Hoe stop je?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Cygnet2, 16 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nooit gedacht dat ik ooit deze vraag zou stellen maar...

mijn tweede zoontje is nu 10,5 maanden en krijgt nog 1-3 x borstvoeding per dag. Op dagen dat ik werk alleen in de ochtend en op andere dagen soms nog 1 of 2 keer extra. Ik kolf niet en heb nooit stuwing (ook niet toen ik vorige week een nachtje voor zaken weg moest en dus pas 's avonds laat kon voeden..)

Inmiddels kan meneertje alles prima zelf en ik zit er over te denken om helemaal te stoppen als hij 1 is. Maar hoe doe je dat? Kan ik gewoon stoppen (gezien het feit dat ik nooit stuwing heb).

Ik ken eigenlijk niemand die zo weinig voedingen gaf op deze leeftijd (en waarbij dat maanden prima is gegaan)

2. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Ik zou eerst een week alleen de ochtend voeding geven. Als dit geen problemen geeft (qua stuwing of hard plekken) dan gewoon de ochtend voeding ook stoppen.
    Mocht je wat harde plekken krijgen deze wegmasseren onder de douche en evt met de hand onder de douche iets afkolven, maar als ik je verhaal lees verwacht ik niet veel problemen :)

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Ach, jij kent je borsten ondertussen zo goed, als je stopt, hou in de gaten dat je geen harde plekken krijgt.
    Daar dan wel ff wat aan doen, bijv onder de douche wat masseren.
    Wil je in 1 keer stoppen?
    Wellicht is idd afbouwen naar 1 en dan stoppen een idee.

Toen ik stopte (oke iets later maar toch), heb ik geen last gehad,
    een beetje gevoelig, meer niet.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dank!... we zullen het gaan zien.. ooit ;)

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn dochter stopte, van de een op de andere dag (ze had daarvoor een dag overgegeven en wilde alleen maar drinken, maar de dag daarna dus niet meer). Ik heb nooit last gehad en voedde toch nog (ze was toen 16 maanden) 5 a 6 keer op een dag.

6. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Hoi, ik zou, als ik idd zou willen afbouwen, langzaam per voeding (neem de tijd, enkele weken per voeding zou ik adviseren ivm omschakeling van bv hormonen naar cyclus hormonen!!!)
    en ben je overtuigd van echt af te bouwen, of zit je het nog te overwegen?
    (Ben zelf overtuigd langvoeder, maar iedereen moet dit natuurlijk voor zich weten).

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Uh, ik geef de meeste dagen maar één voeding en mijn zoon is prima in staat om zelf zijn beker melk op te drinken dus ik zie niet zoveel noodzaak meer.

Afbouwen lijkt me eigenlijk niet aan de orde.. ik zou niet weten hoe :D

Enne.. ik ben al maaaaanden ongesteld hoor

8. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Ah, ok, maakt wel verschil natuurlijk.
    Ik zou toch geleidelijk aan afbouwen en niet in 1x stoppen. Loop je risico op een borstontsteking, zou erg vervelend zijn zo aan het einde van een geslaagde bv periode....
    Verhaal van cyclushormonen gaat bij jou dus minder op.

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoe bouw je geleidelijk één, korte voeding per dag af?
    Ik heb geen enkele stuwing, ook niet als ik 36 uur niet voed

10. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Hoe ben je van 6-8 voedingen naar 1-3 voedingen gegaan? Waarschijnlijk doordat de periode dat hij geen drinken verzocht langer werd? Zo zou ik het dan nu ook doen. 1 voeding eruit laten en een week later de volgende eruit. Dan minimaliseer je jouw toch al kleine kans op vervelende plekken.

