Beste Brigitte, Evelien, Gea en Monique, Sinds vorige week maandag (26 mei) viel het mij op dat mijn buik dikker was en ik nog steeds niet ongesteld was geworden. Maar door de pukkels in mijn gezicht had ik besloten om het nog even af te wachten. Op donderdag 29 mei deed ik mijn eerste test: een overduidelijke positieve! Dezelfde dag had ik op het einde van de dag donkerbruin (oud) bloedverlies. Dit werd een heel klein beetje meer op vrijdag 30 mei totdat ik helder bloedverlies had, zeker niet zoveel als tijdens mijn menstruaties (zware menstruaties zijn mij gewoon). Wel een pijnlijke onderbuikkramp gehad en daarna wat meer bloedverlies. Op zaterdag 31 mei deed ik een tweede test: ook deze was een positieve test! Op deze dag geen onderbuikkrampen, wel misselijkheid. De bloedingen waren er nog steeds, maar niet zo ernstig dat ik tampons of maandverband hoefde te gebruiken. Tot zondag 1 juni, toen had ik juist mijn tampons nodig. Het bloedverlies was vermeerderd maar nog steeds niet zoveel als tijdens een menstruatie. Vandaag is het donderdag 5 juni en bloed ik al een week. Mijn menstruaties duren normaal maar 4 dagen, nu bloed ik al een week. Het bloedverlies is helder en ik heb geen klonten. Wel ondervind ik nu pas weer kleine onderbuikkrampjes die komen en gaan. Ook verwacht ik niet dat de bloedingen morgen voorbij zijn, ik heb het gevoel dat mijn onderbuik nog wat bloed 'te verliezen' heeft. Ik heb veel gelezen over innestelingsbloeding, miskramen... Mijn buik is nog "gezwollen" m.a.w. staat mijn onderbuikje bol. Ik ben in dubio of ik afwacht tot 8 weken voorbij zijn en dan een echo laat doen of dat ik nu weer een zwangerschapstest ga doen. Ik zou graag wat raad of advies of een reactie ontvangen op mijn verhaal en luisteren naar de antwoorden van een deskundige. Vriendelijke groet, Sabien
Goedenavond, Wat een onzekere tijd voor jou. En voor mij lastig te zeggen wat er aan de hand is. Het kan om een innestelingsbloeding gaan, maar die duurt meestal niet een week lang. Het kan ook om een vroege miskraam gaan, zeker in combinatie met krampjes. Vaak is het vergelijkbaar met een menstruatie, alleen duurt het soms wat langer. Voor een echo ben je nog net iets te vroeg. We kunnen bij deze termijn nog niet zoveel zien met de echo. Daarnaast kan een zwangerschapstest nog steeds positief zijn ook al is er sprake van een miskraam. Het duurt soms even voor al het zwangerschapshormoon uit het lichaam is. Ik zou je aanraden nog heel even af te wachten hoe het bloedverlies verder verloopt. Daarnaast mag je bij ongerustheid altijd je eigen verloskundige of gynaecoloog bellen om advies te vragen. Sterkte toegewenst en ik hoop dat er snel duidelijkheid voor je is! Groetjes Monique