Hey Zoals de titel het al aangaf ben ik "gezegend" met een laagliggende placenta. Op 28/12 had ik licht bloedverlies, nu ja, echt bloedverlies kan je het eigenlijk niet noemen - ik had wat lichtroze afdruk op het toiletpapier. Ik heb toen naar mijn gynaecologe gebeld maar omdat zij er niet was vroegen ze mij naar de kliniek te komen - mijn gynaecologe is opgeroepen en ze zei dat het door die laagliggende placenta was. Ik moest rusten. Ik was gelukkig die week met verlof dus ik heb het meteen rustig aangedaan en het stopte. 3 januari ga ik terug werken en voel ik wat natttigheid, ik ga naar t toilet en opnieuw wat lichtroze afdruk in mijn slipje en op het toiletpapier. Ik ben naar huis gegaan en moet nu 2 weken rusten maar elke dag heb ik wat last van die afdruk. Echt vloeien of bloeden doet het niet, ik heb vooral 's morgens hier last van - als ik dan ga plassen, heb ik wat afdruk op mijn toiletpapier die gecombineerd lijkt met wat crème-achtige afscheiding. Heeft dit dan wel met mijn placenta te maken of heb ik een ontsteking/infectie? Overdag stopt het meestal... Groetjes Vanessa
Hey Nessa, Ik ben het met je eens en twijfel of het wel van je placenta komt. Hoe laag ligt je placenta? ligt hij tegen de baarmoedermond aan of er over heen? Want dan zou je helderrood en waarschijnlijk meer bloedverlies hebben. In de zwangerschap is je baarmoedermond heel kwetsbaar en zeer goed doorbloed. Elke aanraking kan een klein bloedinkje verooorzaken bijv door ontlasting of geslachtgemeenschap. Dit gaat in je afscheiding mee naar buiten waardoor je afscheiding roze of rode draadjes bevat. Als je weer naar je gynaecologe gaat vraag er nog eens specifiek naar. Ik maak me geen zorgen. Sterkte Imke
Hey Imke Bedankt voor je reactie! Wel, de gynaecologe zei me dat de placenta voor het geboortekanaal ligt... Ik weet niet of dat een antwoord is op je vraag? Het is écht niet helderrood, gewoon roze-achtig en niet echt veel... Geslachtsgemeenschap hebben we niet meer sinds ik weet dat ik zwanger ben. Mijn vorige zwangerschap draaide op een miskraam uit - ik ben beginnen bloeden (helder dus niet zoals deze keer) nadat we gemeenschap hadden, het werd wat minder na enkele dagen maar nadat ik naar toilet ging (had last van verstopping) bloedde ik terug en sindsdien stopte het niet meer en leidde het tot een miskraam... omdat we er toen zo'n schrik van opgedaan hebben, hebben we nu allebei iets van: ok, effe geen sex meer tot na de bevalling (misschien zit het tussen onze oren maar we willen écht geen risico nemen). Toen we naar de kliniek geweest waren, zei mijn gynacologe meteen dat het wel aan de placenta lag maar omdat ik niet echt overtuigd ben dat het daaraan ligt, had ik daarom de vraag hier gesteld - moest het aan iets anders kunnen liggen, dan zou ik haar dat kunnen voorleggen in plaats van het gewoon op die placenta te laten schuiven. Jouw uitleg, sterkt alleen maar mijn vermoeden... Soms vraag ik me af of het niet kan doordat ons kleintje toch al wel redelijk ferme stampjes geeft en hij daarbij misschien iets raakt? (kan misschien heel belachelijk zijn maar ik denk me suf over mogelijke andere oorzaken buiten die placenta...) 'k heb eigenlijk nog een vraagje over een laagliggende placenta en loslating van de placenta: heeft het ene iets met het andere te maken? Heb je meer kans op loslating als je placenta laag ligt of heeft dat niks met elkaar te maken? Alvast bedankt voor je reactie! Groetjes Vanessa
Hoi nessa, Omdat ik niet zeker weet of de placenta vlak voor de baarmoedermond ligt of er echt overheen vertel ik je twee dingen. Als de placenta ervoor ligt is de kans dat de placenta verder van de baarmoedermond verwijdert groot. De baarmoeder groeit en de placenta word dan mee omhoog getrokken. ALs de placenta over je baarmoedermond ligt dan is het een ander verhaal daar zal de placenta blijven liggen en tijdens het groeien van je baarmoeder rekt je baarmoeder op en word de placenta mee opgerekt waardoor er vaatjes kunnen springen die het bloed verlies veroorzaken. De kans dat je placenta loslaat is niet groter bij een voorliggende placenta. Bij een placenta die over de baarmoedermond ligt kan je niet vaginaal bevallen, omdat de placenta de uitgang versperd. UIt jou verhaal denk ik dat je placenta laag ligt maar niet over de baarmoedermond. En zullen ze verwachten en bekijken of de placenta gedurende je zwangerschap verder omhoog zal worden getrokken. Als het bloedverlies aan de placenta ligt zou ik meer bloed verlies verwachten. Ik begrijp de je de geslachtgemeenschap even laat voor wat het is, ik wil je wel zeggen dat het daar niet aan ligt, maar begrijp het heel goed. Sterkte Imke