Onzekerheden

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Yellow89, 25 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yellow89

Yellow89 Lid

17 nov 2015
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Doordat ik in België woon en mijn baan ben kwijtgeraakt, ben ik niet meer in Nederland verzekerd. Mijn zwangerschap laat ik wel in Nederland opvolgen en ben ook van plan in nederlands ziekenhuis te bevallen. Dit is geen probleem voor de belgische verzekering. Echter wordt kraamzorg niet vergoed en de belgische kraamzorg kan ik niet krijgen. Daarvoor sta ik op een wachtlijst met minimale kans nog een plek te krijgen.
    Dusja, ik ga poliklinisch bevallen en mag dus na een paar uurtjes weer naar huis als alles goed gaat. Zonder kraamzorg dus... En dit is mijn eerste zwangerschap.
    Nou zal mijn moeder ons helpen met huishoudelijke taken en eventueel verzorgen, maar ze is natuurlijk geen expert.
    Tevens wou ik borstvoeding proberen, maar het spreekt me steeds meer tegen en nu al helemaal nu ik weet dat ik het dus alleen moet zien te redden. De verloskundige komt uiteraard iedere dag even langs, maar dat is ook maar hooguit een uurtje.

Wat ik wil bereiken met dit topic? Geen idee, denk mijn angsten even neer schrijven en hopelijk positieve ervaringen te horen.

2. LJJ

LJJ Fanatiek lid

20 nov 2015
    2.376
    1.350
    113
    NULL
    NULL
    Lastige situatie.
    En joh, als je geen borstvoeding wil of kan geven is er geen man overboord hoor!
    Hoeveel kinderen wel niet groot zijn geworden met de fles..
    Daarbij, vroeger is het ook veel vrouwen gelukt om borstvoeding te geven. Toen deze zorg allemaal nog niet bestond.
    Misschien kan je moeder je wat tips geven als het zo ver is. En als het niet lukt zou ik er niet wakker van liggen.
    Je kan altijd nog een lactatiekundige inschakelen. Dat zal je dan wel zelf moeten betalen denk ik.

Ik kan helaas geen ervaring met je delen.
    Succes!

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Goh, niet panikeren. Belgische mama's doen het over het algemeen helemaal zonder kraamhulp, en onze kindjes overleven het :)

Als je bv wilt geven, kan je wel contact opnemen met een lactatiekundige om thuis te komen helpen. De meeste Belgische ziekenhuizen geven ook bv-cursussen aan zwangere vrouwen. Ik weet niet hoe dat in Nederlandse ziekenhuizen zit.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als je in België woont, ben je dan overigens niet aangesloten bij een Belgische mutualiteit? Want dan kan je toch wel kraamzorg krijgen? En misschien is bevallen in een Belgisch ziekenhuis wel handiger, want daar blijf je een dag of drie en leer je wel wat van de verpleegsters daar.

5. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Tja in België blijf je over het algemeen niet een uurtje of 2 na de bevalling maar een aantal dagen.in Nl is het zo dat je als alles goed is je moet duchen plassen en hup naar huis.
    En bv cursus word ook in Nederland gegeven hoor.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Vandaar dat ik in de post eronder zei dat bevallen in een Belgisch ziekenhuis misschien handiger was...

7. Yellow89

Yellow89 Lid

17 nov 2015
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Uiteraard wil ik wel zo'n bvcursus gaan volgen, maar dat betekend niet dat je bij de bv geen begeleiding nodig hebt. En dan vind ik een uurtje per dag toch wel weinig.

Ik kan uiteraard ook in België bevallen, maar dat wil ik helemaal niet. Ik heb een hekel aan het onbekende en alles wat zorg betreft in België is me nog onbekend. Ben pas een maand werkloos dus ik deed alles lekker in Nederland. Wil graag bij mijn leuke verloskundige blijven:D

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar misschien mag je verloskundige wel mee naar het ziekenhuis in België? Hangt van plek tot plek af of dat mag.

En verder vrees ik dat je zal moeten kiezen. In België bevallen en dus langer in het ziekenhuis blijven en daar wat extra hulp krijgen. Of in Nederland, en dan zelf extra bijspringen om kraamzorg te betalen.

9. Yellow89

Yellow89 Lid

17 nov 2015
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb enorm veel moeten regelen om in Nederland te kunnen bevallen, dus nee, dat wil ik niet opgeven. Heb al moeten instemmen dat ik niet thuis mag bevallen omdat t anders niet vergoed zou worden.
    Kraamzorg zelf betalen is geen optie, dat kost 45 euro per uur.. Belgische Kraamzorg zit dus al vol.
    Mijn keuze is om in Nederland te bevallen, dat staat vast.
    Ik maak me alleen zorgen om hoe of wat.

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ben je lid van een Belgische mutualiteit? Misschien kan je familiehulp inschakelen?

