Sinds 4 weken ben ik moeder van mijn lieve dochter en kort na haar geboorte leek ze last te hebben van krampjes. Op verzoek van de kraamverzorgster infacol gegeven waarna ze begon met spugen en vaak iets wegslikte. Sinds anderhalve week ben ik gestopt met de infacol en geef ik orthiflor start voor de darmpjes. Sindsdien spuugt ze niet meer maar zie ik haar nog steeds slikken. Andere dingen die mij zijn opgevallen: hikken, niezen, hoesten, rochelen, belletjes blazen, windjes laten (ook tijdens de voeding), wit tongetje, zure gezichten trekken, overstekken, tong uitsteken meestal na de voeding en vaak heeft ze opgedroogde melk als ze wakker wordt. Haar voorhoofd heeft vaak witte schilfers, kleine bultjes komen en gaan op haar wangen en kin (heel minimaal maar toch..) en een ontstoken oogje kort na haar geboorte dat niet weggaat. Ook drinkt ze heel gulzig tot de laatste druppel haar fles leeg! (6x120/4). Hiermee naar de huisarts en die heeft 2x0,3ml ranitidine voorgeschreven (ze woog toen 4,4 kilo). Ik had eigenlijk gehoopt op een doorverwijzing naar de kinderarts en daar ook om verzocht maar zij wilde dat ik eerst dit probeerde. Ik hoopte het eerst met voeding aan te kunnen pakken en sinds een klein weekje is ze overgestapt van Nutricia standaard naar Hero nutrasence comfort tegen spugen en krampjes. Ze lijkt nu alleen nog meer honger te hebben en het lijkt alsof de voeding haar niet verzadigd. Na de voeding vertoont ze vaak nog hongersignalen (bonken en zoeken op mijn lichaam en heel actief zuigen op haar vuistjes) en steekt ze vaak haar tong uit. Ik twijfel vaak of het honger is of zuigbehoefte doordat ze bijvoorbeeld de pijn wil wegslikken waardoor ik toch besloten heb de ranitidine te geven zodat dit het maagzuur minder zuur maakt. Ik twijfel namelijk of ze geen last heeft van verborgen reflux dus misschien kan op deze manier de slokdarm hersteld worden mocht ze last hebben van opkomend maagzuur. Merk nog geen verschil en vraag me af of de dosering niet aan de lage kant is.. Verborgen reflux blijkt vaak samen te gaan met kma (voor zover ik begrepen heb) en vraag me af of dit het misschien kan zijn. Zelf ben ik lactose intolerant maar weet niet of dit invloed kan hebben. Soms denk ik laat ik gewoon een pak Pepsi halen bij de supermarkt en dan kom ik er vanzelf wel achter maar hoorde dat het niet goed is om zomaar van voeding te veranderen. Dit is mijn eerste kindje en ik word hier zo verdrietig van. Wil zo graag van haar kunnen genieten maar ben alleen maar bezig met zoeken naar oplossingen want wil haar zo graag helpen! Het is uiteindelijk een heel verhaal geworden maar ik vraag me af of er moeders of vaders zijn die zich (gedeeltelijk) in mijn verhaal herkennen en hoe jullie dit dan aangepakt hebben. Alle tips en ervaringen zijn welkom!
Klinkt vooral als reflux, dus ik zou dat eerst proberen op te lossen voor je andere voeding geeft. Heb je eerst de leefregels voor reflux gevolgd? Die zijn namelijk nog steeds veel zinvoller en gezonder dan 'meteen' op medicatie overstappen. Hoe lang doet je kindje over een fles? Minstens twintig minuten? Ligt ze schuin? Draag je haar rechtop? Laat je goed boeren? Hoe maak je de fles klaar? Dat kan allemaal een impact hebben. Jammer dat je arts je dat (misschien) niet verteld heeft, maar misschien kan je het hier wat verduidelijken zodat we kunnen helpen?
