Er zit me iets niet lekker. Om me heen hoor ik "de mijne deed dit al op die leeftijd" Een voorbeeld, mijn neefje kon al langs de tafel lopen toen hij 6 maanden was....nou ik kan me dat echt niet herinneren. En een ander verteld weer dat hun uk al kroop met 6 maanden, een ander ukkie kon al zelfstandig zitten en een andere had al 2 tandjes. Nu mijn kleine man, die is ( zie banner ) 6 en halve maand, hij zit nog niet maar komt wel met hoofdje en schouders omhoog. Hij doet zijn best om vooruit te komen, zijn bibs in de lucht maar hij duwt zijn hoofd naar beneden en komt geen steek verder. Ik zie nog geen tandjes of dat er binnenkort iets komt. Maar hij rolt wel van buik naar rug en andersom, hij pakt dingetjes vast en zoekt dan het labeltje want dat is het leukste, hij schud zijn rammelaar heen en weer. Hij brabbelt een beetje maar gilt meer en moet dan lachen. Maar ik begin wel te twijfelen soms want om me heen zijn er blijkbaar alleen maar super baby's en denk dan dat de mijne dat soort dingen nog niet kan terwijl ik hem voor zover mogelijk toch stimuleer.
Ach meid, die van mij is ook net 6 mnd, en rolt nog steeds niet, zit nog steeds niet rechtop in de kinderstoel. Tis nog een echte baby. Ze rolt naar d'r zij heen en weer en speelt nu wel op d'r buik goed op de elleboogjes, maar ik heb me erbij neergelegd dat we geen vlotte hebben Maak me er ook niet druk over, het komt allemaal wel. Ze is idd ook van de fijne motoriek, alles laat ze minutieus door haar vingertjes gaan, het koord van de slabber bijvoorbeeld is erg interessant en de lintjes van de "voelvis-knuffel". Ze pakt makkelijk voorwerpen over. Ik laat haar lekker gaan en forceer niks, tis een heel vrolijk meiske verder. Ik denk altijd maar, over twee maanden is het alweer een heel ander kind, het gaat allemaal al zo snel.
Die van mij ging pas fatsoenlijk zitten bij 10 maanden en kruipen deed hij ook pas rond 9 maanden. Had dan wel snel tanden maar is verder heerlijk lui. Gaat de laatste tijd ineens in een razend tempo. Geniet er nog maar even van dat je spullen op hun plek blijven liggen Komt echt goed en klinkt juist alsof hij zich heel goed ontwikkeld!
Ieder kindje doet het op zijn/haar tempo! En vind zes maanden wel vlug hoor.. (Niet dat het niet kan, maar is wel snel)
geniet maar fijn van het feit dat jouw mannetje nog zo heerlijk baby is! Moest er niet aan denken dat mn dochter toen al zou lopen! Nu loopt ze nog steeds niet, ze neemt er echt de tijd voor. Het gaat inderdaad allemaal al zo snel, en snap niet zo goed hoe mensen trots kunnen zijn op iets waar ze geen invloed op hebben zoals zo vroeg al lopen of doorkomende tandjes ...
Joh laat ze maar praten. Lekker genieten van je kindje. Uiteindelijk kan je kleine het allemaal wel. Niet onzeker zijn, iedereen heeft z'n eigen tempo. De een ontwikkelt bijv. veel sneller de fijne motoriek en de ander de taalontwikkeling. Komt heus goed.
Je bent toch sowieso trots op alles wat je kind doet of t nu vroeg of laat is. Je hebt toch ook geen invloed als het laat loopt maar dan mag je wel trots zijn Ts, mijn dochter had met 6 mnd 4 tandjes ( 2 kwamen toen ze bijna 7 mnd was) Ze kon heeel snel achteruit tijgeren en rollen kwam toen ook eindelijk een beetje. En als ik dr neerzette om te zitten kon ze dat. Maar ze ging alleen in dr eetstoel. Grond was liggen. maar het kan in eens snel gaan !! Met net 7 mnd kon ze voorruit tijgeren,zelfstandig gaan zitten en ook weer terug liggen en toen ze bijna 8 mnd was trok ze zichzelf volledig op en deed mini pasjes aan de tafel. Daarna heeft ze niks meer geleerd tot 9,5 mnd (behalve papa roepen )
Met 6 maanden dat al allemaal kunnen is erg snel, pff moet je dan al achter je kind aanhollen! Nee hoor, mijn zoontje mag nog even wachten met kruipen/lopen Mijne kan ook van buik-rug en andersom rollen, van de ene op de andere dag had hij dat opeens door. En ik verwacht dat dat met meer dingen zo zal gaan. Ligt ie opeens aan de andere kant van de kamer ofzo Zijn eerste tandje kwam wel door met ruim 5 mnd. Maar ook dat kan zo wisselen per kind, de een wordt bekant met een tandje geboren, de ander krijgt ze pas met 9 mnd. Volgens mij doet je zoontje het keurig, ik herken het iig tot zover wel. En wat ik merk is dat het allemaal echt komt zodra ze er aan toe zijn, stimuleren is natuurlijk altijd goed, maar ik denk niet dat je onzeker hoeft te zijn!
