Hallo Dames, Ik ben nu 29 weken zwanger en wil graag weten wat het beste is om te doen als je borst- en flesvoeding wilt gaan combineren. Bijvoorbeeld de voedingen om en om doen of overdag borst en snachts de fles? Alvast bedankt!
Hoi. Het beste is om de eerste 2 a 3 weken volledig borstvoeding te geven. Dit om je productie goed op gang te brengen en dat je productie niet inzakt wanneer je af en toe een flesje gaat geven. Daarna kan je af en toe een flesje gaan geven. Of je dan om en om gaat geven of dag of nacht, is aan jezelf. Beide is mogelijk. Wil je kunstvoeding gaan geven of afgekolfde moedermelk? Je kan ook kolven en moedermelk met een flesje laten geven. Succes met je keuze. Groetjes Saskia
Bedankt Saskia voor je snelle reactie! Als het mogelijk is wil ik wel gaan kolven, maar snap nog niet zo goed hoe dat dan allemaal in zen werk gaat. Ik zou bijvoorbeeld niet op mijn werk willen gaan kolven, dus zou ik dan toch misschien kunstvoeding moeten gaan gebruiken. Ik vind het nog allemaal erg lastig wat dat betreft. Ik wil mijn kind graag borstvoeding geven, maar wil niet dat hij en ik daar straks alleen maar van afhankelijk zijn. En ook vind ik het belangrijk dat mijn partner hem dan ook de fles kan geven.
Hoi, Alles is mogelijk! Start zoals ik heb beschreven en ga daarna afbouwen tot je de voedingen overhebt die je wel wilt blijven geven. (Hou rekening met 1 voeding per week afbouwen.) Geef je bijvoorbeeld 7 voedingen per dag en wil je de ochtend en avond BV blijven geven, dan moet je 5 voedingen afbouwen. Begin hier dan 6 weken voor aanvang van werken mee, dan heb je voldoende tijd en ruimte om te oefenen en af te bouwen. Misschien is het fijn om tegen die tijd een lactatiekundige in consult te vragen die jou kan helpen met het afbouwen naar het gewenste aantal voedingen. Zoals ik al zei, alles is mogelijk! Groetjes Saskia