Hallo moeders, Ik ben nu bijna 9 maanden mama van een super vrolijk en lief meisje. Is eigenlijk nooit wat aan de hand geweest qua eten, slapen en ziek zijn. Hebben denk ik, tot nu toe, drie of vier keer een zetpil gegeven omdat ze niet lekker was. Maar nu. Sinds gister heeft ze, met paracetamol, tussen de 38,8 en de 39,3 graden. Gister at en dronk ze opzich goed, maar heeft wel redelijk wat gespuugd (fles 210/7 kwam er helemaal weer uit en haar avond eten ging niet goed). Slapen was vannacht ook een ramp. Ze kwam maar niet in slaap en heb haar, na het checken van haar luier en neusje schoongemaakt, maar een flesje van 120/4 gegeven. Daarna is ze gelukkig lekker gaan slapen. Vandaag stijgt de koorts wel wat, maar er komt nu ook bij dat ze erg dunne poepluiers heeft en nu pas 140 CC heeft gedronken. (Fruit ging er wel in een keer in) Niks is goed en dat snap ik ook wel. Ze wil bij mama zitten, maar toch ook niet. Ik kan prima contact met haar maken, maar ze is gewoon weg ziek. Wat wil ik met deze hulplijn ? Even checken of ik goed bezig ben en wat ik anders kan doen, tip en trics wat betreft vocht toedienen. Ik weet wanneer ik echt aan de bel moet trekken bij de ha, maar ik hoop door ervaringen te lezen, ik me wat minder zorgen maak. Dit omdat het de eerste keer is dat ze echt ziek is... Alvast super bedankt!
PCM kan de koorts naar beneden halen, maar dat wil niet zeggen dat dit altijd gebeurd. Dus opzich is het niet erg als het niet gebeurd, maar hou het wel goed in de gaten en zorg voor een goede level (dus standaard elke zoveel uur geven als het nodig is). Ik weet niet of ze verkouden is, maar bij verkoudheid kan melk juist verkeerd vallen. Melk zorgt voor slijmaanmaak en bij een verkoudheid is dat niet fijn. Ook is het geen ramp als ze een paar dagen geen melk krijgt, als ze maar wel drinkt. 210/7 is een flinke hoeveelheid, zelfs als ze niet ziek zijn. Als ze niet fit zijn kun je beter heel veel kleine flesjes aanbieden. Kleinere hoeveelheden blijven beter zitten en is prettiger voor het lichaam. Drinkt ze iets anders dan melk? Dan kun je dat ook onbeperkt aanbieden. Minimaal is eigenlijk 500ml vocht. Alles wat naar binnen gaat is nu mooi meegenomen. Een keer extra fruit is ook prima, daar zit ook vocht in. Drinkt ze erg weinig kun je ors geven. Kijk vooral naar wat ze wel wil ipv wat ze niet wil. Extra slapen of juist bij jou hangen of tv kijken Hier willen ze vaak vooral veel slapen en bij mij hangen of tv kijken. Normaal staat de tv niet heel veel aan, maar dan gewoon wat meer
lekker bezig toch zo? ik zou alleen deze 'ziekteperiode' alleen maar kleine flesjes geven, en de 210/7 achterwege laten. zo krijgt ze regelmatiger vocht binnen, en je gooit niet zo veel weg als ze niet hoeft verder een beetje entertainen.. filmpje kijken, lekker kroelen, misschien even afkoelen in bad en daarna lekker slapen? hier betekent ziek zijn slapen, dus dan heb ik of een slapend kind of een huilend kind, maar ze slaapt dan toch zeker wel 20 uur.. dus verder geen tips!
Bedankt! Die fles gaat normaal gesproken tot op de laatste druppel op hihi! Ze krijgt er twee op een dag en is een vreetbeertje hahaha! Ze slaapt idd best veel nu en dat vind ik ook prima. Heb voor de zekerheid wel even gebeld met de ha en die wil graag dat ik even langs kom dus om vier uur heb ik een afspraak. Stomme is, ik weet het allemaal, maar zodra de onzekerheid toe slaat, gaat alle kennis over boord . Nogmaals bedankt voor de reacties. Ik laat straks even weten hoe het is gegaan bij de ha
Niet onzeker zijn, je doet het hartstikke goed Meer dan verzorgen en liefde geven kan je nu niet doen, ze moet gewoon uitzieken. De HA kijkt er naar en als het gewoon een "griepje" is dan zal ze toch niet veel meer willen dan je nu al doet. En kennis is handig, maar vertrouw op je gevoel. Zie je trouwens geen tandje doorkomen?
Bedankt mamabenjamin Ze heeft een keelontsteking. Vandaar dat ze dr fles niet wilt, die is warm, maar dr fruithapje wel . Morgen nog aankijken, als de koorts gaat zakken is het een virus en knapt ze snel weer op. Als de koorts morgen zo hoog blijft (is nu 39,9) moeten we weer bellen en krijgt ze toch een ab kuurtje. Heb haar net weer fruit gegeven, dat is er helemaal in gegaan. Ook maar een pak waterijsjes gehaald, misschien vind ze dat lekker. Zo niet, komt het ook wel op hihih.