Je had niet moeten overstappen naar hero comfort. Hero comfort bevat johannesbroodpitmeel. Dit mag niet samen gegeven worden met medicatie bij reflux omdat dit de werking tegen gaat. En dat is ook precies wat jij ervaart, omdat je zegt dat ze na de overstap veel meer honger lijkt te hebben. En vaak is dit een symptoom die bij reflux kan horen. Kindjes willen steeds meer drinken om pijn te verzachten. Alleen verergert de reflux dan juist weer. Bij het vermoeden van reflux is de juiste volgorde; Stap 1: leefregels van reflux opvolgen, zoals shakes ook al zegt. Stap 2: Jbpm proberen icm leefregels. Stap 3: medicatie proberen icm leefregels, ZONDER jbpm. Jij bent nu, lijkt het, bij medicatie begonnen en daarna jbpm gaan geven. Wat je nu het beste kunt doen is terug naar hero standaard, of bijvoorbeeld naar Nutricia omneo. Deze is wel voor krampjes, maar zonder jbpm. Vervolgens alle leefregels gaan opvolgen en goed opletten op de aantal flessen, hoeveelheid in de fles en de bereiding van de fles. En dat icm de voorgeschreven ranitidine. Koemelkallergie komt veel minder voor dan reflux. De grootste kans is dus reflux. Als je 2 weken lang alle leefregels hebt opgevolgd, de juiste voeding (zonder jbpm) en medicatie hebt gegeven kan je pas verder kijken. Dit omdat elke wijziging minimaal 2 weken nodig heeft. Daarnaast is ranitidine niet altijd de juiste medicatie voor elk kind. Bij mijn jongste deed het te weinig. Pepti (geen cola) zou inderdaad een mogelijke optie zijn bij vermoeden van koemelkallergie. Maar geef eerst alle andere dingen een kans. Te veel veranderingen zorgen voor extra prikkels waardoor klachten verergeren. Voor alle leefregels en meer informatie wil ik je verwijzen naar mijn weblog in mijn handtekening. Daar heb ik alles uitgeschreven.
Met de Nutrilon deed ze 20 minuten over de fles en met de Hero Comfort 15 minuten vanwege een grotere speen (kleinere speen kwam niks uit), laat ik haar boeren, hou ik haar na de voeding een kwartier rechtop, waarna ik haar verschoon, inbaker, weer rechtop hou en bij de eerste vermoeidheidssignalen in haar ledikant leg, die met boeken aan de achterkant verhoogd is. Probeer dus zoveel mogelijk het rust en regelmaat principe aan te houden. Ben het zeker met je eens dat je nooit meteen op medicatie moet overstappen, vandaar dat ik het op deze manier geprobeerd heb en in overleg met het consultatiebureau ben overgegaan op een andere voeding.
Leefregels zijn zoveel meer dan alleen die dingen die je noemt. Inbakeren word afgeraden bij reflux. De richtlijnen van kinderartsen, zie mijn weblog voor onderbouwing, geven aan dat je geen jbpm icm medicatie voor reflux mag geven. Doorgaans weet het cb er echt te weinig vanaf en je ha in dit geval ook. Ik zeg niet dat jij het fout doet, ik zeg dat jij verkeerd advies hebt gekregen en wat dus juist wel hoort.
Herkenbaar! Mijn oudste had reflux en met de jongste nu weer in zo'n zoektocht... wat bij de oudste goed hielp was een combi van een heel goede kinderarts die ons serieus nam, de leefregels, inbakeren (dat hielp hier wél heel goed tegen de onrust), voeding indikken en dragen. Medicatie (ranitidine) hielp hier niet, maar dat verschilt echt per kind óf medicatie helpt en welke medicatie de juiste is. Geef elke wijziging iig 2 weken om te zien of het werkt. Dat lijkt eindeloos lang als je zo'n onrustige baby hebt maar het moet echt. Het is ws al een geprikkeld kind, dus probeer geduld te hebben en niet te veel te veranderen want dan weet je het op een gegeven moment écht niet meer. Wat betreft de leefregels: een refluxkussen hielp beter dan het bedje schuin zetten. En koop een draagdoek of draagzak. dat was voor mij destijds de enige manier om haar goed rechtop te houden en te laten slapen (& het huilen te laten stoppen). Maar het is én én én, alles bij elkaar in de juiste combinatie gaat uiteindelijk het verschil maken RRR gingen ook pas goed toen de reflux onder controle was..
