1e kindje in stuit, 2e ook?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Kinderwens87, Nov 4, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

Aug 31, 2012
    4,175
    1,602
    113
    Female
    Hallo dames, ik zit even met het volgende. M'n zoontje lag in stuit, in ieder geval al vanaf 30 weken, mogelijk nog eerder. Door een kleine buik en strakke buikspieren is hij niet meer kunnen draaien. Uiteindelijk, na het eerst zelf geprobeerd te hebben, is het een keizersnede geworden door niet vorderende ontsluiting. Nu heb ik net de 20 weken echo gehad van ons 2e kindje. Alles ziet er gelukkig goed uit:). Maar, de kleine ligt tot nu toe wel in stuit. Ik weet dat dat bij 20 weken nog helemaal niets hoeft te zeggen, maar ergens bekruipt me direct het gevoel van niet weer he... Hoewel de keizersnede me reuze meegevallen is hoop ik zo op een natuurlijke bevalling dit keer. Zijn hier dames doe zich in mijn verhaal herkennen en waarbij de kleine wel netjes goed lag voor de bevalling? M'n buik is nu al een stuk groter dan bij m'n vorige zwangerschap, dus hoop dat er dit keer wel genoeg ruimte is om nog te draaien.. Even wat positieve verhalen gezocht:p

2. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

Jan 13, 2012
    1,194
    0
    0
    Eerste kindje tot 38 weken in dwarsligging en daarna voor de eerste keer in hoofdligging. Meteen ingeleid en geboren.

Tweede kindje ook. Keizersnede stond gepland. Een dag voor de geplande keizersnede draaide ze naar hoofdligging.

Derde kindje in dwarsligging gelegen daarna in stuitligging. Zo blijven liggen tot ruim 37 weken. Daarna voor de eerste keer in hoofdligging gaan liggen.

3. Butterfly2388

Butterfly2388 Actief lid

Mar 4, 2014
    346
    0
    16
    Rijswijk zh
    De eerste lag bij mij tot 37 weken in stuit, toen laten draaien. Uiteindelijk een spoedks geworden omdat mn ontsluiting niet vorderde.

De tweede lag tot vorige week goed met zn hoofd naar beneden... Helaas (voor nu dan haha) ligt hij met zn hoofd naar boven...

Het is afwachten maar ook ik heb ergens het idee van o nee he niet weer maar denk stiekem toch dat dit ook een geplande keizersnede word..

Hoop voor jou dat deze nog draait en je normaal kunt bevallen!

4. mama1977

mama1977 Actief lid

Jun 23, 2009
    356
    0
    0
    limburg
    Ons meisje lag in stuit, in zkh geslaagde draai met 35 wkn en twee dagen later geboren.

Nu opnieuw stuit, vrijdag draaipoging dus ben benieuwd.

5. JackieSt

JackieSt Fanatiek lid

Jan 18, 2013
    2,124
    0
    36
    Drenthe
    Onze eerste lag in stuit en is met een geplande keizersnede geboren. Onze tweede heeft ook lang in een stuit gelegen maar bij de controle van 34 weken lag ze toch mooi met haar hoofd naar beneden. Bij haar ben ik dan ook normaal bevallen.

6. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

Sep 11, 2013
    1,845
    183
    63
    Female
    Ik zelf niet, maar mijn zus en moeder beide wel. Bij mijn zus de 1ste stuit, 2de niet. Bij mijn moeder 2de stuit en 3de niet. Succes! :)

7. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

Apr 20, 2011
    8,087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Eerste lang dwarsligger geweest, iig tm de groeiecho op 30 wk, later goed gaan liggen.
    Deze lag ook stuit,vandaag bij controle was t goed. Denk dat t vorige week di gedraaid is.

Bij de zw-yoga iemand waarbij de eerste stuit lag, tweede ligt nu goed.

Ik duim voor je.

8. Kinderwens87

Aug 31, 2012
    4,175
    1,602
    113
    Female
    Bedankt dames.. Hopelijk draait onze kleine nog gewoon, maar denk dat ik me voorlopig maar instel op weer een ks.. Dan kan het alleen maar meevallen. Mn man had er precies hetzelfde gevoel bij gehad:) dus dat geeft ook niet echt moed:)

9. duplo

duplo Lid

Dec 17, 2013
    94
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik heb weleens begrepen dat stuitligging ook aan de vorm/stand van je baarmoeder kan liggen. Dat kindje geen andere mogelijkheid heeft dan stuit te gaan liggen. En dat je hierdoor kans hebt dat je meerdere zwangerschap een stuitliggend kind kan hebben.

