onzeker,

Discussie in 'De lounge' gestart door Spikkel19, 7 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    hoi allemaal,
    omdat ik hier al vaak tips vandaan heb gehaald hoop ik dat dat nu misschien weer lukt al zal ik het grootste gedeelte natuurlijk zelf moeten doen.
    misschien is er wel iemand die zich herkent en misschien kunnen we elkaar helpen

    Ik ben ontzettend onzeker over mezelf, eigenlijk altijd al geweest. ik twijfel enorm aan mezelf, ben ik wel mooi genoeg? ben ik niet te dik? Ben ik goed genoeg? kan ik dit wel doen?

    Ik heb al veel hulp gehad maar dit stukje is een zeer hardnekkig stukje. Alleen helaas begin ik te merken dat het een bepaalde druk legt in mijn relatie door mijn onzekerheid. Hier wil ik absoluut wat aan doen. want het laatste wat ik wil is dat ik mijn man kwijtraak waar ik enorm van hou.

    Zijn er hier misschien meiden die ook onzeker zijn geweest of misschien nog zijn en tips hebben hoe jullie jezelf proberen te laten stoppen met onzeker zijn?

    Alvast bedankt
     
  2. A new day

    A new day Actief lid

    6 mrt 2015
    267
    111
    43
    Arnhem
    Hoi.

    Een brok herkenning (helaas). Ik ben mijn hele leven al onzeker. Dat zit in me, al sinds kind en ik ben altijd "Het onzekere meisje" geweest. Vriendschappen en relaties leden eronder omdat ik mezelf nooit goed genoeg vond voor een ander en daardoor relaties langzaam verwaterden.
    Toen ik een relatie kreeg, ging dat zelfvertrouwen ineens omhoog maar dat was een kwestie van tijd...na een aantal jaar kwam dit weer terug en daar schrok ik enorm van. Ik wist weer even hoe t was om met zo weinig eigenwaarde te moeten leven en toen heb ik er een stokje voor gestoken, ik was het helemaal beu.
    Ik heb eerst een traject gevolgd bij Ciran. 6 maanden lang, 3 dagen in de week binnen deze organisatie had ik gesprekken, sportoefeningen, meditatie (nooit gedacht dat ik dit zo fijn zou gaan vinden) en uiteindelijk zelfs een weekend op retraite. Ik kwam als een heel ander mens uit deze therapie. In deze therapie heb ik vooral geleerd om mezelf te accepteren. Jezelf leren omarmen, met alle dingen waar je zelf niet tevreden over bent, was voor mij een hele opening. Ik wilde altijd iemand zijn die ik niet kon zijn, die ik simpelweg niet was, dus ik moest echt van mezelf leren houden zoals ik ben. Heel moeilijk.
    Relativeringsgesprekken en mindfullness hebben mij hierin het meest geholpen. Dat de dingen zijn zoals ze zijn en deze te omarmen. En in geval dat je jezelf verliest (in mijn geval in grote groepen), bij jezelf leren blijven door middel van een goede bewuste ademhaling.
    Voorbeeld:
    -Vergaderingen zijn voor mij een ware hel. Mijn mening geven, me voegen in een gesprek met meerdere mensen. Doodeng. Aan het eind van zo'n vergadering had ik mezelf zo naar beneden gehaald dat ik volledig down was.
    Nu heb ik geleerd dat er ook luisteraars bij moeten zitten en dat heb ik tot een doel gemaakt. Goed luisteren en dáár mee bezig zijn. Gek genoeg, zorgt dit ervoor dat ik meer bezig ben met "de vergadering", dan met "Owjee straks moet ik wat zeggen en dan klap ik dicht". Wat een verademing! Dan ben ik écht mezelf en praat ik vanuit mezelf en niet van wat ik verwacht dat men van mij wil horen.

    Neemt niet weg dat die onzekerheid af en toe de kop op komt steken. Zodra ik dit voel pak ik al mijn geleerde materiaal erbij, ga ik een flinke wandeling maken en ik weet dat het weer wegebt.

    Ik heb toen ook mijn werk opgezegd en ben ergens anders begonnen. Ik wilde niet meer "dat onzekere meisje" zijn en met een schone lei beginnen. Beste keuze ooit. Mijn nieuwe collega's weten weinig van dit onzekere verleden en zien mij als een volwaardige collega. Wat een verademing :)
     
    PenK en zon1980 vinden dit leuk.
  3. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.830
    1.677
    113
    Vrouw
    Ook veel last van onzekerheid.. al veel geprobeerd om eraf te komen maar vind het ook heel moeilijk.
    Enige wat wel iets werkt is dagelijks opschrijven wat je goed vond gaan. Dat kan vanalles zijn en hoeft niet iets groots te zijn. Zelfs als je vindt dat je haar leuk zit, schrijf je dat op. Na verloop van tijd lees je het terug en zijn er stiekem best wel veel positieve dingen over jezelf te vinden.

