Ongesteld en griep, productie al een week véél te laag.

Discussion in 'Borstvoeding' started by Yanna, Sep 25, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Yanna

Yanna Actief lid

Aug 7, 2013
    295
    6
    18
    Hoi dames, ik heb mijn verhaal ook aan de lactatiekundige hier op het forum voorgelegd, maar misschien hebben jullie ook nog tips voor mij?

Mijn zoontje is bijna 6 maanden. Dinsdag 17 september waren mijn borsten plotseling helemaal leeg, ik kon aanleggen wat ik wilde, er kwam bijna niets uit. Woensdag 18 september werd ik voor de eerste keer ongesteld. Zaterdag 21 september werd ik ziek en het hele weekend plat gelegen met hoofdpijn en koorts. Nu voel ik me nog steeds slap en ben verkouden. Al die tijd heb ik mijn zoontje extra aangelegd. Ongeveer 12 keer per 24 uur. 's Nachts maakte ik hem er wakker voor, want uit zich zelf slaapt hij door.

Ik heb eigenlijk altijd problemen met mijn productie, bij mijn oudste ook maandenlang aangemodderd en uiteindelijk was het bij hem na 11 maanden helemaal op. Nu bij mijn tweede altijd zo veel mogelijk vanaf het eerste moment aangelegd. Ik geef altijd een droomvoeding rond 23.00 uur, daarna komt hij tussen 3.00 en 5.00 uur voor zijn eerste voeding, overdag voed ik om de 2,5 á 4 uur.

Ik heb kleine borsten, voor mijn gevoel komt het daardoor hoewel ik weet dat dat niets uit hoeft te maken. Ik heb het borstvoedingsboek van Stefan Kleintjes. Ik eet gezond, ook voedingsmiddelen die goed zouden zijn voor de borstvoeding. Het helpt allemaal niet! En nu ongesteld en de griep erover heen.

Mijn zoontje heeft vannacht de hele nacht bij mij in bed geslapen en geprobeerd te drinken. Andere nachten slaapt hij in zijn eigen bedje. Zijn bedje staat sinds een maand ook op zijn eigen kamertje. 's Morgens word hij altijd nog wakker met een volle natte luier maar overdag heeft hij nauwelijks natte luiers meer. Ik ben ten einde raad. Ik wil niet overstappen op kunstvoeding maar ik ben bang dat ik geen keuze meer heb. Is er nog hoop? Wat kan ik doen? Ik ben behoorlijk gefrustreerd, mijn zoontje huilt meer en ik denk gewoon van de honger. Ik ben nog niet begonnen met bijvoeding, moet ik dat nu in deze situatie juist wel doen of niet?

Sorry voor mijn lange verhaal, ik weet het even niet meer. Zoveel moeite voor mijn beide zoontjes gedaan. Zoveel problemen overwonnen, spruw, kloven, PND, slaaptekort. Dan wil ik niet dat het door 1 keer ongesteld worden voorbij is!

Alvast bedankt voor het antwoord!
    Liefs

2. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

Feb 6, 2012
    509
    0
    0
    Volgens mij doe je het allemaal hartstikke goed!! Veel aanleggen is belangrijk (en dat doe je dus, misschien overdag nog iets vaker proberen?), goed eten en drinken en rusten ook. Veel huid-op-huidcontact kan ook helpen. Het lijkt mij een ongelukkige combinatie van omstandigheden, griep en ongesteld zijn kan allebei leiden tot terugloop van je productie. Maar zodra je ongesteldheid over is en je weer opgeknapt bent van je griep, en je blijft veel aanleggen, verwacht ik dat je productie zo weer op normale hoogte is.

Je schrijft je zorgen te maken of je zoontje wel genoeg binnen krijgt. Hij plast nog wel, maar niet zo veel. Zolang hij elke 6 uur maar in ieder geval iets geplast heeft en niet suf wordt, hoef je niet bang te zijn voor uitdroging. Wel in de gaten houden natuurlijk!

Bijvoeden zou je kunnen doen (je zoontje is 6 maanden toch?) maar aangezien de meeste ukjes niet meteen gigantische hoeveelheden wegwerken, zal dat waarschijnlijk geen zin hebben.

Kleine borsten zeggen niets over je melkproductie! Hier ook geen joekels maar meer dan genoeg melk.

3. Yanna

Yanna Actief lid

Aug 7, 2013
    295
    6
    18
    Bedankt voor je antwoord! Super fijn!