Hi Averlach, Zojuist je blok gelezen. Ik ben eerst overgegaan op een andere voeding (met jbpm) en pas sinds gisteren medicatie toegevoegd. De honger was dus al gelijk bij overstap naar de Hero comfort zonder de medicatie toegevoegd te hebben. Denk dus dat ze met de omneo ook niet verzadigd zal raken omdat beide lichter verteerbaar is tegen de krampjes. De Hero comfort deed trouwens niets tegen haar krampjes daarom vermoed ik toch een koemelkallergie (vooral als je al haar klachten in overweging neemt). Weet je ook waarom jbpm wordt afgeraden bij gebruik van medicatie? Ik heb bijv wel gehoord dat medicatie niet kan bij gebruik van enfamil omdat het verdikkingsmiddel het maagzuur nodig heeft om te verdikken, maar in dit geval zal dat toch niet opgaan omdat de jbpm al verdikt in de fles. Ik dacht dat de ranitidine ervoor zorgt dat het maagzuur minder zuur wordt, maar dat het nog steeds omhoog komt en dan zal ze toch de voeding weg blijven slikken. Hoe weet ik dan of het medicijn werkt als ze blijft slikken? Je zegt trouwens dat koemelkallergie minder voorkomt dan reflux, bedoel je daarmee ook verborgen reflux? En waarom wordt inbakeren afgeraden bij verborgen reflux? Ze spuugt helemaal niet maar ze slikt het juist door. Tenminste, dat vermoed ik begin echt aan alles te twijfelen.. net verslikte ze zich even en krijste ze het uit na de voeding, dan denk ik dat kan toch niet door krampjes komen?! Zo kort na de voeding. Maar dan hoor ik weer haar darmpjes rommelen en denk ik: zal het nou toch wel die krampjes zijn? Of is het toch die koemelkallergie die zorgt voor het omhoogkomende zuur en die krampjes aangezien comfort onding geen verschil maakt. Heel lastig allemaal..
Bij reflux is verdikken vaak contraproductief, omdat dikkere pap die omhoog komt meer ongemak veroorzaakt. Als medicatie goed afgestemd is, doet het omhoog komen geen pijn meer. Het spugen of slikken blijft dus, maar is pijnloos. Mijn dochter heeft destijds tot ruim een jaar gespuugd, maar dat was enkel erg voor de wasmachine. Maar de dosis die je gekregen hebt is heel laag. Nog eens overleggen met je arts dus. Hou er ook rekening mee dat vrijwel alle baby's de eerste twee maanden erge krampen hebben. Het hoeft geen kma te zijn.
@itakepictures wat goed dat de reflux bij de oudste onder controle is! Hoe oud is hij/zij nu en hoelang heeft het geduurd voordat de reflux minder werd en het RRR principe goed ging? Heb je toen geen andere medicatie geprobeerd ipv ranitidine? En hoever ben je in je zoektocht met de jongste? Het is zo moeilijk allemaal hè, je wil zo snel mogelijk een kant en klare oplossing terwijl je het tijd moet geven. Ik sta normaal gesproken bekend om mijn geduld en rust maar ben nu allesbehalve geduldig en rustig haha. Een refluxkussen is een goed idee en heb laatst een Björn borg zak te leen gekregen die ik eerst nog moet wassen. Soms slaapt ze trouwens wel diep in haar bedje al is het nu veel minder dan eerst. Zal het dan toch komen door die nieuwe voeding? Gebruikte jij ranitidine ivm met verdikken of was je intussen alweer gestopt met de mediatie toen je ging verdikken? Ik hoop dat jij ook snek met je jongste de juiste combinatie gaat vinden. Ik heb trouwens inmiddels een verwijzing gekregen bij de kinderarts en kan volgende week terecht!
@Shakes ik zal morgen even belllen voor een aangepaste dosis ranitidine. Morgen aan afspraak bij het consultatiebureau en denk dat ze wel 4,5 of 4,6 kilo zal wegen. Zonder een verdikkingsmiddel blijft ze dus slikken. Maar zal ze dan nog steeds zoveel haar tong uitsteken, hikken, belletjes blazen, rochelen en hongersignalen laten zien? Oftewel, waaraan zie ik of de ranitidine het gewenste effect heeft? En bij de juiste dosis jbpm en medicatie zal het dan toch én geen pijn doen én niet omhoog komen, waardoor ze niet meer zichtbaar zal slikken? Of heb ik het helemaal fout? En weet iemand trouwens of een lactose intolerantie bij de moeder een verhoogde kans geeft op koemelkallergie bij babies?
