Wachten tot 42 weken met inleiden of .....

Discussion in 'De bevalling' started by Ponnetje82, Jun 8, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ponnetje82

May 15, 2013
    73
    0
    0
    De titel zegt het al, ik twijfel heel erg of ik nou zal wachten met het laten inleiden van de bevalling tot 42 weken of dat ik zal vragen om het eerder te laten doen.
    Ik heb nu nog 4 dagen (tot woensdag) te gaan tot de uiterste inleiddatum. In principe is alles in orde, ik voel me goed en de baby voelt zich goed.

Gisteren ben ik om 14.00 uur gestript voor de eerste keer maar dat heeft tot nu toe geen effect gehad. Het liefst wil ik inleiden voorkomen, ik zie daar namelijk enorm tegenop omdat ik er vanuit ga dat je dan een weeenstorm krijgt...

2. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Bij inleiding geven ze je meestal wel meteen de optie voor pijnbestrijding, dus voor die storm hoef je dan niet heel erg bang te zijn.

3. quschke

quschke VIP lid

Jun 12, 2010
    6,029
    0
    0
    limburg
    ik heb ervoor gekozen om eerder te laten inleiden, maar dit had eerlijk gezegd meer te maken met het feit dat we tussen kerst en nieuwjaar inzaten.

Ik ben ingeleid met 41.4 . Het was zelf wel al een beetje aan het rommelen want 10 seconden na het breken van de vliezen ging het loos en 2,5 uur later was Ivy er.

Ik heb geen echte weeenstorm gehad, maar het was wel kort maar zeer krachtig.
    Het is dus echt een afweging die je zelf moet maken. Een inleiding is iedere keer anders en geen garantie dat je wel of niet een weeenstorm krijgt.

4. btje

btje Actief lid

Nov 24, 2009
    295
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben met de eerste ingeleid met 41+4, wegens overtijd lopen. En ik kreeg wel een weeenstorm maar gelukkig kreeg ik daar ook gelijk pijnstilling voor (via infuus, zo'n pompje). Toen was het erg goed te doen.
    Zoals je ziet ga ik nu weer stiekem die kant op... Maandag een afspraak bij de gyn, ik ben er ook nog niet helemaal uit hoelang ik af wil wachten deze keer.

5. pookie66

pookie66 Fanatiek lid

Mar 9, 2008
    4,888
    1
    38
    Zaanstreek

Je hebt nog maar 4 dagen te gaan, waarschijnlijk heb je niet veel meer te kiezen bij het ziekenhuis. Het ligt er dan aan in welke conditie jij bent, of er al verweking is e hoe druk het is in je zh.
    Maar inleiden is geen garantie voor een weeenstorm hoor. Het is allemaal wel minder fijn doordat je aan een infuus en CTG hangt.

6. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Ik ben uiteindelijk met 41 bevallen maar wilde juist niet tot 42 weken lopen. Lees je even in op internet! Ik heb zelf in mijn naaste omgeving meegemaakt dat een kindje na 42.2 stierf in de buik omdat de placenta achteraf gezien gewoon op was.. En ze voelde het kindje tot die ochtend gewoon goed en had voldoende vruchtwater. Tot 5/6 jr geleden leidde ze vrouwen pas na 43 weken in maar die termijn is juist verkort vanwege de risico's die het met zich meebrengt.

Tuurlijk zal het ook vaak gewoon goed gaan,maar ik persoonlijk maak liever dat risico niet.. En daarnaast mijn uk woog ruim 8 pond bij 41 wkn laat staan wat hij met 43 wkn zou wegen.. ;)

7. Yan

Yan Bekend lid

Dec 10, 2012
    886
    0
    16
    Ik ben ook twee keer ingeleid met 41 weken, omdat ik er zelf zat van was. En met 41 weken mag je ingeleid worden als je wilt (in ons ziekenhuis, ik weer niet hoe het in andere ziekenhuizen is).
    Het waren, zoals iemaand anders ook al zei, kort maar zeer krachtige bevallingen. Een echte weeenstorm heb ik niet gehad, maar wel erg korte tijd tussen de weeen.

8. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Als de flow etc allemaal goed is zou ik wachten.

Mijn tweede was ook 42 weken en dat was zo fijn. Alsnog spontaan en ze was er echt klaar voor.

Mijn eerste is in geleid met 40,5 en die was er gewoon echt niet klaar voor.

Als je kindje niet bijster groot is en de condities goed zijn. Lekker uit zitten. Desnoods Ff vragen om een echo van de placenta.

9. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    INLEIDEN!!!!!!!!!!!!
    Ik wilde wachten tot 42 weken, komt vanzelf wel dacht ik....
    Uiteindelijk met 41+3 bevallen. Kindje was er veel en veel slechter aan toe, door overtijd lopen, dan onze dochter met 38 weken (ingeleid wegens hoge bloeddruk).

Maar goed, dat is mijn ervaring..... ieder voor zich. Maar ik zou NOOIT meer afwachten tot na de 41 weken.... dan heb je 41 weken een prachtig kindje in je buik en neem je zo'n risico....

Gelukkig gaat het ook heel vaak wél goed....

10. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

May 14, 2010
    1,216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier afgewacht. Ben uiteindelijk spontaan bevallen met 41+5

Moet er wel bijzeggen: ik liep hele zwangerschap al onder controle van de gyn. E heb dus de laatste weken heel veel controles en echo's gehad. Verschillende gyn's en artsassistenten gaven in die laatste weken aan dat uk het echt nog prima deed en zelf hield ik het ook goed vol. Vooral de echo's gaven elke keer aan dat het echt nog wel goed ging.