Je kunt ook zelf fruit invriezen als ijsjes Bijv gewoon mango (of ander fruit, bij voorkeur een beetje zoetig) pureren en evt wat water toevoegen en invriezen maar. Ook bij niet ziek lekker. En koud drinken geven. Ach ik denk dan veel moeders wel eens onzeker zijn, zeker met zieke kindjes.
Ja, zo doe ik die water-fruit ijsjes ook altijd. Is gekomen vanuit dat ik zelf fruithap maakte toen ze baby waren en ze het lekkerder vonden als het nog zo een beetje slush puppy bevroren was. Oh de meest exotische combinaties: banaan, mango en bosbes is een favoriet hier!
Oh en sorry, on topic, je doet het prima hoor. Met van die kleintjes goed in de gaten houden dat ze wel blijven plassen en niet suf worden, en voor de rest veel knuffelen en meestal gaat het vanzelf over. Of anders inderdaad even terug naar de ha, zoals hij al aangaf.
Hahaha! Dank je Juul . Misschien moeten we een recepten topic gaan openen . Maar, ze had vanaaf 38. Wat een verschil! Wel na een zetpil, maar ze gloeide iig niet meer zo. Hebben een flesje gemaakt en deze af laten koelen. Deze dronk ze tot op de laatste druppel leeg . Hopelijk slaapt ze lekker en is het morgen gezond weer op.
Dank je. Ik maak zelf regelmatig ijs met vers fruit. Laatst ook als extratje voor op het kinderdagverblijf. Mango-sorbetijs en aardbeien-yoghurtijs, een tractatie voor leidsters en kinderen. Watermeloensorbet is ook heerlijk Door zelf iets te maken weet je wat erin zit en kun je zelf bepalen hoeveel suikers erin zitten en, leuk voordeeltje, zonder extra toevoegingen zoals kleur-, geur- en smaakstoffen En voor slush; ijsklontzakjes vullen met bijv limonade, invriezen en kapotmaken (evt dmv ijscrusher, nog geen 15 euro bij blokker).
Wij maken de opvolgmelk bijna altijd aan met gewoon koud kraanwater, dus opwarmen en laten afkoelen is volgens mij niet nodig. Vooral op die hete zomerdagen is dit ook een manier van afkoelen. Er staat ook in je handtekening dat Femke met 8 maanden 9kg woog. Vanaf 10kg mogen de kleintjes volgens mij al 240mg paracetamol zetpil, dus dat zou je misschien ook kunnen proberen als ze al deze kant op gaat met gewicht. (of 1,75 zetpil van 120 mg geven) Verder doe je het super hoor, gewoon veel knuffelen en rustig tegen je aan laten zitten
Goede morgen! Dank voor de lieve reacties . Gelukkig heeft ze prima geslapen vannacht. Ml heeft haar om half een nog een zetpil geeven en vanochtend had ze 38,2. Voor mijn gevoel heeft ze het ergste gehad . Houden haar natuurlijk sowieso nog goed in de gaten vandaag . Heb met ml een wedje gelegd. Ik denk dat ze morgen koortsvrij is ml denkt vandaag hahahah!
Ik ken het gevoel. Als alles loopt, voel je je sterk. Maar als het even anders gaat zakt mijn zelfvertrouwen in mn schoenen. Fijn, zo'n forum he? Hopelijk gaat het al weer beter en is ze snel koortsvrij!
Denk dat je het prima doet hoor, altijd naar als ze zo ziekjes zijn. Ik ben op zich geen onzekere moeder, maar wel als mijn kind ziek is... Ben altijd bang dat het iets heel ergs is terwijl ziek zijn er 'gewoon' bij hoort. Ik ben zelf alleen wel erg teruhoudend met pcm. Koorts heeft ook een functie, zolang mijn dochtertje kan slapen geef ik in principe geen pcm, of de koorts moet echt boven de 39,5 komen. Ik denk dat ze in ruim 2 jaar ongeveer twee keer een zetpil heeft gehad, waarvan 1 keer koorts vanwege zesde ziekte in combinatie met een keelontsteking, toen was ze ook echt heel zielig. Sterkte en beterschap met je dochter!
Gelukkig is ze vandaag koorts vrij! Mijn man kennede stopt hij ook met de zetpillen hoor. Doe het ook liever niet, maar toen het boven de 39,5 kwam had ze er ook echt last van... Normaal is ze mega actief en nu was het een zielig hoopje . Maar goed, ze knap lekker snel op! Drink weer en koorts weg. Mama kan weer opgelucht ademen . Bedankt voor de lieve berichtjes en harten onder de riem