11. Yellow89

Yellow89 Lid

17 nov 2015
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik zit bij de voorzorg. Familiehulp is dat iets speciaals of bedoel je gewoon familie die helpt? Mijn moeder heeft wel al aangeboden te willen helpen, ze weet echter niks van bv en pasgeboren baby's

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Familiehulp is een organisatie.

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
  14. Yellow89

Yellow89 Lid

17 nov 2015
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dan ga ik daar morgen eens naar zoeken, dankje
    Ja ik sta op de wachtlijst voor Kraamzorg via de voorzorg. Helaas is augustus megadruk blijkbaar, is al lang geen plek meer.

15. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    In België kan je ook thuis bevallen. Dit gebeurt dan met een (huis)arts en verloskundige. Wordt ook vergoed door een Belgische mutualiteit.

16. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    De verloskundige waarmee je dan bevalt, kan dan helpen met de borstvoeding. Komt de eerste dagen dagelijks of sommige zelfs 2x per dag indien dit nodig blijkt. Kraamzorg inderdaad toch proberen regelen. Dit zal geen volledige dagen zijn zoals in NL, maar hoop voor je dat er toch nog een dienst is die een plekje heeft.

Kind en Gezin biedt soms ook hulp aan huis als je pas bevallen bent.

17. Yellow89

Yellow89 Lid

17 nov 2015
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn veloskundige zal uiteraard ook iedere dag even langs komen, daar niet van.
    Thuisbevallen via België zie ik niet echt zitten. Gebeurt hier maar zo weinig dat ik er geen vertrouwen in heb. Tevens kom ik dan weer bij vreemden, want heb hier nog geen huisarts.
    Ik ga uiteraard nog meer kraamdiensten contacteren, maar het gaat mij meer om de ervaringen van mensen, hoe zij weinig/geen kwaamzorg hebben ontvangen. Hoe men borstvoeding heeft ervaren, en of dat zou lukken met een uurtje per dag begeleiding.

Natuurlijk is alle advies welkom, meer dan welkom zelfs, maar ik ga toch echt in Nederland bevallen, niet in België.

Wel gaat mijn voornemen om borstvoeding te gaan proberen steeds verder in een hoekje zitten en krijg ik steeds meer de neiging om dan maar flesvoeding te gaan geven. Nu had ik daar sowieso al twijfels over, nu nog meer haha

18. Picaris

Picaris Actief lid

12 jun 2011
    302
    120
    43
    Ringkøbing, Denmark
    Hi,

Geen paniek. Hier in Denemarken kent men ook geen kraamzorg, en je mag hier ook fijn dezelfde dag naar huis.
    Na een paar dagen komt het consultatiebureau aan huis en die komen een paar keer de eerste weken, verder moet je het zelf doen. Je kunt ze wel altijd bereiken voor tips of vragen.

Hier ging het eigenlijk als vanzelf, en ook met vrienden om ons heen ging het allemaal snel goed. En als er iemand elke dag even langskomt zou ik me zeker geen zorgen maken, dan kan je iedere dag terecht met vragen.
    Ik weet dat het allemaal doodeng is, maar je eigen instincten zullen je verder helpen!

19. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja, ik ben na 2,5 dagen in het ziekenhuis naar huis gegaan. Zonder kraamzorg dus. En ik kan me echt niet inbeelden dat ik zoveel geleerd heb van de verpleegsters in de kliniek. Enkel hoe in bad steken. Had zelf een bvcursus gevolgd op voorhand, en ik heb achteraf een lactatielundige laten langskomen. Dat kan jij dus ook doen. Na een paar dagen komt kind&gezin al langs, als je vragen hebt. En verder vooral een goede pediater zoeken. Het voordeel in België: je kan zonder doorverwijzing bij een kinderarts langsgaan. Meestal kan je gewoon dezelfde dag nog terecht. Dus als je vragen over je kindje hebt, gewoon daar checken.

20. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Dan wil ik je wel mijn ervaringen geven.

Ik ben op m'n 17e bevallen van mijn oudste, en heb (bijna) geen steun gehad. Na mijn bevalling heb ik 2 dagen hulp gehad in het ziekenhuis. Daarna naar huis en daar heb ik vooral zelf zitten uitvogelen hoe alles moest aangezien ik niet meer thuis woonde. Ik heb ook geen kraamzorg gehad. Ik wist toen namelijk niet dat dat bestond.
    En ik heb 6 maanden volledige borstvoeding gegeven en dat terwijl ik na 1 maand alweer op de schoolbanken zat.

Wat ik wil zeggen met mijn berichtje?
    Dat het allemaal mogelijk is als je zelf maar genoeg wilt.

Ik snap dat je het eng vind allemaal, dat is het ook, maar vertrouw in jezelf en in je kindje. Je kan dit. Lees je goed in over borstvoeding en de eerste periode na de bevalling. Zorg dat je al contact hebt met een lactatiekundige zodat zij je kan helpen indien je op problemen stuit.
    Maar bovenal: geloof in jezelf!

Deel Deze Pagina