Ik denk dat je zoontje prima zit metwat hij op ditmoment kan. Hier net voor 6 maanden tandje. Rolde net na 6 maanden van rug naar buik. Tijgeren met 8, 5 maand En ineens nu sinds 2 weken kruipt ze en trekt ze zichzelf op. Zelf zitten hoeft volgens mij ook nog niet. Op cb zeiden zw pas met 12 maanden. Ze kan wel zelf blijven zitten als ik haar neerzet. Hier duurde het ook best wel even voordat ze vooruit kwam, maar zo in een week tijd heeft ze 2 dingen geleerd. Het komt allemaal wel.
Ik denk dat heel veel ouders niet meer precies weten wanneer een bepaalde "mijlpaal" werd gehaald eerlijk gezegd. Dus in hun herinnering was het op een bepaalde leeftijd, maar in werkelijkheid was het misschien later. Als ik mijn ouders moet geloven sliep ik vanaf dag 1 door, kreeg ik met 2 maanden tandjes, liep ik met 5 maanden, met 8 maanden gingen er 2 borden bloemkool per dag naar binnen en was ik binnen het jaar zindelijk Nou, dan loopt die van mij wel héél erg achter hoor!
Dan heb jij een gemiddeld kind en de rest niet.. Geen probleem toch? Zegt ook echt niets, mijn zoontje was altijd gemiddeld qua ontwikkeling en haalde alle snelle kinderen opeens in door al voor z'n verjaardag te lopen
Mijn zoontje deed niets anders dan stevig zitten (als je hem neerzette) en heel erg met zijn omgeving bezig zijn tot 10 maanden. In 4 maanden tijd rolde, kroop en liep hij los. Het zegt dus helemaal niets! Straks krijg je hetzelfde met praten, niets van aantrekken!
Maar die mensen vertellen dat echt niet om jou onzeker te maken denk ik dan. Ze zijn waarschijnlijk gewoon trots op hun kindje en willen dit graag vertellen. Want hoe geweldig is het om te zien wanneer je kindje zich voor het eerst optrekt, stapjes zet, gaat zitten uit zichzelf of kruipt!! Het is geen competitie! Ieder kind heeft zijn eigen tempo. Ik houd zelf bij wanneer mijn zoontje een mijlpaal behaald heeft omdat het leuk voor later is. Nu ik zelf moeder ben vraag ik mezelf wel eens af wanneer ik zelf iets begon te doen, maar mijn moeder weet dat dan niet meer precies Dus geniet van je kleintje, alles op zijn tijd!!
Het zal wel aan de naam liggen , want de kleine man hier met de zelfde naam is ongeveer net zo oud en doet precies het zelfde, inclusief de labeltjes... Maar als je het bijvoorbeeld aan mijn moeder vraagt "dan komt hij overal met rollen waar hij wil zijn" en als je het aan mij vraagt dan rolt hij om, omdat hij dat trucje kan en komt dan toevallig wat speelgoed tegen..
Ja hij ontwikkeld zich op zijn eigen tempo, maar de verhalen over neefjes die zoooo snel waren met alles maakt me een soort van onzeker. Die neefjes zijn trouwens 12 en 13, van beide kanten van de familie. Dat lopen langs de tafel met 6 maanden wat ik eerder schreef kan ik me echt niet herinneren van die ene, wel dat hij met een jaar cola uit z'n melkflesje kreeg!
Geniet! Ik ben dan weer een andere uiterste. Ik heb nu 3 enorm snelle kindjes en ik vind er niets aan. Ik zou het heerlijk vinden om wat langzamere kinderen te hebben. Tuurlijk ik ben enorm trots dat ze het allemaal zo vlot doen. Maar voor mij zijn het met 5 maanden al geen baby's meer.
Ohoh, die moeders ook he ik zal je misschien geruststellen: ons sloompie is 8 maand en rolt op de buik. En nog alleen over 1 kant. Maar.... dat doet ze wel heel knap en mooi! Ze maakt ook soort varkensnoodkreet en er loopt een enorme slijmsliert uit haar mond. als er een speeltje buiten haar bereik ligt wordt die noodkreet een soort gebedzondereind, een soort lokroep voor wilde beesten? Haar koppie loopt rood aan en die slijmsliert wordt vergezeld door een grote groene worm uit haar neus. Haar enge lokroep wisselt ze af met gekreun waar een gemiddelde tennister jaloers op zou zijn, ze rekt haar ene arm. En dan haar andere arm... en dan.. dan slaakt ze nog 1 zucht, trapt met haar laatste kracht 1x op de grond met haar voetje en staakt de strijd. en ik ben zooooooo trots op haar! Ik moedig aan, negeer de enorme glijbanen op haar gezicht, ik jubel ik klap.. en ach. De middelste ging met 8 maanden zelf in de box staan. Maar hey, die had die mooie lokroep niet
Lekker laten lullen, ieder kind ontwikkeld zich op zijn/haar eigen tempo. Vaak zijn het ook overdrijf en opschep verhalen, om jou een onzeker gevoel te geven. Zolang jij je kleintje blijft aanmoedigen komt het gerust goed. Als het niet morgen is dan is het de volgende maand wel.