is) ik laat me maar gewoon in het diepe gooien en zie wel hoe het verloopt. mij is idd ook aangeraden om geen anti-depressiva te slikken tijdens een zwangerschap, het enigste wat ik daar van weet is dat het kindje dan afkickverschijnselen na de bevalling kan gaan krijgen welke ook weer overgaan en er geen verdere'schade' overblijft. Als ik jou was zou ik zeker nog een maand of 6 dit blijven gebruiken en dan verder kijken en overleggen met je huisarts. iig weet ik wel dat mocht ik na een volgende bevalling weer een depressie krijgen ik zeker weer aan de medicatie ga, beviel me prima. hopelijk heb je wat aan mijn verhaal hoe het mij vergaat om af te bouwen. heel veel succes!
Ja... dus? Wat snap je niet aan de vraag Ma1? Of vraag je je gewoon af of AD staat voor anto-depressiva? Dit is idd het geval. Heel veel mensen slikken het, het zal je verbazen hoeveel mensen in jouw omgeving ook. Sommige antidepressiva kunnen blijvende schade opleveren voor je kindje, anderen alleen afkickverschijnselen. Zaak om je goed te laten informeren dus. Je wilt tenslotte alleen het beste voor je kindje. Heb je trouwens na de bevalling een dip gekregen Nathalie? Of was je al bekend met ad? Ik vond het een hele heftige periode. Het aan de pillen gaan (ik heb zwetend en rillend bovenop de verwarming gelegen, mensen wat voelde ik me beroerd), maar ook het afbouwen daarna. Gelukkig gaat het nu redelijk goed. Hoop dat jij over een tijdje ook goed af kunt bouwen!!!
Ik heb nooit enige pil geslikt maar waarschijnlijk in combinatie met hormonen werd alles erger... ik had al last van een angst en paniekstoornis maar tegen het einde van mijn zwangerschapsverlof en ik weer moest gaan werken was het vreselijk.... ik durfde niets meer.. omdat ik een kleine heb en er voor haar wil zijn ben ik maar medicatie gaan gebruiken.... en het begin was vreselijk.... ik dacht in een psychose te belanden... echt afschuwelijk. Heb meteen om een tegenhanger gevraagd en met Oxazepam de opbouw gedaan... en dat ging beter, alhoewel het nog moeilijk was... nu gaat het beter maar ik ben er nog lang niet. Ik kan in ieder geval goed voor mijn kindje zorgen en elke dag gaat het weer wat beter dus het komt ook wel goed. Ik hoop een keer te kunnen stoppen maar dat zal pas rond de zomer 2011 zijn. En ik wil wel een tweede maar het liefst niet in combinatie met AD. Maar stel dat ik er nooit meer mee kan stoppen dan wil ik weten wat de mogelijkheden zijn... tuurlijk kan ik dit aan de huisarts vragen maar hoop hier ervaringen te horen van meiden die het gebruiken/gebruikt hebben!
Oke, ad is dus anti-deppresiva. IK ben in 2007 zwanger geworden met paraxotine is ook een ad Ik heb dit in overleg met de artsen gedaan want ik was eerst ook terughoudend om nu zwanger te worden. In week 30 van de zwangerschap heb ik het afgebouwd ook weer in overleg naar een half tablet in week 35 stop dit ging goed weinig tot geen last hievan gehad . Ik ben een paar dagen na de uitgerekende datum bevallen in het ziekenhuis dit moet dan wel. I.v.m affkichkverschijselen werd ons Kindje 2 keer 24 uur op de couveusseafdeling geobserveerd dit ging goed geen last gehad Thuis is het met ons ook verder goed gegaan ons kindje is nu alweer 3jaar.
Thanks voor jullie reacties en nieuwe zijn nog altijd welkom! Ma1: Was het afbouwen niet erg moeilijk? Heb nog nooit af moeten bouwen maar je hoort weleens dat het zo moeilijk is...