    En ik moest me bedenken dat mensen veel minder bezig zijn met hoe ik eruit zie of wat ik doe. Ze hebben wel iets beters te doen dan steeds aan mijn tekortkomingen te denken. Dat klinkt bot maar waarschijnlijk ben jij ook niet veel aan het nadenken over de dikke kont van je buurvrouw bijvoorbeeld.

    Ik ben pas overgestapt naar een hogere functie waarin ik steviger in mn schoenen moet staan. Wordt wel in het diepe gegooibld en bots nog weleens met mezelf. Maar ad kant verplicht ik mezelf ook wat onzekerheid opzij te zetten, anders kan ik mn werk niet goed doen.

    Wat betreft je relatie: ik weet niet hoe je partner is maar mijn partner verteld me vaak dat ik mooi ben of er leuk uitzie. Dan groei ik op dat moment wel... en hij weet heel goed hoe ik over mezelf kan denken.
    Praat jij er over met je partner?
     
  4. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Meditatie ben ik inderdaad ook mee begonnen en ik hoop dat het me gaat helpen..
    WAt knap dat je zo gegroeid bent, en wat fijn dat die therapie geholpen heeft,
    Ik merk bij mezelf dat het vooral de angst is kwijt te raken.. ben ik goed genoeg? ben ik knap genoeg?

    ik wil gaan proberen meer te focussen op loslaten van het onzekere gevoel al zal dat echt niet makkelijk gaan, maar nu merk ik dat mijn onzekerheid tussen mij en mn mijn in lijkt te gaan staan en daar baal ik zo van.
     
  5. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Dit is echt zooooo waar!! En sterker nog, ik denk dat veel mensen eerder aan eigenschappen van je denken waar ze eerder jaloers op zijn dan over minder goeie eigenschappen!
    Ik weet nog dat een vriendin mij ergens een compliment over gaf (weer ff niet meer wat), iets waar ik bij mezelf nooit op zou zijn gekomen. Maar zij zag het! En ik dacht, als zij het ziet, vindt een ander dat waarschijnlijk ook. De 'buitenstaander-filter' noem ik dat, die is over het algemeen een stuk vriendelijker dan hoe je naar jezelf kijkt. Dus die gebruik ik meer :)
     
    Salentein en Spoetnik vinden dit leuk.
  6. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    dat dagelijks opschrijven is wel een goed idee inderdaad dat kan ik gaan proberen :)

    ja ik praat er wel over met mijn man maar die word het ondertussen een beetje zat. die irriteert zich er mateloos aan dat ik zo onzeker ben. hij vind mij goed zoals ik ben, ik voel me een f kort door de bocht dik fatsig persoon zeg maar.

    ik kan ook lastig benoemen waarom ik zo onzeker ben, verlatingsangst? denk ik tenminste dat dat de key is.. alleen zelfs na 13 jaar heb ik die angst nog steeds terwijl je zou verwachten dat je dan het vertrouwen en de rust wel hebt. maar ik blijf tegen het feit aan lopen dat ik bang ben dat hij een ander veel mooiere vrouw zal vinden en daar mee verder wil.. heel irritant want ik weet dat hij van me houd.
     
  7. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    mm een buitenstaander filter. dus eigenlijk de complimenten die je krijgt ( vind ik enorm lastig om te accepteren wimpel ze altijd weg ) proberen als een mantra in je hoofd te zetten ofzo? of hoe moet ik het zien?
     
  8. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.830
    1.677
    113
    Vrouw
    Ipv ze weg te wimpelen kun je zeggen: Goh, dankjewel! En er zelf eens over nadenken. Wat heeft hij/zij nou eigenlijk gezegt? Of schrijf het op, bij de rest van alle positieve dingen.
    Je hebt bevestiging nodig dat je er wel toe doet en complimenten zijn juist de bevestigingen die je kunt gebruiken.
     
  9. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    oef dat voelt als een behoorlijk grote stap haha, maar misschien moet ik proberen minder na te denken en kijken wat er gebeurd als ik inderdaad dankjewel zeg.
     
