Bekkenpijn of gewoon rug overbelast?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Martini, May 28, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Martini

Martini Fanatiek lid

Feb 17, 2007
    1,109
    622
    113
    Hoi,
    Ik ben 36,5 week zwanger en heb sinds 6 dagen vreselijke pijn in mijn onderrug. Vooral bij lopen en staan, dit hou ik dan ook bijna niet vol. Ook 's nachts kan ik bijna niet draaien in bed. Ook bukken doet erg zeer, dit probeer ik dus ook niet te doen. De pijn trekt ietsjes naar mijn heupen en bovenbenen, maar niet heel erg. Ook krijg ik bij het lopen en staan erg veel harde buiken.
    Goed rechtop zitten gaat goed, liggen ook, zolang ik niet draai.

Zelf heb ik het idee dat als het mijn bekken zouden zijn de pijn lager zou moeten zitten. Ik heb bijv geen pijn in mijn schaambot of stuitje (behalve als ik heel lang op een harde stoel heb gezeten) dus ik heb zelf het idee dat ik mijn rug overbelast heb.

Graag zou ik jouw mening horen, ik heb dit in mijn vorige zwangerschap helemaal niet gehad en het beperkt me nu behoorlijk in mijn doen en laten. Ik slik overigens ook paracetamol sinds gisteren, 4 tot 6 stuks.

Ik ben er nog niet mee naar de huisarts of gyn geweest omdat ik hoopte dat het wel weg zou trekken.

Alvast bedankt voor je antwoord.
    Groetjes

2. Monique

Monique Verloskundige

May 6, 2014
    1,572
    0
    0
    Goedenavond,

Zit de pijn onder in de rug, ter hoogte van de twee kuiltjes? Als dat het geval is komt het wel van het bekken. Ook deze pijn valt onder de term " bekkenklachten". Deze pijn ontstaat door het weker worden van het kraakbeen in het bekken. Met juiste oefeningen van een bekkentherapeut kunnen de klachten verminderen.
    Het kan ook zijn dat de rug inderdaad overbelast is. Door je groeiende buik, verandert het zwaartepunt van je lichaam. Hierdoor ga je vaak een andere houding aannemen, wat op den duur rugklachten kan geven. Door adviezen van een houdingstherapeut (mensendieck of cesar) kunnen de klachten verminderen.
    Vaak weet een huisarts wel een goede bekkentherapeut of houdingstherapeut in de buurt.
    Soms kan de rugpijn ook komen door een blaasontsteking, vooral in combinatie met veel harde buiken. Dus misschien is het aan te raden je urine te laten controleren bij de huisarts.
    Ik heb nog een tip voor het slapen. Slapen met een kussen of voedingskussen tussen de benen zorgt er soms voor dat de pijnklachten verminderen.
    Ik hoop dat je hier iets mee kan! Succes met de laatste loodjes!

Groetjes Monique

3. Martini

Martini Fanatiek lid

Feb 17, 2007
    1,109
    622
    113
    Dank je wel voor je antwoord!
    Urine had ik toevallig wel al laten checken bij de assistente, die was schoon.

De pijn zit idd ter hoogte van die kuiltjes, ik heb een boekje met oefeningen van de zwangerschapsgym, daar zal ik eens in kijken, volgens mij staan er ook tips in bij bekkenpijn.

Misschien is het een combinatie, volgens mijn vriend loop ik ook met een hele holle rug.

Vannacht geslapen met het voedingskussen tussen de benen, het ligt wel lekkerder, maar de pijn vermindert niet bij het draaien en opstaan.

Ik denk dat ik morgen toch maar even de huisarts bel.

Dank je wel!!

Share This Page