Jbpm zorgt ervoor dat de medicatie zijn werk niet optimaal doet, het werkt de werking tegen. Dus het is minder werkzaam. Jbpm kan effectief zijn, maar de werking is niet bewezen en geeft juist vaak klachten. Krampen, diarree of juist verstopping. Jbpm dikt wel in in de fles, maar heeft verder dezelfde werking als wat in enfamil zit.Jbpm heeft als doel de maaginhoud in de maag te houden. Maar het ligt ook zwaarder op de maag en juist babys met reflux lijken een gevoeligere maag te hebben. Daarnaast kan jij niet in de maag van je baby kijken en kan je dus niet zien of de voeding in de maag blijft of er bijvoorbeeld dikke voeding in de slokdarm zit. En uit eigen ervaring weet ik dat zure dikke voeding veel pijnlijker is dan zure dunne voeding. Je hebt in principe 2 soorten medicatie bij reflux. De ene maakt het maagzuur minder zuur en de ander zorgt dat er minder maagzuur aangemaakt word. Geen enkel medicijn werkt tegen het spugen. Spugen is het probleem ook niet. Maar dan moet je weten wat reflux is. Reflux is niets meer of minder dan het terugstromen van de maaginhoud naar de slokdarm. Soms gaan kindjes spugen (reflux) andere kindjes slikken het weer in (verborgen reflux). Medicatie heeft dus als doel dat de voeding die omhoog komt minder pijn doet in de slokdarm. Je haalt het slikken dus nooit weg met medicatie, daar is (voor zover ik weet) ook geen medicatie voor. Mijn jongste had gewone reflux en spuugde enorm veel. Zonder medicatie was hij heel veel aan het huilen (huilbaby, dagelijks overmatig huilen). Met medicatie spuugde hij alsnog enorm veel, maar was een tevreden (blije) baby zolang ik de leefregels maar bleef toepassen. Dus voor jou; het slikken is niet erg. Huilde ze overmatig? Als ze dat nu minder doet dan weet je dat het iets werkt. Maar dan moet je dus wel eerst stoppen met jbpm en de leefregels gaan opvolgen. Medicatie waarvan de werking tegen gewerkt wordt en zonder leefregels zal weinig doen. Zelfs medicatie zonder leefregels kon bij ons absoluut niet. Als ik reflux zeg dan bedoel ik of 'gewone' reflux (dus overmatig spugen) of verborgen reflux. Ik bedoel het dus reflux in het algemeen. Ik weet niet welke vorm van reflux meer voorkomt. Voor mij zelf is dat ook iets wat geen toegevoegde waarde heeft om te weten. Want welke vorm het ook is, de oorzaak is hetzelfde en de behandeling ervan ook. Koemelk allergie komt maar bij een paar procent van de babys voor. Reflux is iets wat juist bij vrijwel alle babys voorkomt, maar bij alleen een gedeelte daarvan tot problemen zorgt. Het maagklepje/spier moet bij elke baby vol groeien. Afbakeren wordt afgeraden omdat als een baby met reflux moet gaan spugen kan het zich minder goed bewegen. En je kunt je voorstellen dat als je ligt en je hoofd naar het plafond kijkt terwijl je gaat spugen je kunt stikken. Volgens mij is dat de voornaamste reden dat het afgeraden wordt. Krampjes horen er tot circa 3 maanden ook wel een beetje bij. Meestal heb je rond 6 tot 8 weken een piek en erna neemt het af. Je kan nu van alles gaan proberen, maar daarmee heb je juist steeds meer kans op reactie van het lichaam. Dus meer krampjes, meer huilen. En als iets werkt weet je nooit wat wel werkt. Daarom adviseer ik altijd om eerst terug te gaan naar de juiste basis. Voor jou is dat nu voeding zonder jbpm, dus standaard of evt omneo van nutrilon, medicatie blijven geven omdat je dit toch al geeft en daarnaast alle leefregels op gaan volgen. Dit hou je minimaal 2 weken vol, tenzij het huilen echt uit de spuigaten loopt. (dus veel meer dan nu). Ondertussen kan je een huilbaby dagboek bijhouden. Dan kun je zien wat er gebeurd en wanneer en wat helpt en wat niet. Als er dan na 2 weken geen verbetering is ga je terug naar je ha. Je hebt dat alles voldoende tijd gegeven en kan in overleg met je ha gaat kijken naar of andere medicatie of andere voeding (bij vermoeden van kea). Volgens mij heb ik je vragen beantwoord.. Anders hoor ik het graag.