Hier ken ik ook de horrorverhalen an kindjes die overtijd geboren werden en waarmee het niet goed afliep. Mijn schoonzus werkt in het ziekenhuis op de bevalkamers dus heb genoeg verhalen gehoord. Ook leidden ze in 'mijn' ziekenhuis meestal wel in bij 41 weken. Ze hebben het mij alleen voorgesteld, met de opmerking erbij dat zij vonden dat ik ook nog wel even kon afwachten. Daardoor had ik er ook wel vertrouwen in om af te wachten.

Loop je bij de vk: dan zou ik er toch minder gerust op zijn om door te lopen. De controles daar zijn toch minder secuur. Overigens niks ten nadele van de vk! Ze doen uitstekend werk. Maar in het zkhs hebben ze gewoon meer en vaak betere apparatuur om jou en de baby in de gaten te houden.

Succes!!!

11. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Hier wel afgewacht tot 42 weken. Heel dubbel. Aan de ene kant ben je bang dat het misgaat en aan de andere kant denk je, afwachten. Inleiden is ook niet alles hoor. Toch een opgewekte bevalling met meer kans op kunstingrepen.

Hier liep ik bij de vlos en inleiden stond gepland op precies 42 weken. Ik kreeg om de dag echo en ctg in het ZH. Dus alles werd goed in de gaten gehouden wat gewoon al een hele geruststelling was. Hier begon het trouwens spontaan in de nacht voordat ik me moest melden voor het inleiden. Het zette jammer genoeg niet goed door omdat ze verkeerd lag anders had ik thuis kunnen bevallen. Dus in ZH verder opgewekt.

12. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    Ik vind de controles bij de vk (ff kort hartje luisteren, hoe voel je je? goed?!mooi, doei!)echt te summier als je over tijd bent. Uitgebreide echo en regelmatig ctg zijn dan veel beter.

13. Ponnetje82

May 15, 2013
    73
    0
    0
    Dank jullie wel voor jullie reacties!

Ik had er misschien even bij moeten zetten dat ik vanaf 41 weken om de dag een controle krijg in het ziekenhuis (ECG + echo) en daaruit is gebleken dat de baby het prima doet. Ik voel me behalve dat ik nu wel erg lang vindt duren ook wel redelijk goed.
    Dus een risico dat het niet goed gaat met het kindje is niet groot, dat hebben ze me gezegd. De placenta liet geen verkalking zien dus werkt nog goed, er is nog genoeg vruchtwater en de baby is in topconditie wat uit de hartslag bleek.

De baby is vandaag erg druk, veel aan te duwen (waarschijnlijk door ruimte tekort zo onderhand) dus dat is een geruststelling.

Morgen krijg ik om 10 uur mijn derde controle in het ziekenhuis. Ik heb met de verloskundige afgesproken dat maandag vroeg mijn vliezen worden gebroken, morgen wordt duidelijk of dat thuis zal gebeuren of in het ziekenhuis.
    Dan afwachten of de weeën op gang komen, zo niet alsnog inleiden. Maar dan gaat er toch eindelijk eens wat gebeuren!! :) Kan niet wachten ;)

14. Minnimouse

Minnimouse Actief lid

Nov 15, 2009
    311
    0
    0
    Lastig, ik wil zelf met uiterlijk 41 weken worden ingeleid en geen dag later (mocht het nodig zijn) mijn neefje heet een week op de IC gelegen nadat zijn moeder met 42 weken was ingeleid. Zijn organen hadden schade opgelopen omdat de placenta niet goed genoeg meer functioneerde. Tijdens de controles deed hij het prima dus er was niets te zien van zijn gevecht om zuurstof. In heel veel landen om ons heen is 41weken ook de norm, dus niet zolang doorlopen. In Nederland moet alles zo natuurlijk mogelijk en daar is ook vaak heel veel positiefs voor te zeggen maar ik vind dat ze hierin te ver gaan. Het gaat ook heel vaak wel goed hoor, vaker dan het fout gaat, maar de risico's worden groter.
    Hoop dat je snel een lief beebje in je armen hebt! :D

15. Bougainville

Bougainville Niet meer actief

Hier in het ziekenhuis laten ze je liever niet lopen tot 42 weken. Ivm de risico's.

16. FB1984

FB1984 VIP lid

Jul 17, 2010
    7,586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ik zou kiezen met max 41 weken...

Je hoort veel risico verhalen met 42 weken

17. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    Bij mij was inderdaad ook alles helemaal goed op de echo's en de ctg. Zijn hartslag was eel een paar keer veel lager en een keer heel hoog, maar: 'dan lag hij vast te slapen of was heel druk', dus werd gewoon weer naar huis gestuurd. Daar is dus ook niet op gezien dat mijn placenta al oud en verkalkt was. Na mijn slechte ervaring zou ik zelf bij voorkeur niet eens de 40 weken meer voorbij willen, laat staan de 41!

18. PCOmama

PCOmama Fanatiek lid

Aug 8, 2010
    3,520
    0
    0
    Eigen bedrijf
    Almere
    Hier heb ik al de keuze gemaakt dat ik ABSOLUUT NIET ga zitten wachten op het geklungel van verloskundige...het kind bij mij gaat er hoe dan ook rond de 40 weken uitkomen...er komt in ieder geval actie in de hut...ik zal gestript worden met 40 weken, en uiterlijk 41 weken inleiden.... 40 weken is voldoende en dat langer laten lopen heeft meer fout gedaan dan iets goeds... ik ga dat risico nooit meer lopen...bij mijn zoon was het dus ook goed bagger! Uiteindelijk wel zelf gekomen, maar achteraf gezien had het niet gekund... ze kunnen namelijk niet alles goed zien op de echo's, het is en blijft soms gissen... sterkte met de laatste loodjes!

Share This Page