Dit is mij ooit eens verteld, heb hier geen onderzoek naar gedaan ofzo, dus weet ook totaal niet of dit op waarheid is gebaseerd.

10. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Onze oudste zoon lag in stuit.
    Onze jongste zoon niet.

De twee kinderen van mijn zusje:
    Het oudste zoontje van mijn zusje lag in stuit.
    Haar jongste zoontje niet.

Dus het hoeft absoluut niet te betekenen dat als je eerste in stuit ligt, je tweede ook wel in stuit zal gaan liggen.

11. Kinderwens87

Aug 31, 2012
    4,175
    1,602
    113
    Female
    De gyneacoloog heeft hier wel een opmerking over gemaakt tijdens de draaipoging van de eerste, dus het zal best kunnen. Het zal ook best vaak toeval zijn. We wachten het af, in ieder geval fijn om te lezen dat het kang niet altijd zo is... En dat weet ik ook wel, maar aangezien onze kleine bij de 20 weken echo in stuit lag, toch niet helemaal gerust... Maar goed, ik kan er weinig aan doen en enkel afwachten:)

12. IH5

IH5 Niet meer actief

Ja dat klopt bij mij ook! Hoewel mijn oudste gewoon met zijn hoofd beneden lag de hele zwangerschap, lag de tweede in stuitligging. Allebei draaiden ze totaal niet om. Zoals ze vanaf week 20 lagen, hebben ze tot het einde gelegen. Bij de tweede werd het een keizersnede en per toeval is toen een afwijkende baar moeder ontdekt (wat ook de reden was van dat ze niet kunnen draaien bij mij. Ze liggen zoals ze liggen).

Nu deze derde: hij ligt alweer vanaf week 20 in stuitligging en heeft niet gedraaid vanaf dat moment (vanwege complicaties heb ik al letterlijk tientallen echo's gehad).

Dus het kan. Maar het meer de uitzondering. Vaker is het toeval en ligt je volgende er gewoon goed voor aan het einde.

13. Kinderwens87

Aug 31, 2012
    4,175
    1,602
    113
    Female
    Afgelopen zaterdag een oefen echo gehad, en kleine ligt nog in stuit. Vandaag toch mijn zorgen uit gesproken bij de verloskundige, die hier heel fijn op reageerde. Ze gaat morgen tijdens de algemene bespreking in het ziekenhuis informeren hoe het met bepaalde zaken geregeld is bij stutligging na eerdere keizersnede (is een versie poging nog mogelijk etc) en gaat kijken of ik al eerder dan bij 36 weken overgedragen kan worden zodat ik al eerder de kans krijg mijn zorgen te bespreken met de gynaecoloog en al weet wat de opties zijn mocht de kleine wel zo blijven liggen. Klinkt heel stom, de keizersnede is me erg meegevallen en toch heb ik er nu al weer nachtmerries van:(.

14. Jeszjuh

Jeszjuh Fanatiek lid

Jun 22, 2013
    1,253
    13
    38
    1ste voledige zwangerschap in stuit en deze ligt goed :) alles kan dus...

15. Kinderwens87

Aug 31, 2012
    4,175
    1,602
    113
    Female
    Morgen een afspraak bij de gynaecoloog op verwijzing van de verloskundige omdat dit zoveel spanning oplevert. Hopelijk maakt ze een echo, voel vanalles gebeuren in mijn buik wat ik bij ons zoontje nooit gevoeld heb, en de hik veel hoger dan bij ons zoontje, dus ergens krijg ik toch een beetje hoop dat deze uk af en toe wel goed ligt. Ik weet dat op deze termijn de ligging nog steeds niets zegt, maar het zou me zoveel rust geven als ik in ieder geval weet dat het wel kan..

In ieder geval alle wat als scenario's bespreken morgen. Is een draaipoging nog mogelijk, wordt het automatsich een keizersnede bij weer een stuitligging of mag het nog wel normaal mits de omstandigheden goed zijn.. Ik ben er voor mezelf niet eens over uit of ik dat nog een keer zou willen hoor, een natuurlijke bevalling proberen, hoewel ik er positief op terug kijk dat ik het bij ons zoontje zelf geprobeerd heb, en altijd heb gezegd dat ik het zo weer zou doen, was het ook een uitputtingsslag die alsnog eindigde in een keizersnede... Maar dan weet ik in ieder geval welke opties ik nu al over na kan denken.

16. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,275
    2,035
    113
    Mijn zoontje lag goed tot 38,5 week, hij is op die termijn in stuit gedraaid ;) Ik heb het niet zelf geprobeerd, omdat ik het idee dat het hoofdje als laatste naar buiten zou komen eng vond. Tijdens de geplande keizersnede bleek ook dat hij met zijn voetjes voor de uitgang lag, dus het had ook niet langs de natuurlijke weg gekund. De ingreep is nogal traumatisch voor mij geweest ivm niet goed werkende verdoving, ik wil het liefst never nooit meer een keizersnede. Dat ik niks heb te willen wist ik natuurlijk wel, en dat blijkt ook wel weer, want lief klein zusje ligt al vanaf de 20 weken echo in stuit :p Ik bereid me nu geestelijk enigszins voor op een keizersnede, maar, ik ben ook aan het nadenken over een (hele laagdrempelige) stuitbevalling. Mij is trouwens verteld dat ze geen versie doen als je een keizersnede hebt gehad, maar het kan ook zijn dat dit per ziekenhuis verschilt. Heb jij je trouwens al verdiept in Moxa therapie? Dat overweeg ik om te doen als deze dame met 34 weken nog in stuit ligt.

17. Mevrouw Pinguin

Mevrouw Pinguin Fanatiek lid

Mar 22, 2015
    1,042
    8
    38
    Female
    Eerste Tot 36 weken in stuit, ook bij iedere echo, 20,28,32

Daarna spontaan goed gaan liggen. Deze ligt altijd nog goed t nu toe. Nog niet gemerkt of gezien op echo dat het in stuit ligt gelukkig

18. Kinderwens87

Aug 31, 2012
    4,175
    1,602
    113
    Female
    Jeetje dat is ook wat:(. Ik heb bij mijn zoontje een laagdrempelige stuitbevalling geprobeerd, zeker als je een fijne gyn hebt waar je vertrouwen in hebt dan kan dat best. En zelf goed aangeven wat je voorwaarden zijn.
    Deze uk ligt ook in ieder geval vanaf 20 weken in stuit, maar goed, ben erg benieuwd hoe het nu is..

Moxa heb ik over gelezen, was al aan het kijken of dat hier in de buurt kan. Maar dan begin ik denk ik al met 32 weken. Onder het mom van, baadt het niet..

Versie na keizersnede hoor ik verschillende verhalen over. Als ons ziekenhuis het wel toestaat sta ik er zeker voor open, maar wil dan wel graag weten hoe ze er in hons ziekenhuis tegenover staan.

Hopelijk draait jouw kleintje nog. Want ik kan me voorstellen dat je niet zit te springen om weer een keizersnede na wat je hebt meegemaakt:(

19. Kinderwens87

Aug 31, 2012
    4,175
    1,602
    113
    Female
    Vanochtend bij de gyn geweest, en op dit moment ligt onze uk me zn koppie naar beneden:D. Natuurlijk draait hij nog alle kanten op, maar het kan dus wel:D. Geeft toch wel wat rust.

Mocht de kleine wel in stuit liggen wanneer ik moet bevallen, dan zal voor een draaipoging gekeken worden maar alle omstandigheden, in principe is een eerdere keizersnede een relatieve contra indiatie, maar het is niet uitgesloten. Een vaginale stuitbevalling is in principe geen optie gezien het verloop van mijn vorige bevalling, al gaan ze er wel in mee als je perse wilt, maar goed, hoewel ik pro vaginale stuitbevalling ben, moet dit wel verantwoord zijn en zal ik uiteraard niet tegen het advies van een gynaecoloog in gaan. Dus in dat geval wordt het een geplande keizersnede.. Nu maa hopen dat onze uk het prima vindt zo en lekker met zn koppie beneden blijft liggen:)

20. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,275
    2,035
    113
    Wat fijn dat je kindje nu goed ligt! Mijn meisje is ook gedraaid, jeej! Nu maar hopen dat ze beide zo blijven liggen :)

Share This Page