Deze zijn niet ergonomisch, dus worden afgeraden voor elke baby. Als je graag wilt dragen kan je beter of een draagdoek of een ergonomische draagzak proberen. Een niet ergonomische draagzak is slecht voor jou; het geeft te veel druk op bijvoorbeeld je schouders wat erg onprettig is. En is slecht voor een baby omdat deze in de heupen hangt. Hierdoor kan je heupproblemen veroorzaken.
Tong uitsteken zou moeten weggaan, pijn wegdrinken ook, algemene onrust en slecht slapen eventueel. Indikken wordt dus afgeraden bij medicatie owv wat Averlhach zegt. Werkt de medicatie tegen. Spugen is niet erg, als het geen pijn doet. Voor zover ik weet is kma iets totaal anders dan lactose intolerantie, dus hoeft niet samen te hangen.
Klopt intollerantie is anders dan kea. Mensen die intollerant zijn voor iets verdragen doorgaans wel iets terwijl mensen die allergisch zijn absoluut niets kunnen verdragen. Daarnaast zit het in het lichaam ook anders. Allergie word veroorzaakt door immuumsysteem en intollerantie is zonder tussenkomst van het immuumsysteem.
@Averlhach op het begin huilde ze niet overmatig maar laatste tijd begint ze steeds vaker te huilen maar kan dus ook door de krampjes komen. Ik ben net weer begonnen met de oude voeding zonder jbpm en zal de ranitidine blijven geven, en de leefregels en rust en regelmaat principes (voor zover mogelijk) blijven toepassen tot mijn afspraak bij de kinderarts. Overigens, mijn baby spuugt niet, dan kan ze dus wel ingebakerd worden toch? En weet je of ranitidine het maagzuur minder maakt of er juist voor zorgt dat er geen maagzuur wordt aangemaakt? @Shakes helaas blijf ik haar tong maar zien, soms steekt ze het heel ver uit en soms zijn het van die korte hagedisbewegingen. Zal het nog maar een week afwachten tot de kinderarts maar zoals ik zie heeft de ranitidine weinig effect. De onrust blijft en ik merk dat ik daar ook onrustig van wordt.
Maar je bent ook nog maar pas bezig, én de werking werd verminderd door de jbpm én je dosis kan nog verhoogd worden.
Ranitidine vermindert de aanmaak van het zuur; http://www.apotheek.nl/medicijnen/ranitidine?product=ranitidine Inbakeren word gewoon afgeraden bij reflux, ook het terugslikken wat je bij verborgen reflux ziet kan problemen geven. Of je het dan uiteindelijk wel of niet doet, dat blijft jouw keuze. Maar ik vind dat je het moet weten. Hou ernaast een huilbaby dagboek bij, maar bedenk dat vrijwel elke baby wel krampjes heeft. Tegen de normale krampjes valt zeer weinig te doen. En deze zijn bij de ene baby veel minder dan bij de andere baby. Pas bij excessief huilen is er kans op meer problemen. En bij excessief huilen denk ik bijvoorbeeld aan mijn oudste zoon die 8 tot 10 uur per dag krijste en die ik met geen mogelijkheid stil kreeg. Hoeveel voeding geef je nu en hoevaak per dag? Drinken duurt nu weer 20 minuten?
@Averlhach vanaf vandaag zal ik ik naast haar voedingen en luiers ook haar slaapjes en huilbuien bijhouden. Ik geef 6x120/4 (dus 135ml) en straks zal ik bij het consultatiebureau zien hoeveel ze nu weegt. Ze doet nu met de Nutrilon standaard em dr brown fles met prematuurspeen weer 20-25 minuten over een flesje. Wordt de puckababy piep ook afgeraden bij refluxklachten? Dit is minder strak dan een Inbakerdoek. @Shakes dat klopt idd ik moet het met iets meer geduld afwachten. Weet je ook welke dosis ranitidine maximaal is bij een gewicht van ongeveer 4,4-4,5 kilo?
Wij hadden Zantac, wat een variant is van ranitidine. Die dosis lag echt véél hoger dan de jouwe. Ik durf niet met zekerheid zeggen of dit gelijkaardig is voor ranitidine. Maar ik ben wel vrij zeker dat de aangegeven dosis erg laag is. Ervaring leert dat huisartsen steeds lagere doses voorschrijven voor kinderen, uit angst en voorzorg. Een kinderarts is beter op de hoogte van de juiste dosering.