Malariatabletten en Zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kwiebus, 22 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kwiebus

Kwiebus Lid

31 mrt 2008
    34
    0
    0
    Hallo,

Ik hoop dat ik dit op de goede plek open. Heeft er iemand ervaring met het juist wel of juist niet nemen van malariamedicatie tijdens de zwangerschap?

Rond de 26 weken zwangerschap gaan wij met peuterdochter door Afrika trekken. Diverse instellingen (verloskundige, tropenarts, etc.) geven tegenstrijdige adviezen, vandaar dat ik nu op zoek ben naar een ervaringsdeskundige.

Overige maatregelen ben ik mee bekend aangezien ik met de vorige zwangerschap 27 weken zwanger door Indonesie getrokken ben, ik ben dus niet bang voor het reizen, ben alleen wel van een slechte timing :) wat betreft reizen en zwangerschappen.

Groeten Kwiebus

2. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

om welke malaria medicatie gaat het ?

ik heb zelf medicatie gebruikt voor mijn chronische ziekte, plaqeneal ofzoiets, maar hier bleek ik allergische voor,

dit word ook gebruikt voor malaria, en mag wel gebruikt tijdens zwangerschap.

3. pety01

pety01 Actief lid

3 mrt 2011
    434
    219
    43
    NULL
    NULL
    Gewoon bij de apotheek vragen, zij kunnen dit heel snel nazoeken en mijn ervaring is dat zij ook de meest up-to-date informatie hebben.

Geen tabletten en eventueel wel malaria kan ook niet goed zijn lijkt mij.

Misschien kun je ook nog eens uitzoeken of je wel Deet mag gebruiken. Daar mee kun je ook al veel voorkomen.
    En een goede klamboe mee.

Veel plezier in Afrika trouwens.

4. Kwiebus

Kwiebus Lid

31 mrt 2008
    34
    0
    0
    Dat is dan ook mijn dilemma. Er zijn tabletten die een zwangere wel mag hebben, maar het blijft medicatie en is nooit goed voor je kindje.

Daar tegenover staat dat je met de juiste voorzorgsmaatregelen een kleine kans hebt om malaria te krijgen en je dus "voor niets" medicijnen neemt. Het is een beetje het één of het ander zeg maar.

Deet moet wel met een lager % zijn en inentingen tegen Gele koorts mag ik ook niet, de rest heb ik nog van andere reizen gelukkig.

Dank je wel, ik kijk er ook enorm naar uit, blijft toch spannend en bijzonder!

5. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik ben in het verleden regelmatig naar landen geweest, waar je die tabletten moest slikken en voor wat het waard is - mn huisarts heeft me altijd op het hart gedrukt absoluut niet zwanger te worden met die dingen (malarone). Ik moest eerst een maand mn ongi afwachten voor ik zou mogen proberen om zwanger te worden. Nou weten huisartsen natuurlijk ook niet alles, maar toch. Misschien even contact opnemen met het vaccinatiecentrum van de ggd? Zij zouden het toch moeten weten lijkt me.

Als alternatief kun je volgens mij ook overwegen om tussen 17.00 en 21.00 binnen te blijven in een goed afgesloten ruimte (als dat daar lukt ;)). Het is niet ideaal, maar dat zou ook moeten helpen. Malariamuggen zijn volgens mij alleen rond het schemer actief. En inderdaad in combinatie met deet. Mocht je het niet op jezelf willen smeren tijdens je zwangerschap dan kun je het ook op je (oude) lange mouwen en lange broek smeren. Deed ik ook altijd als ik mn huid wilde ontzien + sokken over je broekspijpen een goed hoofddeksel en je komt het een heel eind. :)

Succes!

6. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    hetzelfde hier. Ik slikte toen alleen Lariam

7. Kwiebus

Kwiebus Lid

31 mrt 2008
    34
    0
    0
    Als alternatief kun je volgens mij ook overwegen om tussen 17.00 en 21.00 binnen te blijven in een goed afgesloten ruimte (als dat daar lukt ;)). Het is niet ideaal, maar dat zou ook moeten helpen. Malariamuggen zijn volgens mij alleen rond het schemer actief. En inderdaad in combinatie met deet. Mocht je het niet op jezelf willen smeren tijdens je zwangerschap dan kun je het ook op je (oude) lange mouwen en lange broek smeren. Deed ik ook altijd als ik mn huid wilde ontzien + sokken over je broekspijpen een goed hoofddeksel en je komt het een heel eind. :)

Hier nijg ik inderdaad ook naar. Ik weet dat malarone en lariam niet mogen.
    Apotheek en GGD en tropenarts kunnen ook geen eenduidig antwoord op geven, lastig hoor.

(hadden het zwanger worden even op een laag pitje gezet om na de vakantie weer de mmm in te gaan, maar toch een spontane verrassing en geen annuleringsverzekering)

8. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Voordat wij op huwelijksreis gingen (Oost-Afrika) heb ik Malarone geslikt. Ik wilde voor de vakantie toen stoppen met de anticonceptiepil omdat we zwanger wilden worden, maar de arts heeft me echt op het hart gedrukt dat niet te doen. Daarbij heeft Malarone ook nog een hele lange uitwerktijd.
    De arts had zelf een hele nare ervaring gehad met een verre reis. Die zwangerschap van zijn vrouw is toen misgegaan.

Vaccinaties etc. daar dacht hij idem over, niet doen dus.
    Volgens hem kan het echt schadelijke effecten hebben op het embryo of de foetus.

Ik zou echt heel goed overleggen met je artsen en de verloskundige voordat je spuiten laat zetten of medicatie gaat slikken.

9. Amfy

Amfy Niet meer actief

tip, laat je vk naar de gyn bellen die hebben er het meeste verstand van en de documentatie er over.

hier mocht ik van vk huisarts en appotheek absoluut geen omeprazol gebruiken tijdens de zwangerschap en de gyn schreef ze zonder problemen voor want het is juist een veel gebruikt middel tijdens de zwangerschap

10. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    malarone mag je tijdens de zwangerschap NIET slikken
    dus het ligt er aan naar welk gebied je gaat
    je kan om andere pillen vragen, maar dat is geen garantie dat andere pillen geschikt zijn, want het gebied waarin je verblijft, bepaald ook welke pillen je dus mag slikken

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn tip: doe het niet!
    Bij sommige malaria-medicatie wordt zelfs gezegd dat je het komende half jaar daarna ook beter niet zwanger kan raken.

Bedenk ook dat er steeds meer resistentie komt tegen medicatie. Dus ondanks dat je medicatie slikt kun je nog steeds malaria krijgen (maar dan vaak minder ernstig). Ik zou het risico niet willen lopen voor mn kind...

12. Duikertje

Duikertje Lid

7 apr 2011
    15
    0
    0
    Roosendaal
    Wij zijn naar Indonesie geweest toen ik 15 weken zwanger was. Ik heb er voor gekozen om geen medicatie tegen malaria te nemen. Tegen de muggen gebruikte ik mosi guard (te bestellen in Belgie), zonder deet. Verder eind van de dag lange mouwen en lange broek en slapen onder een klamboe.

Deel Deze Pagina