Ik ben in een week tijd van 6 voedingen naar 2 voedingen gegaan. Wel wat stuwing, maar niets dramatisch. Niet bij iedereen is dat een issue. Kan zelfs per kind verschillen. Bij de jongste paar keer verstopt melkkliertje, bij de oudste nooit last van gehad. Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Er zijn meer dagen dat ik maar een voeding geef dan meer maar ik denk dat ik dan daar eerst meer stop. Alleen de ochtend dan en dan zien we wel weer. Ik denk eigenlijk dat ik zo kan stoppen. Volgens mij maak ik a la minute aan :)

12. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Als je die voeding niet meer wilt geven zou ik gewoon kijken hoe het gaat als je hem de borst niet meer aanbiedt. Hier ging het bij de derde heel snel in ene.. Van veel voedingen en korte momenten naar steeds minder rond het jaar. Met 14 maanden een per dag eigenlijk nog en daar stopte ze met 16 maanden ook zomaar mee. Geen noemenswaardige stuwing gehad of iets. Ja, nu nog steeds af en toe wat melk onder de douche bijv, maar stuwing sinds een maand of 7 nooit meer gehad eigenlijk.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je wilt stoppen en je voelt nu al weinig ongemak begin dan met af en toe er wat merr tijd tussen te laten en die tijd steeds langer te maken. Je merkt vanzelf wel hoe dat gaat en of je kind het er mee eens is.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

de ene dag wel en de andere dag niet?
    Ik kan niet een ochtend voeding de volgende dag later geven (werk)... daarbij pikt hij dat niet. Overdag heeft ie echt geen geduld voor de borst.

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ah, kijk dit herken ik. Dank je wel!

16. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Ik gaf vanaf 9 maanden nog 2 voedingen als ik werkte en en nog 3 als ik thuis was.
    Dit is met 10 maanden tot 13,5 maanden 2 voedingen per dag.

Tot ze opeens verkeerd losliet en mij met haar tandjes heel zeer deed. Dit deed ze elke voeding en toen mijn tepels begonnen te bloeden door haar scherpe tandjes was ik er klaar mee. Ik ben toen in 1 keer gestopt. Geen stuwing, geen harde plekken, geen kind dat er ook maar 1 dag rouwig om is geweest dat ze geen bv meer kreeg.

Ik denk als ik zo lees dat je het gewoon kan proberen om in een keer te stoppen. Als je met een nachtje weg al geen stuwing hebt gehad. Denk ik niet dat het problemen zal opleveren.

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Als ik dit allemaal lees ben ik best blij dat de pertinente borstweigering van mijn dochter niet tot problemen heeft geleid. Tot die tijd dronk ze nog zeker 5 a 6 keer (kleine slokjes, dat wel), en van de een op de andere dag wilde ze niet meer. Ze was er echt klaar mee. Omdat ik geen stuwing had en verder nergens last van heb ik het maar zo gelaten.

Maar dat is misschien als je langer voedt (dochter was 16 maanden)?

18. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier is ze al ouder natuurlijk, maar ik denk dat ik niks merk als ik stop.
    Je kunt altijd nog even om de dag aanleggen en anders onder de douche de druk eraf halen.

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij de oudste ben ik met 1,5 jaar gestopt. Of eigenlijk: wij samen. Zoon had al afgebouwd tot 2 per dag, waarvan 1 op een heel ongelukkig tijdstip. Ik heb toen verder afgebouwd naar 1 per dag. En die hoefde zoon op een gegeven moment een paar avonden ook niet meer. Toen vond ik het ook wel welletjes. Na een paar dagen wilde hij ineens toch weer, dus die heb ik nog gegeven, heel bewust voor mezelf als laatste voeding.
    Het ging echt probleemloos. Totaal gaan last gehad van stuwing e.d. Maar het verdween ook niet in één keer, want toen hij dus na een paar dagen toch nog weer een keer wilde drinken, ging dat ook gewoon. Vanaf ongeveer een jaar is (in mijn ervaring) je productie zo stabiel. Dus zelfs al zou je spijt krijgen, kun je het zeker de eerste dagen / week makkelijk nog oppakken. Misschien zelfs wel langer. Bij mij kon ik weken later onder de douche nog melk 'kolven'.

(Het 'spijt-stukje) bedoel ik niet voor jou hoor Cygnet, die indruk wek je in ieder geval niet. Maar misschien andere lezers die nog twijfelen.)

20. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Huh? Omschakelen van bv-hormonen naar cyclushormonen, wat een giller!:D

Cygnet, ik ga mee met het merendeel: eerst in het ritme komen van alleen een ochtendvoeding, dan naar om de dag, 2 dagen ertussen etc. Moet je zelf even zien hoe lang je dat doet. Als hij er geen probleem van maakt en je lichaam kan dit aan, dan kan het snel gebeurd zijn. Zeker in 1,5 maand.

Deel Deze Pagina