  10. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.830
    1.677
    113
    Vrouw
    Het rotte ervan is, is dat je je ook gaat gedragen, als een dik, fatsig, persoon. (Jouw eigen woorden he? ;)) Terwijl je veel mooier en sexier bent als je je mooi voelt. En in zijn ogen ben je dat ook, mooi.
    Maargoed... het is heel moeilijk om je mooi te voelen als je jezelf niet mooi vindt. En jezelf verwennen met een sauna? Gezichtsbehandeling? Sexy lingerie? (Meestal voel je je vrouwelijk en sexy als je mooie lingerie aan hebt)
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  11. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.830
    1.677
    113
    Vrouw
    Dus, je nieuwe mantra wordt:
    Dankjewel! Bij ieder compliment :D
     
  12. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    haha ik ga mijn best doen,

    nou ja ik ben vandaag begonnen met een ander eetpatroon zodat er misschien wat kilo's afgaan en ik mezelf dan ook prettiger ga voelen.
    het word nog een hele klus om die onzekerheid een stuk weg te krijgen pff
     
    Annemeis vindt dit leuk.
  13. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.156
    768
    113
    Dat je wat aan je onzekerheid wilt gaan doen vind ik echt al stoer!
    Go for it! Je bent sterker en mooier dan je zelf denkt!
     
    A new day vindt dit leuk.
  14. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Als dat werkt, moet je dat doen. Ik zeg gewoon bedankt en onthoud ze.
    Vervolgens probeer ik mezelf altijd te zien door de ogen van een ander en niet alleen door mijn eigen ogen en dan ben ik best wel een ok mens (heus niet voor iedereen, maar ik heb er helemaal niks aan me door die mensen te laten leiden)

    Ik zal je zeggen wat er gebeurt, namelijk helemaal niks! :D De één geeft een gemeend compliment en de ander zegt bedankt. Zo simpel is het echt!
     
  15. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.156
    768
    113
    Dat filter is echt wel waar: als ik ongesteld ben krijg ik altijd een puistje op mn kin. Ik denk dan de hele dag dat iedereen het ziet (heb de hele dag het gevoel alsof ik 1 grote puist ben en het van een kilometer afstand te zien is) maar mn collega die ik bijna dagelijks zie (en oog voor detail heeft) had het nog nooit opgemerkt!
     
  16. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Klopt, en waarschijnlijk zegt ie: wat heb je mooie schoenen! (Lees: wat heb jij een mooie smaak in schoenen). En jij bent alleen maar bezig met die puist!:roflmao:
     
  17. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    [QUOTE="Spikkel19, post: 22362501, member: 56416"Ik ben ontzettend onzeker over mezelf, eigenlijk altijd al geweest. ik twijfel enorm aan mezelf, ben ik wel mooi genoeg? Voor wie? En wat vind je zelf?
    ben ik niet te dik? Te dik voor wat en voor wie?
    Ben ik goed genoeg? Goed genoeg voor wat en wie?
    kan ik dit wel doen? Heb je het al geprobeerd?
    [/QUOTE]

    @Spikkel19, puur uit interesse, wat zou je antwoord zijn op dikgedrukte vragen?
     
  18. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    @Spikkel19, puur uit interesse, wat zou je antwoord zijn op dikgedrukte vragen?[/QUOTE]


    voor wie? mijn man , en wat ik zelf vind, nee ik ben niet mooi genoeg,
    te dik nou ja ik vind mezelf te dik en vind mezelf niet aantrekkelijk genoeg, voor wie? voor mezelf en mijn partner

    Goede genoeg voor wat en wie? hha dat is een lastige, voor de mensen om me heen,
    heb je het al geprobeerd ? tja vaak niet dus dan weet ik het eigenlijk ook niet he..
     
  19. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113

    voor wie? mijn man Heeft hij dit tegen je gezegd? Gezien je andere berichten gok ik van niet. Waarom neem je dit niet van hem aan ('goh bedankt')? , en wat ik zelf vind, nee ik ben niet mooi genoeg, En als je jezelf door de buitenstaander-filter zou zien, wat zou je dan zeggen?


    te dik nou ja ik vind mezelf te dik en vind mezelf niet aantrekkelijk genoeg, voor wie? voor mezelf en mijn partner Kan je hier iets aan doen (in de zin: geen aandoening waardoor je dik wordt) en zo ja wat doe je eraan?

    Goed genoeg voor wat en wie? hha dat is een lastige, voor de mensen om me heen, Heeft iemand ooit tegen je gezegd dat je niet goed genoeg bent en welke situatie was dat dan?

    heb je het al geprobeerd ?
    tja vaak niet dus dan weet ik het eigenlijk ook niet he..spreek met jezelf, de eerstvolgende keer dat je dit denkt, je niet nadenkt en het gewoon doet. Wat is het ergste dat kan gebeuren?[/QUOTE]
     
  20. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    [/QUOTE] ja dat ga ik inderdaad gewoon proberen, het ergste dat er kan gebeuren is dat het niet lukt..
     

Deel Deze Pagina