Gebruikt ze de borst als speen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jacqueline16, 8 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jacqueline16

jacqueline16 Actief lid

6 dec 2007
    315
    0
    0
    Zelfstandig ICT-er
    Zuid Holland
    Ik heb een topic over slapen in het algemene baby& dreumes forum gestart en toen ik net een antwoord aan het typen was, kwam er ineens iets bij me op.

Toen mijn dochter de speen nog wilde, sliep ze zonder veel problemen in.Nu heeft ze de borst nodig (of de fles, maar dan moet dat wel een flinke zijn en werkt vooral 's avonds ook vaak helemaal niet). Ziet ze mijn borst soms als vervanging voor een speen?

(mmm, da's natuurlijk een beetje gek geformuleerd, de speen is natuurlijk een vervanging voor de borst.. maar ik hoop dat het toch duidelijk is)

Moet ik haar misschien weer aan de speen zien te helpen?

2. appeltje

appeltje Niet meer actief

Dat klinkt wel logisch ja. De meeste kinderen vinden het heerlijk om zich in slaap te sabbelen. Ik doe een combi. Hij drinkt 's avonds (18.45 uur) even flink en gretig en daarna blijft hij nog een hele poos sabbelen. Dan komt er maar weinig (maar wel vette) melk uit en valt hij heerlijk in slaap. Als ik hem dan slapend in bed leg en zijn mondje gaat dan opnieuw open, dan geef ik hem zijn speentje. Maar meestal heeft hij genoeg gesabbeld en heeft hij het speentje niet meer nodig.

3. AnneLiesje

AnneLiesje Fanatiek lid

4 dec 2006
    3.241
    0
    0
    Amber wil geen speentje en gebruikt ook de borst als speen. Dit doet ze alleen 's avonds voor het slapen gaan, dan sabbelt ze zichzelf in slaap. En leg ik haar slapend in de wieg.
    Overdag laat ze gewoon los als ze genoeg heeft.

Misschien dat het een oplossing kan zijn een speentje? Hoop het voor je!

4. Nemo

Nemo Niet meer actief

Je kind moet niet aan de speen hoor. Als jullie dat prettig vinden kun je het proberen. Anders is er ook geen probleem met aan de borst in slaap vallen hoor.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Borst bij in slaap vallen is veel meer dan alleen zuigen.

Juist bij de manier van drinken bij in slaap drinken komen er in het lichaam van moeder en kind allerlei processen op gang die de slaap bevorderen. Vaak drinkt een kind op zo'n moment vooral druppelsgewijs, en die druppels hebben een heel hoog vetgehalte.
    Dat bij een voeding de oxytocine zorgt voor een rustgevoel weten de meeste mensen wel, maar juist bij het in slaap drinken en ook bij een toetje 15-40 minuten na een voeding komt er in het lichaam van moeder en kind ook veel CCK vrij, een galhormoon dat zorgt voor een loom slaperig gevoel. Hetzelfde hormoon komt ook vrij als je na een copieuze maaltijd aan het uitbuiken bent.

Dus als je kind goed slaapt na een borst, lekker zo houden, dat is niet te vervangen door een speentje.

6. jacqueline16

jacqueline16 Actief lid

6 dec 2007
    315
    0
    0
    Zelfstandig ICT-er
    Zuid Holland
    Op zich zou het voor mij ook geen probleem zijn, maar ik ben er niet altijd en voor mijn man is het wel lastig.

Daarnaast heeft ze niet 1 x maar vaak wel 4 x de borst nodig. Dan is ze diep in slaap maar wordt weer wakker als ze in bed gelegd wordt. Ik zou dus graag willen dat ze lekker in haar bedje in slaap valt (of blijft slapen).

En aangezien een speentje wel en ik niet in haar bed pas ;)

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Over het algemeen leren papa's vanzelf creatief te zijn omdat ze geen borsten hebben. Dat is dus ook echt iets tussen papa en je dochter, daar moet je je verder niet te veel zorgen over maken.

Wat dat wakker worden in haar bedje, bij mij werden ze soms ook vaak wakker, maar ze lagen naast me, dus dat was een stuk gemakkelijker.
    Vaak helpt het wel om ze wat langer vast te houden tot ze echt in hun diepe slaap belandt zijn, je voelt dat omdat ze dan echt helemaal slap in je armen hangen en ze dan pas neer te leggen.

Deel Deze Pagina