Huid op huid contact ga ik meer doen, kreeg ik ook als tip van de lactatiekundige.
    En verder inderdaad rust, gezonde (vette) voeding en veel blijven aanleggen. Mischien dat ik nog even ga kijken wat fenegriek kan betekenen voor mij.

Bijvoeding ga ik wel mee beginnen maar dat zal nu nog niet ipv de borstvoeding zijn. Maar elk kleine beetje helpt toch?;)

Super fijn je berichtje, ik krijg weer helemaal motivatie om door te gaan!

4. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Kolf je al? Je kan de productie opkrikken door te clusterkolven of power pumping. Zie borstvoeding.com of moedermelknetwerk . nl
    Dan is het handig om hulp in huis te hebben die dag want het best intensief.
    Huisarts vragen om het medicijn domperidon dat heeft als bijwerking dat het de borstvoeding stimuleert.

5. Yanna

Yanna Actief lid

Aug 7, 2013
    295
    6
    18
    Ik heb heel veel gekolfd voor de productie. En ben dat eigenlijk wel een beetje zat. Maar nu probeer ik het wel om het maar te stimuleren. Er komt bijna niets uit maar daarmee stimuleer ik het tenminste wel. Ik had vannacht voor het eerst het gevoel weer dat er echt weer wat in zat. Ik kon m'n zoontje ook echt meerdere malen horen slikken dus ik hoop dat het nu terug gaat komen!
    Fenegriek ga ik niet gebruiken. Ik las op borstvoeding.com dat dat vaak helpt tijdens de eerste weken. Domperidon is mijn laatste redmiddel. Als het nu niet heel snel terug is, ga ik mijn ha bellen.

6. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Heb je wel een goed toeschietreflex met kolven? Anders Oxytocine neusspray vragen voor het kolven. Succes hoop dat het je lukt!

7. Yanna

Yanna Actief lid

Aug 7, 2013
    295
    6
    18
    Nou inderdaad, daar zat ik zelf aan te denken! Ik heb bijna geen toeschietreflex. Ik voel het in ieder geval niet. Heb wel zo'n stand op mijn kolf dat voor een toeschietreflex zou moeten zorgen, maar vanmorgen ook weer gekolfd en er kwam maar 20 ml, in totaal 15 minuten gekolfd.

Ik heb vanmiddag mijn zoontje laten wegen op het cb. 'Volgens het lijntje' had hij rond de 7600 moeten wegen, maar hij weegt nu 7330. Hij is in bijna 5 weken 170 gram aangekomen. Niet zo veel als anders, maar ik ben hier heel blij mee.
    Op het cb waarschuwden ze mij dat als ik de huisarts zou bellen voor medicatie, dan zou ik het waarschijnlijk niet krijgen, maar wel het advies dat ik maar een flesje kunstvoeding moest gaan proberen?! Dat is natuurlijk niet wat ik wil, dus ik blijf even door gaan met hoe ik nu bezig ben. Dan moet het gewoon goed komen!

8. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Wijs je huisarts, als hij het niet weet op het stuk over domperidon op borstvoeding.com dat Iis zeer duidelijk.
    Mijn huisarts werkte gelukkig meteen mee.
    De neusspray moet zeker geen probleem zijn die zou ik echt vragen.
    Dat is een nagebootst hormoon dat normaal ook de toeschietreflex regelt.

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,812
    5,949
    113
    Female
    Godsallemachtig, dat ze dat zeggen nadat jij verteld hebt waar je mee bezig bent qua je productie weer opkrikken. Eerlijk gezegd vind ik het onbeschoft. Hoe kan het dat ze zo anti-borstvoeding zijn? Dit gaat weer eens in tegen alle landelijke richtlijnen. Ze weten het maar kunnen het toch niet laten op de een of andere manier :((

Wat betreft de huisarts, als hij/zij jegeen domperidon wil voorschrijven ( huisartsen zijn vaak niuet eens bekend met middel icm borstvoeding), kan je het ook zelf bij de apotheek halen. Als je vermeld dat je borstvoeding geeft krijg je het waarschijnlijk niet mee.
    Dus het is een beetje dubbel. Want het is wel medicatie en dus beter onder doktersbegeleiding.
    Voor de rest doe je wat je kan doen volgens mij. Hopelijk is je productie snel weer op poten!

Share This Page